• Queenie70

Ökad blödningsbenägenhet av Ipren?

Som ovan alltså..

Blöder man mer om man tar Ipren?

• Svar på tråden Ökad blödningsbenägenhet av Ipren?
  • Queenie70
    Tecken skrev 2010-07-20 18:56:20 följande:
    Lästips: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Jo jag läste givetvis där men fick inte riktigt klart för mig om det var så att tabletten i SIG ökade blödningsbenägenheten, även om man fick lite vinkar om att det kanske är så.
  • Kaxelina

Ipren innehåller acetylsalisyrsyra och det är ett blodförtunnande medel så om du blöder så blöder du mera. Jag och alla som har Blödarsjuka får inte äta såna mediciner just för att det är blodförtunnande medel.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Jezamine
    Kaxelina skrev 2010-07-20 19:20:21 följande:
    Ipren innehåller acetylsalisyrsyra och det är ett blodförtunnande medel så om du blöder så blöder du mera. Jag och alla som har Blödarsjuka får inte äta såna mediciner just för att det är blodförtunnande medel.
    NEJ ipren innehåller ibuprofen som smärtstillande medel.
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100): Allergiska reaktioner (astma, nässelutslag, hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals). Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbning eller hörselpåverkan, som försvinner när behandlingen avbryts.
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5
    Avstängd tills vidare
  • Queenie70

Jaha ja, lite förvirrad, men anledningen till att jag frågar är att jag upplever att man blöder mer om man tar Ipren vid mens, än om man tar alvedon. Det verkar mer lättflytande och mindre koagulerat helt enkelt.

• Jezamine
    Queenie70 skrev 2010-07-20 19:48:43 följande:

Jaha ja, lite förvirrad, men anledningen till att jag frågar är att jag upplever att man blöder mer om man tar Ipren vid mens, än om man tar alvedon. Det verkar mer lättflytande och mindre koagulerat helt enkelt.

Ja men du ser ju när du googlar på Ipren resp Alvedon vilka av tabletterna har störst risk att orsaka blödningar?
    Avstängd tills vidare
  • Queenie70
    Jezamine skrev 2010-07-20 20:13:59 följande:
    Ja men du ser ju när du googlar på Ipren resp Alvedon vilka av tabletterna har störst risk att orsaka blödningar?
    Orsaka blödningar i mag och tarmkanalen tolkade jag det som...Vilket kanske har att göra med att det är typ för starkt och typ fräter på inanmätet, men jag såg inget om Ipren påverkar själva blodets koaguleringsförmåga.
  • Zawadi

Ibuprofen är inte acetylsalicylsyra nej, men även ibuprofen har viss hämmande effekt på trombocytaggregationen, vilket innebär att det kan ta längre tid att sluta blöda.

Det där med magsår har att göra med att substansen påverkar prostaglandinerna, som skyddar magslemhinnan, men som även är inblandade i inflammation och värk vid inflammation.

• Queenie70
    Zawadi skrev 2010-07-20 20:20:06 följande:
    Ibuprofen är inte acetylsalicylsyra nej, men även ibuprofen har viss hämmande effekt på trombocytaggregationen, vilket innebär att det kan ta längre tid att sluta blöda.

Det där med magsår har att göra med att substansen påverkar prostaglandinerna, som skyddar magslemhinnan, men som även är inblandade i inflammation och värk vid inflammation.
    Så på svenska så innebär det att det kan vara riktigt att jag upplever att man blöder mer vid mens om man tar Ipren tillskillnad om man tar alvedon då?
  • Zawadi
    Queenie70 skrev 2010-07-20 20:22:28 följande:
    Så på svenska så innebär det att det kan vara riktigt att jag upplever att man blöder mer vid mens om man tar Ipren tillskillnad om man tar alvedon då?
    Så kan det vara. Jag vet inte om det gjorts någon studie på ipren och mensblödning - det vore väldigt intressant eftersom det är en så vanlig kombination!
  • Jezamine
    Zawadi skrev 2010-07-20 20:20:06 följande:

ibuprofen har viss hämmande effekt på trombocytaggregationen, vilket innebär att det kan ta längre tid att sluta blöda.
    Ja och då är det väl inte så svårt att förstå detta med att man kan blöda mer vid mens?
    Avstängd tills vidare
  • Queenie70
    Jezamine skrev 2010-07-20 21:38:56 följande:
    ibuprofen har viss hämmande effekt på trombocytaggregationen, vilket innebär att det kan ta längre tid att sluta blöda.
    Ja och då är det väl inte så svårt att förstå detta med att man kan blöda mer vid mens?
    Om du visste det hade du ju kunnat säga det med en gång då eftersom jag tydligen är för korkad för att förstå.
  • Jezamine
    Queenie70 skrev 2010-07-20 21:45:06 följande:
    Om du visste det hade du ju kunnat säga det med en gång då eftersom jag tydligen är för korkad för att förstå.
    Det var bra att du nu har fått svar på din undran el hur? ha en bra dag själv
    Avstängd tills vidare
  • Queenie70
    Jezamine skrev 2010-07-20 21:48:52 följande:
    Det var bra att du nu har fått svar på din undran el hur? ha en bra dag själv
    Ja det är bra. Var lite omständigt bara.
  • Zawadi
    Jezamine skrev 2010-07-20 21:38:56 följande:
    Nej, det var ju det jag sa/menade också. Men samtidigt vill jag inte basunera ut "om man tar ipren får man rikligare mens" - dels för att jag isf vill ha vetenskapliga studier att luta mig mot, dels för att det inte nödvändigtvis behöver vara så i alla fall, och dels för att det skulle kunna skapa allmän hysteri Det är trots allt ett väldigt stort antal kvinnor som använder ipren, naproxen osv mot mensvärk, och en del av dessa har såklart riklig mens. Och jag har aldrig hört någon säga att man ska undvika dessa preparat vid riklig mens, men det kanske bara gått mig förbi isf?

De flesta studier på läkemedel, iaf med några år på nacken, tenderar dessutom vara utförda på män. Jag skulle ärligt tycka det vore intressant att se om det gjorts studier på NSAID och mensblödningar... får rota i PubMed när jag får tid och ork
  • m1llan

Jag har hört från en apotekstekniker att ipren är blodförtunnande men på mens har den motsatt effekt. Alltså man blöder mindre när man tar ipren.

Svar på tråden Ökad blödningsbenägenhet av Ipren?