• Maja1980

Navelsträngen runt halsen?

Är snart i v 31 och börjar känna mig nervös över alla komplikationer som kan uppstå under en förlossning.

Min fråga är..

Vad gör man/personlen om de har upptäckt att navelsträngen är runt babisens hals? Finns det något som de kan göra egentligen? Kan de se det på ultraljudet?

När jag har hört om olika förlossningar så har jag förstått att det här med navelsträngen runt halsen är en jätte vanligt sak som brukar upptäckas på plats. Jag är livrädd för att babisen inte skall få något syre och bestående problem, eller rent av dör pga det.

Vad kan man göra? Bara vänta och se???
    Snälla behöver lite vägledning... i min oro..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Navelsträngen runt halsen?
  • Kazeer

Jag funderar också över om man kan se på UL om navelsträngen ligger runt halsen.

När det lite hastigt och lustigt blev dags för mitt andra barn att komma till världen, gjordes tre snabba vändningsförsök, eftersom han låg på tvären. UL användes för att kolla hur bebisen låg. När vändningsförsöken misslyckades, så skickades jag till OP för kejsarsnitt. När sonen plockades ut, konstaterades det att han hade navelsträngen fyra varv runt halsen.

Så här i efterhand, så har jag funderat på om läkaren som gjorde vändningsförsöken kunde se det på UL eller om det kom som en överraskning för läkaren som utförde kejsarsnittet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bangkok

För fem dagar sedan var jag med på min dotters förlossning, på hennes sista ultraljud såg man att navelsträngen låg runt halsen vilket naturligtvis oroade föräldrarna.
    Barnet föddes dock utan navelsträngen kring halsen - inga problem alls ( och naturligtvis världens sötaste barnbarn )
    Har själv fött 2 barn- den första hade navelsträngen 1,5 varv runt halsen men den " lirkade" barnmorskan över huvudet precis innan - mellean 2 krystvärkar - hon kom ut. Enda problemet var att jag verkligen INTE fick krysta innan barnmorskan var klar.
    Likadant var det med lillebror 3 år senare - dock bara ett varv.
    Vet inte om det var till någon hjälp men det är som du själv säger ganska vanligt - prata med din barnmorska!
    Lycka till!

• Emmi08

min dotter hade det men bm tog bort den runt halsen innan hon var ute helt..det är väl så det går till. Nått annat har jag inte hört. var inget dranmatiskt alls..hon sa typ "och här har vi en navelsträng runt halsen" nästan all av mina vänner som har fått barn så har barnen haft navelsträngen runt halsen en del runt kroppen oxå =P

• lillabebben

Min tjej som föddes för två veckor sedan snurrade runt ganska mycket i magen och kom mycket riktigt ut med navelsträngen några varv hårt runt halsen. Hade gjort ul veckan innan och då sa de inget om det... BM sa bara, "ojsan, hon har navelsträngen runt halsen, då tar vi bort den..." . Som jag har förstått det är det vanligt och oftast ofarligt.

• Teskedsmamman

Att födas med navelsträngen runt halsen är ingalunda en komplikation. Det är väldigt vanligt och SKULLE det påverka barnet så märks det långt tidigare genom att fosterljuden sjunker under värken men ökar efter värken. Då vidtar man andra åtgärder.

Så oron för det kan du närmast släppa.

3 killar & pojke v37 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Kya

min pojke hade navelsträngen flera varv hårt runt halsen. det märktes på att hjärtljuden gick ner under krystvärkarna och det blev bråttom. när huvudet kommit ut så kunde inte mer komma ut, han var fast. så de klippte navelsträngen i vulva, alltså klippte de innan han ens kommit ut.
    han var medtagen just då, men har absolut inga skador idag.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • hilah

Min pojke hade navelsträngen runt halsen, men det var inte någon stor grej. Jag tror faktiskt inte att jag fick reda på det förrän jag läste det i journalen. Så det behöver inte nödvändigtvis vara något dramatiskt.

• Little me

När JAG föddes hade jag navelsträngen runt halsen.
    Mina enda komplikationer är att jag ogillar halsdukar och polokragar :)

• Kya
    Little me skrev 2010-07-21 11:41:07 följande:
    *fniss*
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Kazeer
    Little me skrev 2010-07-21 11:41:07 följande:
    Samma här!

Men min aversion mot polokragar gick över, när jag var runt 30
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Navelsträngen runt halsen?