• Lady Gogo

Specialpedagog/Speciallärare

Jag har tänkt utbilda mig till förskollärare, men är också intresserad av yrket jag nämnde i rubriken. Hur är det med utbildningen till det? Om man är utbildad förskollärare och vill "ändra rikning" och bli specialpedagog/lärare hur mycket måste man läsa in då?

Om man läser till specialpedagog/lärare från grunden, utan att ha t.ex. förskollärarutbildning i bakgrunden hur lång är utbildningen då isåfall?

• Svar på tråden Specialpedagog/Speciallärare
  • SweetNilam

Specialpedagog och speciallärare är två helt olika utbildningar. 

Som specialpedagog arbetar du med att hjälpa lärarna med olika lösningar för en/flera elever. De jobbar alltså inte ofta i direkt kontakt med eleven/barnet. 

Speciallärare i sin tur jobbar med eleverna. "Specialläraren gör åtgärdsprogram tillsammans med eleven, föräldrar och lärare. Specialläraren kan också göra en kartläggning på barnen och göra undervisningsprogram för elever eller grupper. Specialläraren undervisar själv elever i behov av särskilt stöd enskilt eller i grupp."

Båda verkar vara vidareutbildningar, dvs du måste ha en grundexamen först (tex fsklärare) samt verkar kräva yrkeserfarenhet. De verkar vara på 90 hp- dvs 1½ termin. 

• Laire

Helt korrekt svar av föregående talare, i alla fall teoretiskt. I praktiken så är det dock så på många skolor att rollerna är ihopblandade, oftast att många skolledare tror att specialpedagoger är likadana som speciallärare (och får jobba därefter). Specialpedagogerna får därmed specialläraruppgifter trots att de ska ha en annan roll.

Jag är osäker på om förskollärare kan bli speciallärare. Kollar man på Umeå universitet t ex så krävs för speciallärare en lärarexamen för grund- eller gymnasieskolan samt tre års erfarenhet medan specialpedagog även accepterar förskollärare efter tre års erfarenhet inom yrket.

http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?currentView=registration&code=LYSPE
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?currentView=registration&code=LYSPL

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • elio

90 hp är 1½ år, tänkte bara tillägga det så att det inte blir några missförstånd.

• SweetNilam
    elio skrev 2010-07-23 16:11:09 följande:
    90 hp är 1½ år, tänkte bara tillägga det så att det inte blir några missförstånd.
    Haha, Oh my god- hur kunde jag skriva så fel? Tack för det!! Jag var nog så inne i mina tankar att det bara blev galet
Svar på tråden Specialpedagog/Speciallärare