för och nackdelar med ikanobank? tänkte ev söka bolån där
Tänkte som sagt söka bolån på ikanobank, det som man läser på nätet låter ju helt ok.
Skall även ringa dem nästa gång som jag är ledig.
Vad har du för erfarenheter av ikanobank?
Tänkte som sagt söka bolån på ikanobank, det som man läser på nätet låter ju helt ok.
Skall även ringa dem nästa gång som jag är ledig.
Vad har du för erfarenheter av ikanobank?
26 klick men inga svar rubriken talar ju för sig själv.
Jag har hört att det är dåligt dåligt dåligt. Men vet inte så mycket om det. Hoppas du får ett vettigt och bra svar från någon iallafall :)
Få jag fråga varför du har fastnat för just dem?
Ett tips är att kolla upp så många banker du kan och "spela ut" dem mot varandra för att få så bra villkor som möjligt. Men ansök INTE om lånelöfte på alla ställen, det ger bara en massa kreditförfrågningar och det ser inte bra ut.
Prata i stället med de olika bankerna och förklara hur just din situation ser ut och fråga vad de kan erbjuda dig. Var beredd på att de kan vara ganska så sura och låt inte det stoppa dig. Alla jag har pratat med i telefon har varit rätt så korta i tonen men när jag väl fick till möten och kunde tala med dem ansikte mot ansikte så gick det bättre.
fast de andra bankerna kommer inte att erbjuda mig något, då jag ej har 15% + lagfart och pantbrev.
jag har 10% allt som allt.
jag har inte hunnit spara ihop mera då jag bara sparat sedan förra sommaren.
mitt ex vägrade att låta mig köpa loss henne ifrån vårat gemensamma hus, vilket resulterade i en försäljning med plus minus noll...
har därför bott i lägenhet och sparat pengar för att få ihop 5-10% och lagfart pantbrev + viss buffert, men har ju inte nått ända fram ännu.
Får jag inte köpa nu så måste jag vänta i flera år innan jag får ihop handpenning.
Så jag undrar ännu en gång ifall någon har erfarenhet ifrån denna banken, den finns ju så folk använder den ju antagligen.
Fast samma regler gäller för ikanobank som för alla andra. Man får bara lån 85 % av bostaden oavsett vilken bank du vänder dig till. De flesta banker räknar redan nu med 15% i kontantinsats och det samma gäller för ikanobank (kollade just) trotts att den inte ska börja gälla förrän den 1 oktober.
Du får helt enkelt göra som vi och ta blancolån på resten. Eller vänta med att köpa tills du sparat ihop resten.
dom kollar ju på din inkomst och dina lån. räknar dom ut att du klarar av att betala allting så är det inga problem.
Vi har SEB. Vår bankkontakt sa att det inte är något problem för oss. När vi gjorde vår kalkyl så räknade han på att vi lånade till hela bostaden, alltså 15% i blancolån.
Men det beror säkert på vem man pratar med. När vi hade vår första kontakt via telefon så sa han i princip nej innan han ens var insatt i vår situation, men jag stod på mig och bokade in ett möte och kom dit väl förberedd. Tanken från början var att vi skulle ha bolån hos SBAB och att vi bara skulle ta blancolånet på SEB, men när vi väl var där och jag la alla papper på bordet, bokstavligt talat så erbjöd han oss istället både bolån och blancolån där till betydligt bättre ränta än vi kunde få hos SBAB.
Vet att tv-programmet plus varnade för Ikano bank pga höga räntor.
fast man kanske inte ska köpa lägenhet/hus om man inte har råd till kontantinsatsen.