• Anonym (ikanobank)

för och nackdelar med ikanobank? tänkte ev söka bolån där

Tänkte som sagt söka bolån på ikanobank, det som man läser på nätet låter ju helt ok.
    Skall även ringa dem nästa gång som jag är ledig.

Vad har du för erfarenheter av ikanobank? 

• Svar på tråden för och nackdelar med ikanobank? tänkte ev söka bolån där
  • Anonym (ikanobank)

26 klick men inga svar rubriken talar ju för sig själv.

• UpsyDaisy

Jag har hört att det är dåligt dåligt dåligt. Men vet inte så mycket om det. Hoppas du får ett vettigt och bra svar från någon iallafall :)

• Anonym

Få jag fråga varför du har fastnat för just dem?

Ett tips är att kolla upp så många banker du kan och "spela ut" dem mot varandra för att få så bra villkor som möjligt. Men ansök INTE om lånelöfte på alla ställen, det ger bara en massa kreditförfrågningar och det ser inte bra ut.

Prata i stället med de olika bankerna och förklara hur just din situation ser ut och fråga vad de kan erbjuda dig. Var beredd på att de kan vara ganska så sura och låt inte det stoppa dig. Alla jag har pratat med i telefon har varit rätt så korta i tonen men när jag väl fick till möten och kunde tala med dem ansikte mot ansikte så gick det bättre.  

• Anonym (ikanobank)

fast de andra bankerna kommer inte att erbjuda mig något, då jag ej har 15% + lagfart och pantbrev.
    jag har 10% allt som allt.
    jag har inte hunnit spara ihop mera då jag bara sparat sedan förra sommaren.
    mitt ex vägrade att låta mig köpa loss henne ifrån vårat gemensamma hus, vilket resulterade i en försäljning med plus minus noll... 
    har därför bott i lägenhet och sparat pengar för att få ihop 5-10% och lagfart pantbrev + viss buffert, men har ju inte nått ända fram ännu.
    Får jag inte köpa nu så måste jag vänta i flera år innan jag får ihop handpenning. 

Så jag undrar ännu en gång ifall någon har erfarenhet ifrån denna banken, den finns ju så folk använder den ju antagligen. 

• Anonym

Fast samma regler gäller för ikanobank som för alla andra. Man får bara lån 85 % av bostaden oavsett vilken bank du vänder dig till. De flesta banker räknar redan nu med 15% i kontantinsats och det samma gäller för ikanobank (kollade just) trotts att den inte ska börja gälla förrän den 1 oktober.

Du får helt enkelt göra som vi och ta blancolån på resten. Eller vänta med att köpa tills du sparat ihop resten. 

• Anonym (ikanobank)
    Anonym skrev 2010-07-21 19:21:06 följande:
    Fast samma regler gäller för ikanobank som för alla andra. Man får bara lån 85 % av bostaden oavsett vilken bank du vänder dig till. De flesta banker räknar redan nu med 15% i kontantinsats och det samma gäller för ikanobank (kollade just) trotts att den inte ska börja gälla förrän den 1 oktober.

Du får helt enkelt göra som vi och ta blancolån på resten. Eller vänta med att köpa tills du sparat ihop resten. 
    Ja man kan bara ansöka om att få låna 85% men det står även på deras sida att ifall man skall göra ett bostadsköp före den 1 oktober så kan man få låna 95% men man måste ringa dem så fort man skickat in en låneansökan och göra en komplettering igenom tele.

Fast jag vill ju inte vänta, jag vill ju ha hus nu (ville aldrig bosätta mig i lägenhet men var tvungen)

vilken bank har ni tagit bolån och blancolån på?
    finns det inte en risk att de nekar en bolån ifall man tagit blancolån?? 
  • pussgurkan86

dom kollar ju på din inkomst och dina lån. räknar dom ut att du klarar av att betala allting så är det inga problem.

• Anonym (ikanobank)
    pussgurkan86 skrev 2010-07-21 19:29:39 följande:
    dom kollar ju på din inkomst och dina lån. räknar dom ut att du klarar av att betala allting så är det inga problem.
    ja fast bara för att man har råd så finns det inga garantier, e ju lite surt ifall man tar ett blancolån och betalar kontant insatsen på runt 100 000kr och sen inte får lånet (det är ju som att göra en gudrun)
  • Anonym

Vi har SEB. Vår bankkontakt sa att det inte är något problem för oss. När vi gjorde vår kalkyl så räknade han på att vi lånade till hela bostaden, alltså 15% i blancolån.

Men det beror säkert på vem man pratar med. När vi hade vår första kontakt via telefon så sa han i princip nej innan han ens var insatt i vår situation, men jag stod på mig och bokade in ett möte och kom dit väl förberedd. Tanken från början var att vi skulle ha bolån hos SBAB och att vi bara skulle ta blancolånet på SEB, men när vi väl var där och jag la alla papper på bordet, bokstavligt talat så erbjöd han oss istället både bolån och blancolån där till betydligt bättre ränta än vi kunde få hos SBAB.

• pussgurkan86
    Anonym (ikanobank) skrev 2010-07-21 19:43:30 följande:
    ja fast bara för att man har råd så finns det inga garantier, e ju lite surt ifall man tar ett blancolån och betalar kontant insatsen på runt 100 000kr och sen inte får lånet (det är ju som att göra en gudrun)
    fast man kanske inte ska köpa lägenhet/hus om man inte har råd till kontantinsatsen.
  • Anonym (ikanobank)
    pussgurkan86 skrev 2010-07-21 19:50:02 följande:
    fast man kanske inte ska köpa lägenhet/hus om man inte har råd till kontantinsatsen.
    Denna har man set/läst/hört flera gånger i andra trådar.

Alla tycker vi olika.
    Och jag startade inte denna tråden för att få svar som ditt.
    Så inlägg som detta kan du hålla för dig själv, det jag ville ha var erfarenheter ang ikanobank.

Och visst andra tips är jättevälkommna. 

Jag anser att har jag råd att betala för mig och jag får ett lån utan att ha 15% så är det ingen som skall snacka om att har man inte råd till kontantinsattsen så ska man inte köpa.
    Jag har kanske inte råd med kontantinsats men däremot så ska jag amortera ganska mycket varje månad, precis som jag gjorde med mitt förra hus (3000kr) och har jag tur så kan jag amortera ännu mer då jag inte har ett ankare med mig som behöver försörjas (exet).
  • Anonym (ikanobank)
    Anonym skrev 2010-07-21 19:45:26 följande:
    Vi har SEB. Vår bankkontakt sa att det inte är något problem för oss. När vi gjorde vår kalkyl så räknade han på att vi lånade till hela bostaden, alltså 15% i blancolån.

Men det beror säkert på vem man pratar med. När vi hade vår första kontakt via telefon så sa han i princip nej innan han ens var insatt i vår situation, men jag stod på mig och bokade in ett möte och kom dit väl förberedd. Tanken från början var att vi skulle ha bolån hos SBAB och att vi bara skulle ta blancolånet på SEB, men när vi väl var där och jag la alla papper på bordet, bokstavligt talat så erbjöd han oss istället både bolån och blancolån där till betydligt bättre ränta än vi kunde få hos SBAB.
    Ja detta låter ju som något som är värt att prova iaf.
    men de på min bank e lite tjuriga de var de när jag köpte mitt förra hus med och den gången så lånade jag i en annan bank hmm undrar varför jag inte bytte bank helt å hållet istället... 
  • Anonym
    Anonym (ikanobank) skrev 2010-07-21 20:07:25 följande:
    Ja detta låter ju som något som är värt att prova iaf.
    men de på min bank e lite tjuriga de var de när jag köpte mitt förra hus med och den gången så lånade jag i en annan bank hmm undrar varför jag inte bytte bank helt å hållet istället... 
    Det tycker jag absolut att du ska göra! Lycka till!
  • Anonym (ikanobank)
    Anonym skrev 2010-07-21 20:11:33 följande:
    Det tycker jag absolut att du ska göra! Lycka till!
    Tack
  • power42

Vet att tv-programmet plus varnade för Ikano bank pga  höga räntor. 

• Anonym (Carolina)
    pussgurkan86 skrev 2010-07-21 19:50:02 följande:

Varför inte det? Man är inte per automatik fattig eller har dålig ekonomi för att man inte har sparat ihop till kontantinsats mm.

Inte heller behöver man ha planerat dåligt.

Mina föräldrar dog nyss med fyra veckors mellanrum. Familjegården betyder mycket för mig och jag hade alltid önskat ta över den när de gick bort. Vi är 6 syskon så 5 av dem behövde jag köpa ut. Jag hade nyligen avslutat mina studier och fått en fast tjänst som läkare. Min inkomst är mer än okej men jag hade inte hunnit spara ihop tillräckligt.

Trots att jag var nyanställd fick jag låna 85% av fastighetens värde och ta blancolån på resten. Men det var hos Swedbank.
Svar på tråden för och nackdelar med ikanobank? tänkte ev söka bolån där