Måla på lackat furuskåp
Har köpt 2 lackade furuskåp på Blocket som jag tänkt slipa o måla.
Vad ska man tänka på? Grovt el fint sandpapper? Vilken slags färg ska man måla med sen?
Kom gärna med tips eller bilder?
Har köpt 2 lackade furuskåp på Blocket som jag tänkt slipa o måla.
Vad ska man tänka på? Grovt el fint sandpapper? Vilken slags färg ska man måla med sen?
Kom gärna med tips eller bilder?
Använd en slipmaskin med första gången grovt papper o sendan lite finare. Men noga är att få bort all lack. Annars kan det mossfärga eller den nya färgen lossnar.
Ang färgval är det upp till dig. Besök en färgbutik o titta på prover.
Njaa, all lack behövs inte tas bort.
- Matta ner lacken med ett fint sandpapper (240)
- Måla med en oljebaserad lackfärg
Det räcker att lacket mattas ner med fint sandpapper, jag skulle ta 120 och sedan 240 för att få bort ev sliprepor. Var noga med att slipa i rätt riktning. Sedan kan du måla med vilken färg du vill. Är det mycket skrymslen och vrår skulle jag välja en sprayfärg då man slipper rinningar, penseldrag och bubblor.
Har jobbat med möberenovering tidigare och har t o m använt sprayfärg från Biltema med kanonresultat.
Annars skulle jag använda en vattenbaserad, halvblank (40) snickerifärg. Du slipper lukt och rengöring med lacknafta.
Hoppas det går bra!
Vattenbaserat går nog, men jag måste säga att vattenbaserade lackfärger inte hör till mina favoriter på grund av dålig utflytning. Resultatet blir så mycket bättre med oljebaserade.
Tack så jättemycket för svaren!
Jag tror jag ska slipa o sen köra på sprayfärg, har aldrig spraymålat nåt dock, nåt spec o tänka på? Gör man det i omgångar?
Vi hade lackade skåpluckor i köket på landet som vi fixade till i våras. Vi tog med en av luckorna till Flugger och bad om hjälp. De rekommenderade oss att köra med målartvätt i två omgångar och sen använda en lack med färgpigment på. Det tog tre-fyra strykningar innan vi fick den grad av vitt vi ville ha men det blev jättesnyggt!