• Anonym (Tjokisen)

Har gått ner men vill ha tips på att få kroppen att börja med det igen.

Jag jobbar med att gå ner i vikt och jag har gått ner en hel del redan.
    Jag vägde den 7/4 161kg och idag väger jag 126kg så jag har gått ner massor med mycklet jobb.

Jag vet att kroppen stannar upp ibland men nu tycker jag att den har gjort det lite länge så jag söker tips på att få igång kroppen igen.

Idag äter jag och har gjort under den här tiden.

Frukost
    En knäckesmörkos med lite smöt och två skivor rostbiff

Lunch
    Sallad med något kött

mellanmåll
    En neve nötter

Middag
    sallad med något kött

Kväll
    Lite frukt

Och under dagen MASSOR av vatten.

Vad tror ni hur kan jag få igång kroppen att börja gå ner igen.

• Svar på tråden Har gått ner men vill ha tips på att få kroppen att börja med det igen.
  • UlletGullet

Mer fett och mer protein! Tätare måltider, mellanmål i form av frukt el proteinrika mackor.

• emmgus

Låter lite som GI?
    Min kropp har åxå stannat, gick ner tio kilo.. har visserligen inte mkt kvar men de står still sen månader tillbaka.

Tränar du mkt?
    Testa chocka kroppen med en ny form av träning?

• RiNan

Oj, svårt... vet faktiskt inte men vill bara uppmuntra och säga: starkt jobbat!
    Hoppas du får ett bra svar på detta. Du kanske kan testa att fråga experten här på forumet? Annars kan jag tänka mig att det bara är att fortsätta. Kanske lägga in en extra promenad?

• Anonym (Tjokisen)

Jag går mycket och tränar på gym 1tim två dagar i veckan.
    det är svårt det där att få igång kroppen igen. Har tänkt på att ha en äta dag och se om det kanske händer något. vad tror ni om det ?

• Saadie

alltså, nötter är jättenyttigt, MEN de innehåller fruktansvärt mycket kalorier. skulle du kunna byta ut mot morötter?

men din diet är gansdka snål (beror självklart på portionsstorleken) men jag tycker inte att du ska ändra för mycket då risken ju kan bli att kroppen skriker efter mat och du råkar bryta den ännu hårdare dieten!

du kommer INTE gå ner i vikt av att ha en ätar dag!!!! du kommer bara lassa på tusentals kalorier som du sen måste träna bort!

men skulle du inte kunna äta vanlig mat en gång i veckan, exempelvis råris, pasta gjord på durumvete (viktigt!!!!!!!), potatis (potatis är SÅ nyttigt och kalorisnålt!) till kött eller fisk och så sallad?

att införa en ätardag är väldigt väldigt konstigt, och INGET du bör göra om du vill gå ner i vikt! det finns inga genvägar utan du ska göra av med mer kalorier än du får i dig, punkt slut!!!

mitt tips till dig är att utöver dne träning du gör träna pilates hemma på kvällen!!! eller utöka gymmet till 1,5 timmar 2 ggr i veckan, gå en längre promenad, eller snabbare, gör 20 armhävningar, 20 crunches och 20 benböj på kvällen eller något.

med din diet går man ner i vikt!

om en eller 2 veckor kommer du att se att du har gått ner ytterligare ett par kilo!

ps grattis till viktnedgången!!! {#emotions_dlg.flower}

• Linda1976

Börja med LCHF.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym

Jag tror att antingen så måste du härda ut ett tag så lossnar det så småning om. Eller bryta mönster. Vad jag har läst kan kroppen vänja sig vid ett återkommande mönster och sätter förbränningen därefter. Just därför kan faktist en ätardag fungera. Då ökar förbränningen..MEN, en ätar dag ska inte innebära hur mycket kcal som helst utan kanse att du äter det rekomenderade intaget/dag den dagen. Det gör att du inte riskerar att gå upp i vikt.
    Att träna 2 ggr/v tycker jag också låter ganska lite. Intervallträning är effektivt i förbränningssyfte. Dessutom ett lätt sätt att träna på. Man tar en runda där man löper gärnet en bit, går en bit, joggar en bit, går upp och ner i en backe osv. Det gäller att få olika puls.

Lycka till och grattis till viktnedgången. Verkligen starkt jobbat!

• Anonym (JC)

Håller med vad anonym skriver, en ätardag är inte fel, MEN överdriv inte. Vet då min man gick på diet inför en fitnesstävling hade han också ätardagar, en i veckan. Även om man går på diet måste man få "svulla" lite ibland.
    Vad gäller träning så kan jag varmt rek. morgonpromenader, innan frukost, bara en kopp kaffe, ca 1.5 h. Det gör de flesta som ska tävla inom body/fitness.

Starkt jobbat !!!!

• Anonym (Tjokisen)

Jag kan bara träna två dagar i veckan på gym tyvärr. Min man jobbar mycket just nu så min mamma hjälper mej med mina barn när jag ska till gymet och hon kan bara två dagar i veckan tyvärr.

Men jag är ute mycket och går varge dag. Att ta en morgon promenad kanske skulle vara något.

• emmgus

Håller med om ätardagen. Min tränare tipsade tillochmed mig att ha en sån (men självklart inte överdriva) O att en sån dag varannan vecka typ

• Anonym
    Anonym (Tjokisen) skrev 2010-07-20 10:50:40 följande:
    Jag kan bara träna två dagar i veckan på gym tyvärr. Min man jobbar mycket just nu så min mamma hjälper mej med mina barn när jag ska till gymet och hon kan bara två dagar i veckan tyvärr.

Men jag är ute mycket och går varge dag. Att ta en morgon promenad kanske skulle vara något.
    Misstänkte att det kunde vara så, var därför jag tipsade om intervallträning. Då kan du förbränna lika mycket på 20-30 min som du gör på en timmes promenad i snabbt tempo. Snabbt och effektivt.

Att går före frukost är bra av den anledningen att man är tom i magen. Då måste kroppen ta energi från kroppens egna depåer. Det går att få liknande effekt om du går/tränar 2-3 timmar efter du har ätit.

Promenader är visserligen ett enkelt sätt att komma ut och röra sig men tänk på att det inte förbränner mer än ca 200 kcal/timme. Löpning förbränner ungefär det dubbla.
  • Anonym (JC)

Det här med intervallträning är kanske inte så lätt om man väger lite mer. Även om en morgonpromenad tar längre tid är den mer skonsam för kroppen. Och det SKA vara på morgonen innan frukost, visst magsäcken är tom efter nån timme men kroppen har ändå tagit upp energin från frukosten och måste göra sig av med den först.
    Hur tränar du när du är på gymmet ???

• Anonym

En ätardag kan fungera. Det är något som funnits hos oss människor sedan vi jagade vilda djur och bodde i grottor. Då kanske vi fick oss ett skråvmål en gång i veckan och resten av veckan fick vi hålla till godo med ganska lite mat.

Jag tycker du ska försöka utöka träningen om du kan, äta lite mer fett också. Du måste äta fett för att bränna fett och ett stort misstag man gör när man försöker gå ner i vikt är att sluta äta fett.

Har du räknat ut hur många kalorier du äter idag? Nu när du gått ner i vikt så ligger ju ditt rekommenderade intag lägre än när du började och du kanske måste justera maten. En dietist kan hjälpa dig med det.

Svar på tråden Har gått ner men vill ha tips på att få kroppen att börja med det igen.