• Klarabella89

Får vem som helst ta blodprov på hcg värdet på vårdcentralen?

Kan jag som är orolig för ma få beställa tid med att ta blodprov för att mäta hcg? Och sedan få ta ett två dagar efter igen för och se om det höjs ordentligt för det är väl dubbel det ska höjas med efter två dagar? Sedan är jag på 5+0 idag. Eller måste man få en såndär remiss eller vad man kan säga från gyn för att han/hon misstänkte ma eller något? För hade jag ma och vill gärna ha koll på det lite nu. Så tänk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 19:04
    Så tänkte om man kunde själv ringa till vårdcentralen för att få tid att göra sådant blodprov om man är orolig?

• Svar på tråden Får vem som helst ta blodprov på hcg värdet på vårdcentralen?
  • Emmeliina

Njae du kan nog inte själv gå dit o slänga fram armen, du måste vara knuten till en läkare eller BM som sen kan ge dig svaren på dina prover. O där måste alltid vara remisser för att ta blodprov.

• Klarabella89

okej men så om man ringde vårdcentralen så kan de inte fixa det så t ex jag får komma till en läkare där som kan hjälpa mig? För ska ju ta andra blodprov nu eller ska beställa för var hos en läkare för ungefär två veckor så de kan inte gå med på att ta blodbprov för hcg värdena?

• Emmeliina

Jo det kan du säkert, men då får du boka tid till en läkare. det går inte att boka tid till provtagning för det är läkaren som tar ställning till det.

• Livets under

Min vårdcentral hänvisar till barnmorska, så jag skulle nog försöka hos en sådan mottagning ist om jag var dig. =)

• kanskesnart

Alla blodprover som tas kostar en del att analysera. Du lär inte få ta några prover på HCG värden om de inte misstänker att något är fel (som tex ett utomkvedes). Om du inte har jättesvåra smärtor eller blöder, så försök lugna ner dig lite : )

Svar på tråden Får vem som helst ta blodprov på hcg värdet på vårdcentralen?