• KePe

Atomstyrda klockor är skräp

Tänk att man alltid måste läsa på nätet först, jag försöker lära andra det men missar själv ibland tydligen. Ett ur som drar sig en sekund på en miljon år och går att köpa hos Clas O för ett överkomligt pris måste man ju bara ha. Nu har det gått ett år, plötsligt gick det flera dagar fel, senast exakt 12 timmar fel.

Det ska styras av radiovågor från ett Atomur i Tyskland, hos Classe vet man inte vad det är för fel, på nätet gissas att det kan vara batteriet. Och tyvärr går inte radiostyrningen att stänga av så man kan ha den som en vanlig klocka, jag får prova att byta batteri.
    Någon mer som provat detta teknikens underverk?

• Svar på tråden Atomstyrda klockor är skräp
  • Ulf Harrys Farsa

Vänta nu....
    Vart bor du? Den tyska sändaren når kanske upp till Jönköping.
    Du har köpt en klocka på Clas Ohlsson och är missnöjd?
    Vad kostade den? 200

• Ulf Harrys Farsa

Såg nu att dom boostat signalen, borde räcka till Umeå.
    Då återstår bara: en klocka från Clas Ohlsson = skräp från Kina

• Isfjord

Tror jag är inne på tredje atomkolckan, alla från Clas i sjön. Alla har fungerat bra, men med katter och småbarn åker de i golvet ibland och det sliter på dem.
    Men beroende på mottagningsförhållandena kan det ta upp till ett dygn innan de synkar sig. Ibland måste de stå i ett söderfönster under den tiden, sedan när de väl fått kontakt kan man flytta runt dem fritt.

• Clima
    Isfjord skrev 2010-07-21 09:59:13 följande:

Tror jag är inne på tredje atomkolckan, alla från Clas i sjön. Alla har fungerat bra, men med katter och småbarn åker de i golvet ibland och det sliter på dem.
    Men beroende på mottagningsförhållandena kan det ta upp till ett dygn innan de synkar sig. Ibland måste de stå i ett söderfönster under den tiden, sedan när de väl fått kontakt kan man flytta runt dem fritt.

Hur ofta byter du batterier?

När man trycker på knappen ska man se om den tar emot bra, min gör det och ställde om till sommartid efter 3 dagar automatiskt. 

Men att den gått flera dagar/12 timmar fel annars är svårt att förklara.
  • inze

Och så såg det ut som att jag skrivit ettinlägg (vilket jag också gjprde - ett långt) men ett databasfel uppstod när jag postade så tråden hamnade längt upp men inget av det jag skrev finns där.

I alla fall har jag haft 2 st radiokontrollerade väckarklockar från Clas Ohlson i en massa år och de har gått rätt hela tiden och ändrat sig vid sommar/vintertid under natten. Så åkte en av den i golvet och gick sönder. Köpte då en modell som fortfarande finns för 99:- och den har hoppat både 2 timmar och 12 minuter så de står i vardagsrummet nu för jag vågar inte lite på en klocka som plötsligt går ett par timmar efter. Men just nu går den faktiskt rätt igen.

Ska testa en annan modell när jag hittar på en eftersom jag hoppas den här nya bara är ett undantag vad gäller att fungera som den ska.

Den som strular har Artikelnummer 31-4183

• Clima

Felfritt, samma?

2 fel på ett år är kanske inte så dåligt.

Svar på tråden Atomstyrda klockor är skräp