• Lilloscar

8 månader, äter dåligt..

Min son är 8 månader nu och vi har försökt ge honom vanlig mat sen han blev sex månader. Vi har märkt att han inte gillar d så mycket. Han tar några skedar mat och sen vill han inte ha mer. Gröt går bra ibland och välling gillar han inte alls. Amning går däremot utmärkt, men han vaknar väldigt ofta för att amma.. Min äldsta son åt väldigt mkt fr det han var 6 månader och flera gånger om dagen. Alla äter olika, det vet jag, men har någon liknande erfarenheter? är det värmen? (Har försök med mat i burk och hemlagat!)

Tacksam för era svar!

• Svar på tråden 8 månader, äter dåligt..
  • RackarnsMamma

Jag tror på värmen =)

Även vi vuxna har svårt att äta, iaf dom jag känner!

• Möjlig mamma

Det är väldigt olika när barn börjar äta. Mitt första barn tyckte aldrig om välling eller gröt men åt puréer. Mitt andra barn åt allt ifrån start. Mitt tredje barn har totalvägrat allt och vi har varit hos flera läkare för att få hjälp. Han blir 11 månader nu och han äter max 4-5 skedar av en pure. Det går bättre med plockmat än puréer men han vägrar helst allt. Amningen går jättebra men nu vill jag börja trappa ner den eftersom jag ska börja jobba i slutet av augusti. De råd som vi fått utav läkare är att man ska låta barnet leka med maten. Detta kan vara ett sätt till att få barnen att börja äta. Det andra rådet var att mamman ska åka bort och pappa ska ge barnet mat. Då kommer barnet inse att han/hon ska börja äta. Värmen kan helt och hållet påverka barnet. Låt barnet få vätska i sig. 

Vår bvc-sköterska är underbar (not). När min son var 4 månader var det viktigt att vi började med smakportioner tidigt för börjar man försent så kan det bli svårt. När vi kom på 6 månaders kontroll berättade vi att han matvägrade. Då sa hon att det kan vara så men det är bara fortsätta ge mat. En del barn börjar inte äta förrän de är 8 månader. När vi kom på 8 månaders kontroll så blev hon förskräckt över att han inte åt men samtidigt berättar hon att de finns de barn som inte börjar äta förrän de är 10 månader. Jag blev lite sur då eftersom jag ville inte vänta 2 månader tills jag skulle få honom att äta. När han var 10 månader och vi var på kontroll sa hon att de finns de barn som väntar tills de är 11 månader - 1 år innan de börjar äta. Jag tycker det är spännande hur hon ändrar åldern hela tiden. Jag hoppas verkligen inte att vi får höra på 1 årskontrollen (om sonen fortfarande inte äta då vilket jag hoppas att han gör) att det kan dröja till de är 14månader innan de börjar äta. Jag blir inte hjälpt av detta.

Med detta vill jag bara säga att barn börjar äta när barn vill. Försök gör det till en positiv upplevelse och låt barnet leka med maten. Försök glömma eventuell ångest och stress och försök de varje gång som barnet äter som ett framsteg men om barnet inte äter låt det inte bli ett steg bakåt. Det är bara att försöka igen. Varje matsituation är unik och ibland går det bra och ibland går det inte alls. Jag har inte gett på hoppet på min son. Jag ser att han kommer mer och mer nu och äter mer och mer. Tids nog kommer han nog också tillhöra de barn som vill bli matade med sked och blir arga när maten är slut men vår väg dit blev/blir bara lite längre.
    Lycka till med allt!

• Floff

Det kanske även kan vara utvecklingsfas? Min son är 8,5 månader och äter också dåligt just nu. Han har aldrig varit någon storätare men hade några veckor för ett tag sen då det gick mycket bättre. Nu har han kommit i separationsfasen och både äter och sover jättedåligt och är kinkig mest hela tiden..

• StoraD

hej TS, det kunde vara min knatte du beskrev! Han tyckte mkt om amning, och vi började med smakisar vid 6 månader. Inte poppis alls. Han gillade gröt, men inte "mat" eller välling/ersättning. Amning gick däremot fortsatt bra! Detta fortsatte fram till nio månaders ålder, då lossnade det och nu äter han bättre! Så kanske är det bara att vissa barn har en längre startsträcka? 

• MammaLinkan

Jag tippar också på värmen. Eller tänder på G. Min son blev 8mån 13juli och han äter lite dåligt just nu han också. men där gissar jag på tänder på G för han bajsar alg grönt.. urk :)

• cicci85

min plutt åt oxå bara några skedar när han va 8 månader. Jag hade inget emot att amma mycket så vi så vi stressade inte. BVC sa att det var viktigast att han fick smaka, det är bara bra att han fortfarande ammar mycket. han va däremot 8 månade mitt i vintern så det berodde inte på värmen Han började äta bra när han va 13 månader.

• Lilloscar

Tack alla för era svar, det uppskattar jag verkligen!
    Har inte haft tid att kika in på FL tidigare
    Möjlig mamma: Jag hoppas att din son börjar äta snart. Vilken underlig bvc-sköterska ni har där. Du kanske ska påpeka för henne att hon hela tiden ändrar åldern på när vissa barn börjar äta

Floff: Är tacksam över att min yngsta son inte lider av separationsfasen (inte än iaf). Min äldsta var omöjlig och mkt grinig i den åldern och sov ingenting..

LillaD: Jag tror som du skriver, att vissa tar längre tid på sig än andra.. det är så enkelt att hålla på jämföra med sina tidigare barn, men egentligen är det helt fel att göra så.. Min gillar inte alls välling/ersättning..

MammaLinkan: Jag tittade idag in i munnen och märkte att det var nån tand på g. Sånt missar man ibland.. Jag ger honom den tid han behöver vad gäller mat..

Cicci85: haha ni kunde verkligen inte skylla på värmen

allakantralla: Inte i syfte att han ska äta själv, utan bara för att leka med den. Har du erfarenhet av att det ger bättre resultat?

• Lilloscar

Rackansmamma: Visst är det svårt att äta i värmen. Alla jag känner äter också dåligt just nu, förutom jag haha..

• allakantralla

Jag menar inte att du ska "lära" honom äta med sked, mer ge honom en sked under matningen och visa honom - när han håller i skeden - hur han kan göra för att få in den i munnen. Resten är ju upp till honom. Vi har gjort så, och inte haft några problem med ätandet förrän nu när han är ett och ett halvt, och plötsligt vägrar äta själv och kastar all mat omkring sig... Hua.

Svar på tråden 8 månader, äter dåligt..