• AnnaEster

Vegan och gravid?

Hej!

Är gravid och eftersom min pojkvän är vegan äter även jag en hel del veganmat. Finns det fler gravida eller ammande veganer som man kan få lite tips från? Har själv inte vågat avstå från mjölk och ägg under graviditeten...

• Svar på tråden Vegan och gravid?
  • SNULTRAN

Prata med din banrmorska ! Här kan det hända att du får alla möjliga svar....

• Cinnalinna

Det finns massor med info på amerikanska sajter om hur man ska äta som vegan under graviditeten.
    Du kan även kontakta svenska vegetariska föreningen, de har en liten bok om vegetarisk barnmat från 4 månaders ålder.

Jag är lakto-ovo vegetarian så jag har det mycket lättare än du

Om du söker inlägg här kommer du hitta massa trådar om vegetarisk kost under graviditeten - vi är många vegetarianer här!

• Alec

nu kanske jag är helt fel ute, men det kanske är bra om du äter järntabletter då?

• det nya svarta

jag har varit vegan större delen av mitt liv och har fött fem barn och varit vegan. de erfarenheter jag har från mvc o bvc har varit typ, tänk på barnet, hur ska ni klara er? samma i skolan, fast kanske det är lite bättre nu eftersom många väljer veganism. mina barn är åtminstone hälsan själv.

• sok

hej
    det jag vet är att man kan få B12 brist om man är vegan. och omega 3 som bara finns i fisk är ju viktigt att få i sig, men det finns ju tabletter om du inte äter fisk. jag är själv "halv vegetarian" (äter inte rött kött och fågel) och märkte att jag fick järnbrist ganska snart....men det finns ju tabletter, och så får man äta mer spenat och jordgubbar....
    mvh maria

• Gurgla

Finns omega-3 kapslar som är vegetabiliska på apoteket, men de är lite dyrare.
    Äter du alla vitaminer som du ska så bör det inte vara några problem med vegankost.
    Men fett är viktigt har jag fått för mig och vegankost är väl inte allt för fet

Svar på tråden Vegan och gravid?