• golftok

Min man har nattliga svettningar - orolig

Min man har sedan ca 5 månader haft nattliga svettningar. Nu har han varit hos läkaren och de har tagit en massa prover på honom. När man läser på nätet kan nattliga svettningar bero på en hel del hemskheter och jag är jätteorolig!! Någon som varit med om något liknande? Tackasm för svar!

• Svar på tråden Min man har nattliga svettningar - orolig
  • Sabinann

Min pojkvän är likadan, han svettas hela nätterna och är jätte blöt, här om natten när jag skulle lägga mig så var hela sängen blöt, det var precis som man hade hällt vatten på lakanet, man såg hur blött det var.

Och ja, han har vart med om hemsk heter sedan han var liten  och jag tror han drömmer om det på natten. 
    Jag har även sagt till honom att han sak kolla upp det men han vill inte.  

• golftok

Undra vad det kan vara. Nu har min man gått till läkaren och jag hoppas vi får reda på vad det är och att det inte är allvarligt. Ska väl inte läsa så mycket på nätet om alla sjukdomar men det är svårt att låta bli. Min man har haft sömnproblem länge men inte haft mardrömmar. Idag när min man var hos läkaren kollade de CRP och blodsocker men det var perfekt. De har även tagit andra prover men de får han svar på fredag om. Om de är okej måste de gå vidare och det är då det kan visa sig att det är något hemskt.

• Sabinann
    golftok skrev 2010-07-20 18:20:22 följande:
    Undra vad det kan vara. Nu har min man gått till läkaren och jag hoppas vi får reda på vad det är och att det inte är allvarligt. Ska väl inte läsa så mycket på nätet om alla sjukdomar men det är svårt att låta bli. Min man har haft sömnproblem länge men inte haft mardrömmar. Idag när min man var hos läkaren kollade de CRP och blodsocker men det var perfekt. De har även tagit andra prover men de får han svar på fredag om. Om de är okej måste de gå vidare och det är då det kan visa sig att det är något hemskt.
    Det är nog inga problem, men man kanske drömmer väldigt jobbiga drömmar, om något som hänt osv, det kan ju ha hänt saker ifrån hans barndom som han drömmer om, och sånt du inte vet. Jag tror allt att det ska gå bra. 

Jag håller tummarna för er!  
  • BamBam

Manliga kärringakörningar?

Ja, det är sant. Jag har knullat med Marky Mark.
  • golftok

Menar du att han kan vara i klimakteriet? Han är iofs 38. Kan män komma i klimakteriet?

• Lindreas

Män har också ett slags klimakterium, men jag undrar om han har kollat upp sin sköldkörtel? Jag vet att många svettas som tokar på nätterna när de har för låg produktion på sköldkörteln. :) Jag började också svettas när jag blev medicinerad med antidepressiva, så han har inte börjat med någon ny medicin? Känner igen det där sjuka svettandet, precis som om man hällt vatten i sängen. :S

• Danne123

Låt bli att läsa om sjukdomar. Är man det minsta hypokondrisk så kan man få cancer, HIV, ebola, böldpest  etc bara genom att läsa om det. Det finns så mkt symptom som stämmer in, trots att det inte behöver vara någonting farligt så försök att låta bli att ställ egna diagnoser. Det ger dig bara ångest. Ni har gjort rätt som gått till doktorn och låtit de göra jobbet. Förhoppningsvis är det ingen fara.

Lycka till.

• golftok

Det ÄR dumt att gå till läkaren men jag blev mer stressad av att läkaren tog det så allvarligt. Förhoppningsvis är det ingen fara men när man slår på "nattliga svettningar" på nätet så kommer det nästan enbart upp länkar om hemska sjukdomar. Har dock också läst om sköldkörteln och jag hoppas att det bara är den fast det var mest kvinnor som fick problem med den har jag för mig?

Idag när det var så varmt ute kände jag på min man och då var han sval och kallsvettig istället för varm som vi andra. Inte heller detta är normalt, dessutom tycker jag att han sett lite vit ut i ansiktet, speciellt kring munnen så där som sjuka kan se ut ibland...

Ska försöka att inte oroa mig men det är skönt att ventilera lite här för jag vill inte hålla på och älta detta med min man för jag vill inte att han ska bli mer orolig själv.

• Lindreas
    golftok skrev 2010-07-20 20:13:22 följande:
    Det ÄR dumt att gå till läkaren men jag blev mer stressad av att läkaren tog det så allvarligt. Förhoppningsvis är det ingen fara men när man slår på "nattliga svettningar" på nätet så kommer det nästan enbart upp länkar om hemska sjukdomar. Har dock också läst om sköldkörteln och jag hoppas att det bara är den fast det var mest kvinnor som fick problem med den har jag för mig?

Idag när det var så varmt ute kände jag på min man och då var han sval och kallsvettig istället för varm som vi andra. Inte heller detta är normalt, dessutom tycker jag att han sett lite vit ut i ansiktet, speciellt kring munnen så där som sjuka kan se ut ibland...

Ska försöka att inte oroa mig men det är skönt att ventilera lite här för jag vill inte hålla på och älta detta med min man för jag vill inte att han ska bli mer orolig själv.
    Problem med sköldkörteln är vanligare bland kvinnor, men män kan absolut råka ut för problem med den också! Han kanske helt enkelt har fått svårt att reglera sin kroppstemperatur, det kan vara en så enkel sak som att han druckit för dåligt. Men jag tycker du ska vara glad att läkaren tar det på allvar, då får ju din man (och du!) hjälp!
  • golftok

Jo, samtidigt som jag blev skrämd av att läkaren inte bara sa att det var helt normalt så är jag glad att han tagit alla dessa prover. Hoppas nu bara att det bara är t.ex. sköldkörteln för annars måste han ta mer prover och det bådar inte gott i sådana fall.

• Danne123
    golftok skrev 2010-07-20 20:22:33 följande:
    Jo, samtidigt som jag blev skrämd av att läkaren inte bara sa att det var helt normalt så är jag glad att han tagit alla dessa prover. Hoppas nu bara att det bara är t.ex. sköldkörteln för annars måste han ta mer prover och det bådar inte gott i sådana fall.
    Måla inte fan på väggen. Det finns säkert naturliga förklaringar eller ofarliga förklaringar.
  • Lindreas
    golftok skrev 2010-07-20 20:22:33 följande:
    Det är säkert ingenting farligt, men det är ju jättebra att man reder ut vad som står på. :)
  • golftok

Ni har rätt. Ska försöka att inte oroa mig. Har dock för lätt till detta. Vill inte föra över det till min man. Skärpning.

• Lindreas
    golftok skrev 2010-07-20 20:57:46 följande:
    Ni har rätt. Ska försöka att inte oroa mig. Har dock för lätt till detta. Vill inte föra över det till min man. Skärpning.
    Ja, skärpning! ;)
  • golftok

Nu har vi fått svar på de första testerna dvs sköldkörteln, vita och röda blodkroppar (plättar?), njurarnas funktion m.m. Det visade ingenting. Nu vill läkaren gå vidare med fler tester enligt sjuksköterskan. Oroande. Läkaren är så klart på semester den här veckan.

• babba53

hej, undrar hur det gick för din man med hans prover??? För att de inte hittar svaret direkt, måste det ju inte vara något allvarligt.. Många olika saker måste ju testas o uteslutas skulle ja tro. Bra med en noggran läkare.

• Ylva Sköld

Dricker han alkohol en del... eller tar några andra droger kanske? Min man hade alkoholberoende förut. (Ja han är nykter idag.) Under hans missbruk kallsvettades han såfort drogen började lämna kroppen. Och det  var ju ofta under natten då han sov.
    Ångest är det som gett mig nattsvettning. Det verkar vanligt.
    Och mediciner av olika slag.

• golftok

Min man har tagit samma blodprover vid två olika tillfällen och allt var inom det normala. Det var ganska många olika prover. Han fick en medicin som ska vara svetthämmande men den har han så klart glömt att ta. Svettningarna har blivit bättre, vissa nätter svettas han och andra inte alls. Han dricker inte speciellt mycket alkohol, vin på helgen ibland och tar inte droger. Han röker inte längre sedan några år och han snusar bara nikotinfritt snus. Vad svettningarna beror på vet vi inte och inte läkarna heller som inte ser någon anledning att gå vidare med ytterligare tester just nu.

Tack för er omtanke!

Svar på tråden Min man har nattliga svettningar - orolig