• vernia

Försäkringskassadjungeln... Hjälp!

Jag är nybörjare på detta. Har läst på försäkringskassans hemsida och ringt och pratat med dem men blir inte klokare för det..
    Det jag förstått är i alla fall att de kommer att räkna på min årsinkomst innan jag studerade för att få ut dagersättningen..  Då jag förklarade för dem att jag arbetat utomlands periodvis sa de att de kommer göra en utredning för att se hur de ska räkna.
    Det jag undrar över, vilket jag inte tror att försäkringskassan svarar mig på ärligt, är hur jag kan göra för att få så mycket som möjligt i ersättning. Hade jag inte varit student hade man väl räknat på min beräknade inkomst ett halvår framåt? Dvs att om jag inte fortsätter mina studier efter sommaren och fortsätter arbeta som jag gör nu hela sommaren så kan de räkna på det? Jag har bf 2 dec och hinner inte färdigt med en termin ändå, utan bara en kurs vilket jag inte känner är någon vidare idé ändå. Så då behöver jag veta om jag ska ta studieuppehåll och fortsätta jobba. Då behöver jag prata med min arbetsgivare och ansöka om studieuppehåll.
    Annars räknar de på min inkomst före studierna. Om de plussar ihop de mindre perioder jag arbetat i Sverige för att få ett helt inkomst år, eller om de räknar det år jag arbetat ett helt år i Sverige det vet jag inte. Då är vi ända tillbaka till år 2005.

Tar hemskt gärna emot tips om någon har erfarenhet från liknande fall.
    Tack å hej!

• Svar på tråden Försäkringskassadjungeln... Hjälp!
  • Wobi

Jag skulle skicka in alla deklarationer från 2005 och framåt och lönebesked från det senaste året fram till nu. Om du är anställd (även om det bara är tillfälligt) så skicka in intyg från arbetsgivare (blankett från FK). 
    Har själv en något splittrad arbetssituation, frilansar och är egen företagare och fick ovanstående råd från en vettig människa på FK. Se också till att de gör en utredning i förväg, annars väntar de tills du begär föräldrapenning med att gå igenom alla papper.
    Lycka till! 

• vernia

Jag har skickat in mitt moderskapsintyg för över 2 veckor sedan, men det ska tydligen vara en handläggningstid på ca 30 dagar. Segt!
    Jag har i alla fall tackat ja till min plats på utbildningen för att sedan ta kontakt med studievägledarna (som är på semester nu) om hur jag ska gå till väga med studieuppehåll etc.
    Men det är en viss oro att inte veta vad man kan räkna med för ersättning i framtiden. Det skaver i bakhuvudet hela tiden!

Tar gärna emot ytterligare tips från någon som varit med om liknande situation.

Svar på tråden Försäkringskassadjungeln... Hjälp!