• septemberbarn08

UPP i vikt?

Någon som har något tips på hur man bäst går UPP i vikt?

Har nästan alltid varit smal. Var så överlycklig när jag kom över 50kg precis innan jag fyllde 19. I samma veva blev jag gravid, gick upp ungefär 10kg under graviditeten men allt försvann bara några veckor efter förlossningen.

Blev gravid igen ungefär 10½ månad efter första barnet, vägde då 49,3kg. Även den gången gick jag upp ungefär 10kg. En vecka efter förlossningen hade jag tappat allt och nu ligger jag på 47,4kg.. Är 167cm lång.

Jag stoppar i mig precis det jag är sugen på.. Vill jag ha pizza äter jag det, vill jag ha tårta så äter jag det. Fattar liksom inte varför inget fastnar!

Ett löjligt problem brukar överviktiga tycka.. Lyckos mig som kan stoppa i mig vad som helst utan att gå upp i vikt.. Och det är säkert jättesvårt att förstå varför man vill gå upp i vikt, men det är precis lika viktigt för mig som det är för en del överviktiga att gå ner i vikt. Det är inte roligt att handla kläder när allt bara hänger löst på kroppen.. Det är inte roligt när man är så benig att man inte kan sitta eller ligga utan att få ont.. Det är inte roligt när folk ser ner på en och tar för givet att man har ätstörningar bara för att man är smal..

Snälla, ge mig något tips på hur jag ska kunna gå upp i vikt snabbt. Har satt ett mål att jag ska ha gått upp till 55kg innan årsskiftet, dvs 8kg. Vet bara inte hur!

• Svar på tråden UPP i vikt?
  • lunkentuss

Nu är jag ingen expert, men ät ofta o ät energität mat dvs mat som innehåller mycket kalorier trots liten mängd mat tex olivolja...

Ät mycket fett -BRA fett dvs lax, makrill, nötter, frön, olivolja, rapsolja, avocado.

Tex strö pumpafrön, solroskärnor, kokos på din frukostfil o ringla över honung
    Häll olivolja över salladen till maten o ha tex avocado i din sallad o ät mkt fisk -lax, makrill, sill

Ät nötter o torkad frukt som mellanmål eller när du blir sugen. Drick juice... o använd inga lightprodukter utan köp den feta mjölken, feta yoghurten, feta filen mm

Även om man vill upp i vikt så är det iaf viktigt att äta nyttigt fett o nyttig mat, bara att man ska öka på mängden =)
    Styrketräning är också bra, du ökar din muskelmassa o du går upp i vikt =)

Hoppas något av detta kan hjälpa o att du kan få fler tips :)

• Julias Farsa

Du kan ju göra ett schema.

Måndag - 4 dammsugare

Tisdag - Chipspåse

Onsdag - Godispåse

Torsdag - 2 vinebröd

Fredag - Jordnötsringar

Lördag - Glass

Söndag - 1.5 liter Coca cola

På smörgåsar, bre ett 3-4 mm tjockt smörlager.
    Kaffe, använd grädde - mjölk
    Drick ett glas proteinpulver drink varje dag
    Ta alltid plusmeny på Mcdonalds
    Byt ut skinka mot prickekorv
    But ut mjölken till röd mjölk
    Istället för en skiva ost, ta två

Sen får du inte glömma träningen, men inte så mycket att du förbränner mer än vad du ätit.

• septemberbarn08

Problemet är bara att allt man SKA äta när man ska gå upp i vikt, är DÖäckligt. Nötter och avokado liksom?

Jag är väl som många överviktiga som vill gå ner i vikt.. Har liksom inte orken att anstränga mig utan vill gärna ta genvägar. Önskar jag kunde ta en tablett som gav mig några tusen kalorier så kanske det skulle ge något resultat. Har hittat nåt pulver på gymgrossisten som gav 1250 kalorier/portion.. Vad tror ni om det?

Styrketräna skulle jag kunna göra då jag har en sambo som styrketränat 4gånger/vecka i över 15 år (gissa om det ser roligt ut när vi står bredvid varandra.. jag 47kg och han 127kg:P), han skulle säkert kunna hjälpa mig komma igång. Problemet är bara att jag har två små barn som tar all min tid ifrån mig. Att jag ens hinner äta något mål om dagen är ett under. Jag vet om att jag gör av med bra mycket mer kalorier än vad jag tar in och det är där problemet ligger. Behöver öka på intaget, men vet bara inte hur då jag har svårt för att äta stora mål och svårt för att äta ofta.

• Julias Farsa

vanlig 3 dl grädde innehåller ca 1200 kcal. Blanda i oboy så har du en billigare och förmodligen godare "energidryck"

• septemberbarn08

Åh fan, det visste jag inte. Kan knappast vara särskilt nyttigt dock?

Kan ju prova iaf.. Tycker ju om grädde så det är ju tur:P

• lunkentuss
    septemberbarn08 skrev 2010-07-20 22:17:13 följande:
    Problemet är bara att allt man SKA äta när man ska gå upp i vikt, är DÖäckligt. Nötter och avokado liksom?

Jag är väl som många överviktiga som vill gå ner i vikt.. Har liksom inte orken att anstränga mig utan vill gärna ta genvägar. Önskar jag kunde ta en tablett som gav mig några tusen kalorier så kanske det skulle ge något resultat. Har hittat nåt pulver på gymgrossisten som gav 1250 kalorier/portion.. Vad tror ni om det?

Styrketräna skulle jag kunna göra då jag har en sambo som styrketränat 4gånger/vecka i över 15 år (gissa om det ser roligt ut när vi står bredvid varandra.. jag 47kg och han 127kg:P), han skulle säkert kunna hjälpa mig komma igång. Problemet är bara att jag har två små barn som tar all min tid ifrån mig. Att jag ens hinner äta något mål om dagen är ett under. Jag vet om att jag gör av med bra mycket mer kalorier än vad jag tar in och det är där problemet ligger. Behöver öka på intaget, men vet bara inte hur då jag har svårt för att äta stora mål och svårt för att äta ofta.
    om du är glad om du hinner äta ETT mål om dagen så är det nog där problemet ligget. Börja ät regelbundet dvs 3 ggr per dag plus ett par mellanmål så kommer du nog öka i vikt  :)

O strunta i det du inte gillar såklart!! Använd grädde i maten, creme frasise... Bred smör på mackan, smör på potatisen, käka banan som mellis, ät energybars, energirik musli med honung o icke light yoghurt..

Men som sagt, om du äter den sortens mat du säger dig äta o börjar göra det 3 ggr per dag så kommer du nog öka i vikt :)
  • Blå Flygare

Det kan ju vara värt att kolla upp att detinte är celiaki som ligger bakom, även om detverkarsom att du har svårt för att äta tillräckligt stor mängd mat.

• septemberbarn08

Vad är celiaki? Det måste jag söka på:P

Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt.. Det har liksom inte så stor betydelse om jag äter mycket eller om jag äter som jag gör nu.. Jag verkar bara kunna gå upp i vikt när jag är gravid och jag kan ju knappast vara gravid hela livet:P

• JellyBean
    Julias Farsa skrev 2010-07-20 22:09:24 följande:

Du kan ju göra ett schema.

Måndag - 4 dammsugare

Tisdag - Chipspåse

Onsdag - Godispåse

Torsdag - 2 vinebröd

Fredag - Jordnötsringar

Lördag - Glass

Söndag - 1.5 liter Coca cola

På smörgåsar, bre ett 3-4 mm tjockt smörlager.
    Kaffe, använd grädde - mjölk
    Drick ett glas proteinpulver drink varje dag
    Ta alltid plusmeny på Mcdonalds
    Byt ut skinka mot prickekorv
    But ut mjölken till röd mjölk
    Istället för en skiva ost, ta två

Sen får du inte glömma träningen, men inte så mycket att du förbränner mer än vad du ätit.

HAhha
    Detta var ett skämt va?? HAhhahah
  • septemberbarn08

Ett ganska stort och vanligt missförstånd. Vill man som smal gå upp i vikt ska man VRÄKA i sig fett och socker, ja allt som är onyttigt i princip. För vill man gå ner i vikt ska man ju undvika sådant så då är det ju logiskt att äta sådant när man vill det motsatta, eller hur?

Det många inte inser är att man som smal ABSOLUT INTE bör äta det som innehåller fel sorts fett då det är totalt livsfarligt.. T.o.m. mer farligt än för en överviktig person. Det beror på att man som smal har betydligt smalare kärl i kroppen och att då äta fet mat innebär alltså en total livsfara eftersom det kan täppa igen kärlen och ge diverse hjärtproblem.

• JellyBean

Bara för att du vill gå upp i vikt behöver du inte börja misshandla kroppen med massa skräpmat.
    Inte nog med att du riskerar din hälsa utan du får enorm näringsbrist!!

Inlägg # 1
    Är det bästa hittils jag läst i denna tråden.
    Och det bästa är att äta var 3-4:de timme.
    Men om jag var du hade jag gått till en dietist.

Och jo om du inte tänar. Börja med det, konidtion och styreketräning.

• ESCV

Jag har samma problem som dig och har alltid haft detta problem, gick upp 16 kg med bägge mina barn och allt rann av på en vecka, det var en riktig besvikelse. Jag har haft kontakt med två dietister och ska efter sommaren få ta en massa prover för det ena och det andra. Jag har även fått ett näringspulver som jag ska ha i maten + näringsdrycker för morgon och kväll. Hon skrev dessutom upp en massa tips på vad jag skulle äta, MEN detta har inte funkat på mig väger fortfarande lika lite som innan jag kontakta henne.

Jag kan klämma i mig hur mycket mat, snacks, dricka som helst men vågen pekar alltid på samma låga siffror. Det är nästan så att jag hoppas på att blodproverna kommer visa något så. Då vet jag ju att de inte hänger på vad jag stoppar i mig, kanske finns de då någon medicin som kan hjälpa mig istället.

★°☆ 08 & 09 ☆°★ emmasandracaroline.blogg.se
  • septemberbarn08
    JellyBean skrev 2010-07-21 12:54:09 följande:
    Bara för att du vill gå upp i vikt behöver du inte börja misshandla kroppen med massa skräpmat.
    Inte nog med att du riskerar din hälsa utan du får enorm näringsbrist!!

Inlägg # 1
    Är det bästa hittils jag läst i denna tråden.
    Och det bästa är att äta var 3-4:de timme.
    Men om jag var du hade jag gått till en dietist.

Och jo om du inte tänar. Börja med det, konidtion och styreketräning.
    Problemet är bara att jag har två små barn som tar all min tid. Jag har inte en chans att hinna styrketräna. Motionerar gör jag så det räcker och blir över. Jag är ute och går varje dag med syskonvagnen.

Sambon jobbar borta och när han väl kommit hem på kvällarna är det liksom fullt upp med mat och läggning av sonen osv. Att jag ska hinna på gymmet känns ganska omöjligt, tyvärr!
  • JellyBean
    septemberbarn08 skrev 2010-07-21 12:58:01 följande:
    Problemet är bara att jag har två små barn som tar all min tid. Jag har inte en chans att hinna styrketräna. Motionerar gör jag så det räcker och blir över. Jag är ute och går varje dag med syskonvagnen.

Sambon jobbar borta och när han väl kommit hem på kvällarna är det liksom fullt upp med mat och läggning av sonen osv. Att jag ska hinna på gymmet känns ganska omöjligt, tyvärr!
    Åh jag kan verkligen tänka mig hur det är!!

Men den allra bästa gåva du kan ge dina barn är en frisk och lycklig mamma.

Det underbara är för att göra den allra minsta lilla ändring är att du faktiskt bara behöver träna ca 10 min om dagen. Det är allt!!
    Se till att få din man med på det för han kommer med vinna på detta i längden. Boka in 10 min varje dag i en kalender som om det vorde ett möte som är obligatoriskt.
    Sen om du finner tiden kan du öka till 30- 60 min / 3 ggr vecka.

Hur som helst, se det som en investering i framtiden för dina barn. För hur smala folk än är så mår kroppen bättre av motion, kondition, strech och styrketräning,
  • ESCV
    septemberbarn08 skrev 2010-07-21 12:58:01 följande:

Du kan ju träna hemma? Hantlar, armhävningar, situps? Kika på nätet så finns de säkert tips om bra hemmaträning. Om du är ute och promenerar mycket är det ju viktigt att du får i dig mat under dagen. Ät sånt du tycker är gott och på regelbundna tider. Dietisten sa till mig att mellanmålen är väldigt viktiga. Sen var de viktigt med minst 2 varma mål mat om dagen.

Jag har också två småbarn hemma minsta är 9 månader och äldsta 2 år.
    ★°☆ 08 & 09 ☆°★ Freijasmamma.blogg.se
  • septemberbarn08

Jag träffade en dietist om detta problem när jag väntade första barnet. Hon var inte alls mycket att prata med, fick egentligen inget tips alls..

• ESCV
    septemberbarn08 skrev 2010-07-21 13:10:36 följande:
    Jag träffade en dietist om detta problem när jag väntade första barnet. Hon var inte alls mycket att prata med, fick egentligen inget tips alls..
    Den första dietisten jag träffade var helt galen. Hon gav mig som tips att äta godis, snacks etc. Detta berättade jag för den andra dietisten och hon höll med mig om att det var helt galet. Den första dietisten påpekade även  hur viktigt de var att jag fikade. Bullar och wienerbröd etc... Det är ju ta med tusan inga nyttiga ämnen i det. Men detta var inte de värsta hon ignorerade mig i princip från dag ett. Jag ringde till och med dit och grät pga jag blev tvungen att sluta amma mitt barn efter en vecka för jag gick ner så mycket i vikt. Det var även samma med första barnet, snacka om att man kände sig hjälplös. Jag har båda gångerna verkligen velat amma men det har inte gått. Därför sökte jag ju hjälp nu senaste gången.

Jag tror de gäller att man får tag i RÄTT dietist, en som verkligen förstår och lyssnar. Testa att ringa någon annan.
    ★°☆ 08 & 09 ☆°★ emmasandracaroline.blogg.se
  • septemberbarn08
    ESCV skrev 2010-07-21 13:18:28 följande:
    Den första dietisten jag träffade var helt galen. Hon gav mig som tips att äta godis, snacks etc. Detta berättade jag för den andra dietisten och hon höll med mig om att det var helt galet. Den första dietisten påpekade även  hur viktigt de var att jag fikade. Bullar och wienerbröd etc... Det är ju ta med tusan inga nyttiga ämnen i det. Men detta var inte de värsta hon ignorerade mig i princip från dag ett. Jag ringde till och med dit och grät pga jag blev tvungen att sluta amma mitt barn efter en vecka för jag gick ner så mycket i vikt. Det var även samma med första barnet, snacka om att man kände sig hjälplös. Jag har båda gångerna verkligen velat amma men det har inte gått. Därför sökte jag ju hjälp nu senaste gången.

Jag tror de gäller att man får tag i RÄTT dietist, en som verkligen förstår och lyssnar. Testa att ringa någon annan.
    Hade jag kunnat träffa någon annan vore det perfekt.. Tyvärr bor vi så dumt till att vi får nöja oss med den vi får liksom.

Min pappa lider av övervikt och fick för något år sedan ganska högt blodsocker. Han gick till denna dietist och fick rådet att undvika läsk (självklart).. Men LIGHTläsker kunde han dricka hur mycket som helst av tydligen. Jävligt knepigt tycker jag då lightläsk innehåller sötningsmedel som inte alls är särskilt nyttigt.

Vi träffade även denna dietist i våran föräldragrupp och när en mamma frågade om det var okey att äta nötter när man ammade svarade hon att det var helt okey. Man skulle dock inte ge barnen nötter att äta eftersom de kunde svälja fel. Har för mig att jag läst på diverse sidor att man inte ska äta nötter när man ammar ifall barnet är nötallergiker, men det visste hon inget om..
Svar på tråden UPP i vikt?