Tips på "sommarstugemat"?
Hur gör ni med mat i sommarstugan?
Vi ska för första gången vara själva en vecka i svärisarnas sommarstuga och jag vill inte stå i köket hela semestern...
Vad äter ni för något? Vi är en famlj med barn på 1 och 3 år.
Hur gör ni med mat i sommarstugan?
Vi ska för första gången vara själva en vecka i svärisarnas sommarstuga och jag vill inte stå i köket hela semestern...
Vad äter ni för något? Vi är en famlj med barn på 1 och 3 år.
Sommarmat för mig är kokt färskpotatis vispad grädde med krossad ananas i och sen burkskinka, jag brukar ha lite citronmajonäs vid sidan om för alla vill inte ha det i grädde/ananasen...
När vi brukar åka till fjällen gör vi den mesta maten hemma så det bara sen och värma.
Det vi gör är ex: köttfärssås, lassange, korvstrogganoff, kycklinggryta
När vi är i sommarstugan så blir det väldigt mycket grillat
Pannkakor går alltid bra Sen så är det ju mycket mer som man kan förbereda hemma och bara ta fram, tex paj, lasagne, gratänger, pastasallader, m.m.
Det hade varit kanon om jag hade kunnat gör den mesta maten hemma, men sommarstugan är 7 timmar bort, så det blir lite knivigt med transporten...
Det kanske kanske får bli tacos varvat med grillat hela veckan...
Nån mer med tips?
Paj kan man ju göra massa olika och är ganska smidigt att göra på plats. Pastasallader kan man ju oxå variera massor..
spagetti och köttfärsås...grillat...risotto...bigos....falukorv och stuvad potatis....mousaka...jansons frestelse...fiskgratäng...soppor...pizza(hemmagjord)...hamburgare...tacos....ravioli...köttbullar...heltstekt kotelttrad...mm lätt mat som inte kräver så mycket tid.