• Kebnekaisa

För mycket morotjuice (karotin) ger skrumplever???

Är tokig i morotsjuice för närvarande (är "periodare" då det gäller kost. Ena stunden tycker jag jättemycket om de ena, den andra är det något annat livsmedel som gäller),
    men min sambo skrämmer upp mig, att man kan få skrumplever av för mycket karotin.
    Är det så?????
    Hur mycket då, då????

• Svar på tråden För mycket morotjuice (karotin) ger skrumplever???
  • dutten

VA??
    Det hoppas jag verkligen _inte_ då min thor 1 år bara älskar den köper från Semper!
    Nä kom o gör oss lugna nU!!!
    dutten

• Kebnekaisa

Nä, nu svarar ni!!! (Så låter jag sådär arg som någon här om kvällen lät då den inte fick svar!)
    -annars får jag väl leta på nätet då!!!

• Kebnekaisa

Oj, förlåt, svar!!
    Äh, fast om du bara ger lite burk sådär, tror jag inte det blir så mycket.

• Kebnekaisa

En annan stjälper ju i sig...! Då jag för närvarande har "morotsjuice-period"

• Lovasraramamma

det har jag aldrig hört.bara att de är nyttigt för synen.

• Kebnekaisa

Och det är jag JUUU! (Det vet du va, "Den mysiga"? )

• Kebnekaisa

Jag har luskat själv litet på nätet.
    Det är väl snarare det att man kan "bli gul" som är ett symptom även på andra sjukdomar (hepatit? pancreascancer) som gör att gulheten kan förväxlas med dessa, vad jag förstår.
    Samtidigt rekommenderar de INTE att man ska käka förmycket (aldrig bra för hälsan)- mer en fyra morötter per dag. www.gastrolab.net/g3ictes.htm
    En länk jag tittade på!!!

• Kebnekaisa

Den morotsjuice jag dricker innehåller 35% morot av 0,5 liter. Detta är lika med 175 cl!
    175 cl är väl 100 gram ungefär??? Eller är jag ute och cyklar???
    100 gram morot.
    Hur mycket väger 4:a morötter?? Hm, har inga morötter hemma för närvarande...

• pillalilla

Så här är det:

För mycket A-vitamin kan skada levern. A-vitamin finns tex i inälvsmat har jag för mig (är veggo, så den biten går mig lite förbi). I morötter finns det karotin som är ett förstadium till A-vitamin. Kroppen omvandlar karotin så att den får tillräckligt med A-vitamin, men inte mer!

Alltså: man kan äta morötter så mycket man vill med tanke på A-vitamin.

Gula hyn har inget med hepatit att göra, det är bara en reaktion i huden.

Självklart ska man ju äta med måtta, fem kg morötter är ju inte så bra att klämma i sig dagligen, men alltså inte för A-vitaminets skull.

• Monstermamman

Stämmer det jag har hört också att man kan få skrumplever av sallad, om man äter mycket och tuggar dåligt?
    Tycker mej ha läst om nån som fick det i nån tidning..?

• pillalilla

Nja, alltså råkost i enorma mängder som tuggas dåligt, skulle väl kanske kunna ge det. Dåligt söndertuggad råkost börjar jäsa och bildar faktiskt alkohol som biprodukt.

När jag gick min utbildning till sjuksköterska var vi på obduktion av en gammal tant som förmodligen aldrig smakat nåt värre än nattvardsvinet och hon hade faktiskt skrumplever. Det visade sig att hon ätit levande föda större delen av livet och patologen menade att det nog var orsaken. Det i kombination med en medfödd svaghet i levern troligen.

Men lite sallad varja dag gör nog ingen skada!

Svar på tråden För mycket morotjuice (karotin) ger skrumplever???