• mammatilltrebarn

Nesbø, Jo - böckerna, en fråga

Måste man läsa hans böcker i ordning eller kan man läsa vilken som?
    Är dom bra?
    Behöver lite sommarläsning.

• Svar på tråden Nesbø, Jo - böckerna, en fråga
  • shitvadjaghatar

Jag tycker att dom är jättebra, alla utom Fladdermusmannen som jag avskydde.

Tycker inte att man behöver läsa dom i ordning, men varför inte, du kommer sträckläsa alla iallafall

**BF 4/5-2011**
  • mammatilltrebarn
    shitvadjaghatar skrev 2010-07-20 21:17:15 följande:
    Jag tycker att dom är jättebra, alla utom Fladdermusmannen som jag avskydde.

Tycker inte att man behöver läsa dom i ordning, men varför inte, du kommer sträckläsa alla iallafall
    Tack snälla för ditt svar. Då ska jag beställa några till semestern
  • Winterfresh

Kan rekomendera djävulsstjärna och snömannen...De sträckläste jag....Har inte läst dem i följd.

• Darla

Dem är rysligt bra Snömannen var riktigt otäck ibland, men bra!

• mammatilltrebarn

Åh, tack förb era tips. Vad härligt, då har jag mycket att läsa nu .

• Elli47

Den första bok jag läste var Snömannen, sen köpte jag resten av böckerna på Tradera för billig peng och har läst dem i kronologisk ordning.

• Miljah

Jag tycker att man ska försöka läsa dem i ordning. Det händer ju en del saker som man inte vill bli spoilad om. Trevlig läsning, de är jättebra!

• mamlan

Har precis börjat på första boken..Har en fråga: i mitt huvud uttalades polissens namn Harry Hole..som i hål på engelska..Men det heter han ju tydligen inte eftersom han i början tänker att han skulle få förklara uttalet av sitt namn så han inte skulle måste heta Hål..de säger Holy..som helig och han orkar inte rätta dem..Sp Hur fasen ska man uttala hans namn egentligen? Någon som kan norksa namn??

• mammatilltrebarn

Tack till er alla för era svar!

• Miljah
    mamlan skrev 2010-08-01 22:36:56 följande:
    Har precis börjat på första boken..Har en fråga: i mitt huvud uttalades polissens namn Harry Hole..som i hål på engelska..Men det heter han ju tydligen inte eftersom han i början tänker att han skulle få förklara uttalet av sitt namn så han inte skulle måste heta Hål..de säger Holy..som helig och han orkar inte rätta dem..Sp Hur fasen ska man uttala hans namn egentligen? Någon som kan norksa namn??
    Det uttalas med långt o och så att e:et på slutet hörs (mer likt ä än e eller hur jag ska förklara). Jag kan inte norska men jag har frågat min norska kompis för jag funderade på samma sak Glad.
  • mamlan
    Miljah skrev 2010-08-02 20:52:20 följande:
    Det uttalas med långt o och så att e:et på slutet hörs (mer likt ä än e eller hur jag ska förklara). Jag kan inte norska men jag har frågat min norska kompis för jag funderade på samma sak Glad.
    så typ Hoolä? Oki..irriterade mig på att jag inte visste hur jag skulle uttala hans namn i mitt huvud Får man veta hur han ser ut? Författare brukar ju oftast beskriva utseendet, har just börjat på boken men i mitt huvud var han i 50 års åldern sedan visar det sig att han är 32..så nu vet jag inte hur han ser ut heller
  • Miljah
    mamlan skrev 2010-08-02 21:07:57 följande:
    så typ Hoolä? Oki..irriterade mig på att jag inte visste hur jag skulle uttala hans namn i mitt huvud Får man veta hur han ser ut? Författare brukar ju oftast beskriva utseendet, har just börjat på boken men i mitt huvud var han i 50 års åldern sedan visar det sig att han är 32..så nu vet jag inte hur han ser ut heller
    Ja, typ Hoolä (kort ä). Han är ganska snygg men lite sliten (du kommer med andra ord att få läsa beskrivningar av utseendet).
Svar på tråden Nesbø, Jo - böckerna, en fråga