• Sorrow

Jag kan inte sova pga rethosta! Vad ska jag göra?

Jag kan inte sova pga rethosta! Vad ska jag göra?

Jag hade kvar hostmedicin med morfin, men det har inte hjälpt alls :( Jag har druckit massor med vatten och te, men inget hjälper.

• Svar på tråden Jag kan inte sova pga rethosta! Vad ska jag göra?
  • Southern Belle

Menar du Cocillana Etyfin? Vad tråkigt att den inte hjälpte, den är annars en väldigt effektiv medicin mot rethosta... Prova att sova halvsittandes, med en massa kuddar bakom ryggen. Att vara upprätt kan lindra hostan!

Har du haft rethosta länge?

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Sorrow
    Southern Belle skrev 2010-07-20 01:31:31 följande:
    Menar du Cocillana Etyfin? Vad tråkigt att den inte hjälpte, den är annars en väldigt effektiv medicin mot rethosta... Prova att sova halvsittandes, med en massa kuddar bakom ryggen. Att vara upprätt kan lindra hostan!

Har du haft rethosta länge?
    Jag tog en tesked Cocillana-Etyfin vid 22 tiden, för att jag vet inte hur mycket man får ta. Jag har prövat ligga ner och suttit upp men jag hostar ändå.
  • Southern Belle
    Sorrow skrev 2010-07-20 01:35:01 följande:
    Jag tog en tesked Cocillana-Etyfin vid 22 tiden, för att jag vet inte hur mycket man får ta. Jag har prövat ligga ner och suttit upp men jag hostar ändå.
    Sök på FASS. Där kan du hitta vanliga doser.

Har du provat att öka luftfuktigheten i rummet? Koka upp vatten i en gryta och ställ nära sängen. Det kanske lindrar lita?

Hoppas det går över snart!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • dumleklubben

Nu skaffade jag en användare här bara för att hjälpa dig. :)
    Rethosta beror oftast på att man är täppt i näsan och blir uttorkad i halsen eftersom man andas genom munnen. Lösningen blir alltså att snyta sig och dämpa svullnaden i näsan med nässpray. Drick en kopp timjan-te också, bara att fylla te-nypan med timjan och hälla på varmvatten.

Sov sött!

• dumleklubben

...Och andas genom näsan!

• Sorrow
    dumleklubben skrev 2010-07-20 01:52:07 följande:
    Nu skaffade jag en användare här bara för att hjälpa dig. :)
    Rethosta beror oftast på att man är täppt i näsan och blir uttorkad i halsen eftersom man andas genom munnen. Lösningen blir alltså att snyta sig och dämpa svullnaden i näsan med nässpray. Drick en kopp timjan-te också, bara att fylla te-nypan med timjan och hälla på varmvatten.

Sov sött!
    OJ! TACK!!!!! Glad
  • Jezamine

Jag tog 10 ml Coccillana enligt ordination.Mycket bra hostmedicin.Sedan är det varm dryck/ljummen som gäller.I så varmt som du kan dricka förresten

Avstängd tills vidare
  • Waterlilly

Bra tips! Jag gör likadant, 10-15ml coculana och nässpray, ev en stark halstablett, finns även de som sägs ska bedöva halsen. Ev kan glass ochså bedöva torrhetskänslan, glass eller drickbart hett honungste, kanske med lite grädde så lägger det som en fet hinna i halsen som också kan hjälpa. Du ska undvika choklad i alla dess former, det ger bara ännu mera rethosta och halsbränna.

Svar på tråden Jag kan inte sova pga rethosta! Vad ska jag göra?