• xXMaLoXx

Det här med katrinplommon

Jag har alltid hört att man ska ge extra vätska om man ger sitt barn katrinplommon, att det funkar som med fibrer. Det kan alltså bli motsatt effekt om vätskeintaget är för lågt.

Min fråga gäller om det är samma sak med de burkar (pureér) man köper till barn, de lär ju innehålla en del vatten i sig tänker jag.

Jag har varit lite feg med att ge sonen katrinplommon eftersom han ännu inte är så förtjust i att dricka vatten. Han har dock nyss haft en period med hård mage så vi tog till plommon till slut, men vatten ville han inte ha något extra direkt. Purén hade dock önskad effekt ändå, därav min fundering.

• Svar på tråden Det här med katrinplommon
  • Flickan och kråkan

Juice av katrinplommon ska vara allra effektivast mot hård mage. Jag har gett vanliga katrinplommon och det har gett önskat resultat . Puréerna vi köpt har fungerat sämre även om de fungerat .

• Takhiza

Ingen fara de där med vätskeintaget för i regel äter de så lite katrinplommon puré och får ändå effekt.

• xXMaLoXx

Pureén funkade fin fint här, så jag fortsätter nog på det.

Och ja det är ju sant, det handlar ju bara om några klickar. Jag blev bara lite fundersam på om det var skillnad på riktiga plommon och burkmaten så att säga, eftersom burkmaten ofta består av rätt mycket vatten.

• Tigrino

Hur snabbt efter att du gav purén fick du "önskad effekt" så att säga? Har en kille här som inte bajsat på två dagar efter gröt och puréer, så tänkte att det är dags att ge honom några skedar när han vaknar!

• xXMaLoXx
    Tigrino skrev 2010-07-30 17:08:31 följande:
    Hur snabbt efter att du gav purén fick du "önskad effekt" så att säga? Har en kille här som inte bajsat på två dagar efter gröt och puréer, så tänkte att det är dags att ge honom några skedar när han vaknar!
    Vi gav honom jättelite ena dagen, eftersom han fått päron som också ska vara lösande. Dagen efter fick han ungefär en halv liten burk och då gav det resultat efter någon timme. Jag får för mig att det var lite segt eftersom han aldrig fått just katrinplommon tidigare, det är nog olika hur snabbt det verkar :)
  • Tigrino
    xXMaLoXx skrev 2010-07-30 17:39:16 följande:
    Vi gav honom jättelite ena dagen, eftersom han fått päron som också ska vara lösande. Dagen efter fick han ungefär en halv liten burk och då gav det resultat efter någon timme. Jag får för mig att det var lite segt eftersom han aldrig fått just katrinplommon tidigare, det är nog olika hur snabbt det verkar :)
    Okej, min har fått nästan en halv burk nu och så har han inte fått någon mer mat förutom amning idag sen middagsmålet så hoppas det löser sig med lite till i morron (eller om det kommer redan ikväll)
Svar på tråden Det här med katrinplommon