• Anonym (hjälp)

fahrs syndrom????

Min anhörig har ev fått diagnosen fahrs syndrom/sjukdom.

Är det någon som har den sjukdomen eller känner till den?? Ge mig all information ni vet.

Läkarna berättade inte så mycket om den, utan sa bara lite diskret. Jag söker på internet men finner inte så mycket. 

• Svar på tråden fahrs syndrom????
  • astridviola61

Hej! Jag har Fahrs syndromo, sen ca 6-7 år. Det tog jätttelänge innan jag fick diagnosen, av en neurolog.  Jag är väldigt stel i kroppen. har svårt med koordinationen, dåligt tal,dålig sömn, balansen är inte hellier så bra och synen har blivit sämre. Jag tränar på gym ca varannan dag det hjälper lite. Men de perioder jag gått hos logoped har inte hjälpt talet.
    Jag har fått veta att man kan ha det väldigt individuellt, t om utan att veta om det. Det är för det mesta ärftligt. Det beror på abnorma förkalkningar i hjärnan som hämmar funktionerna.Och det i sin tur beror på mutationer. Vet inte om det finna någon behandling här i Sverige eller utomlands. Jag blir sakta men säkert sämre.
    Tufft ja!!

• FrasseLejonhjärta
    Anonym (hjälp) skrev 2010-07-20 11:03:05 följande:

Min anhörig har ev fått diagnosen fahrs syndrom/sjukdom.

Är det någon som har den sjukdomen eller känner till den?? Ge mig all information ni vet.

Läkarna berättade inte så mycket om den, utan sa bara lite diskret. Jag söker på internet men finner inte så mycket. 

Skippa amfetaminet eller "ADHD-medicinen" ett tag så ska du se att det blir bättre.
Svar på tråden fahrs syndrom????