• enyasmatte

Softade kanter på foton - coola effekter

Till alla er som leker med bilderna på datorn: hur får man softade kanter på bilden i Photoshop? hur ger man bilden ett romatiskt skimmer?
    vilka andra roliga effekter brukar ni använda i Photoshop?

• Svar på tråden Softade kanter på foton - coola effekter
  • qbtq

oj, hur förklarar man det här? Jag ska försöka efter bästa förmåga så får du fråga om du inte förstår. Jag använder mig av Photoshop CS, har du en lägre version så kan det se lite annorlunda ut. Såhär gör iaf jag:

För softade kanter på bilder. Skapa ett nytt dokument med vitt bakgrundslager, klista in den bilden du vill ändra. (du ska nu ha 2 lager, ett bakgrundslager och ett lager med din bild i). Markera lagret med din bild i. Markera det området på din bild som du vill ska ha en bildkant. Klicka på "Q" (snabbkomando). Du får nu ett område som blir rött. Klicka dig fram till Filter/Brush strokes/Sprayed Strokes (ja jag har en engelsk version av PS :o)), du får nu upp en ruta där du kan ändra form och storlek på bildkanten. När du är nöjd, klicka "OK". Tryck på "Q" igen. Tryck snabbkomande CTRL+SHIFT+I (select/invert) och tryck delete. Klart! Vill du ha en genomskinlig bakgrund så fyller du inte bakgrundslagret med någon färg.

Romantiskt skimmer? kan du mena en mjukare bild? ger dig tips iaf... Ta fram den bilden du vill ändra. Duplicera lagret så du har 2 likadana lager och döljd det översta lagret och ha det understa lagret markerat. Klicka dig fram på Filter/Blur/Gaussian Blur. Du får nu upp en ruta där du kan ställa in vilken oskärpa du vill ha på ditt fotografi. När du är klar, tryck OK. Markera det översta lagret och gör det synligt. I lagerpaletten ändrar du till "soft light". Det undre Lagret med Gaussisk oskärpa syns nu delvis och ger bilden ett "mjukare" utseende.
    Om du vill framhäva detaljer kan du markera det undre lagret och sudda ut dem detaljer som du vill ha skarpare.

Om du inte förstår vad jag menar får du jättegärna fråga mig privat eller skicka ett mail kan jag förklara mer över t.ex. msn. Lycka till!

Svar på tråden Softade kanter på foton - coola effekter