• Ms M

Vad gäller ang dagis för syskon efter förlossningen?

Vet ju om att man har rätt att ha syskonet på dagis normala tider en månad efter bf`s datum... Alltså som jag e beräknad 14 augusti o får då ha lillan samma tider som när jag gick i skolan fram till 14 sep. men är det även om pappan e hemma sina 10 pappadagar?

Får lillan gå sina vanliga tider fast pappan e hemma?

• Svar på tråden Vad gäller ang dagis för syskon efter förlossningen?
  • plommonstoppet

min älsta gjorde det.

• Ekrlsn

Så e det inte här. Så fort någon av oss inte har jobb eller pluggar så får hon bara gå 15 h. och så var det även när vi frågade om syskonet. så fort jag börjar ta ut föräldraledighet får hon bara 15h. 

• Ms M

jo men så ska det väl vara överallt. första månaden ska man ha rätt o ha barnet en månad efter bf vanliga tider o sen blir det 15 timmar...

Ngn mer som vill svara på om det gäller även när pappan e hemma.???

• Lillsnufflan
    Ms M skrev 2010-07-21 12:25:47 följande:
    jo men så ska det väl vara överallt. första månaden ska man ha rätt o ha barnet en månad efter bf vanliga tider o sen blir det 15 timmar...

Ngn mer som vill svara på om det gäller även när pappan e hemma.???
    Ja, det spelar ingen roll vem som är hemma. Är en förälder hemma pga. arbetslöshet eller föräldraledighet är det 15 h som gäller. Det gäller förresten även om man är hemma pga. längre sjukdom om man inte kan visa att ens tillstånd gör en oförmögen att ta hand om sitt barn på heltid.
  • ugglan09

En månad efter barnet är född, får man ha somma schema som innan. sen är det 15 timmar som gäller.  Så är det på den förkolan jag jobbar på. Även om båda är hemma.

• Ms M

tror min fråga missuppfattas... Jag vet om att det är 15 timmar som gäller om man är f-ledig eller arbetslös. Men denna fråga gäller bara den första månaden efter förlossningen då barnet får gå normala tider som hon gjorde innan. Efter månaden e slut så vet jag att det är 15 timmar.

Min fråga är, om jag e hemma mammaledig med nya barnet o pappan också hemma samtidigt med sina 10 dagar, får hon då gå vanliga tiderna eller e det bara om jag e hemma???

• ugglan09

första månade får hon gå vanliga tider när båda är hemma.

• Lillsnufflan
    Ms M skrev 2010-07-21 12:39:42 följande:
    tror min fråga missuppfattas... Jag vet om att det är 15 timmar som gäller om man är f-ledig eller arbetslös. Men denna fråga gäller bara den första månaden efter förlossningen då barnet får gå normala tider som hon gjorde innan. Efter månaden e slut så vet jag att det är 15 timmar.

Min fråga är, om jag e hemma mammaledig med nya barnet o pappan också hemma samtidigt med sina 10 dagar, får hon då gå vanliga tiderna eller e det bara om jag e hemma???
    Menar du under den månad de låter henne gå ordinare tider även om syskonet är fött? Antagligen får hon gå ordinarie tider då oavsett vad som händer i övrigt. Men det bästa är väl att ringa dagis och fråga. Om dagis är stängt nu ring till barn- och ungdomsförvaltningen (eller dyl, det kan ju heta lite olika i olika kommuner). Nummret finns i telefonkatalogen eller på eniro.
  • Ms M

Vet ju om att hon får gå en månad vanliga tider så det är ju helt klart. Men frågan e om hon får det om både jag o pappan e hemma samtidigt..

Dagis e stängt.. Får kanske ringa till kommunen då. Tack för svar.

• 2små2stora
    Ms M skrev 2010-07-21 20:11:58 följande:

Vet ju om att hon får gå en månad vanliga tider så det är ju helt klart. Men frågan e om hon får det om både jag o pappan e hemma samtidigt..

Dagis e stängt.. Får kanske ringa till kommunen då. Tack för svar.

Varför ha henne på dagis när ni båda är hemma? Är det inte bättre att hon  får vara hemma och känna att hon är en del av familjen och lära känna syskonet.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • vi3

måste få kika in här.. om de finns ett barn sen innan men endast är mannens och vi får ett syskon hur blir det då med "storebrors" timmar på dagis? Är de så att när pappa tar ut pappaledighet att han går ner på 15 timmat? Fst vi bara har honom varranan vecka?

/A 

• Ms M
    2små2stora skrev 2010-07-21 20:15:18 följande:
    Varför ha henne på dagis när ni båda är hemma? Är det inte bättre att hon  får vara hemma och känna att hon är en del av familjen och lära känna syskonet.
    Tanken e inte att hon ska gå 8-18 ändå.. Utan det blir kortare dagar bara för hon behöver det verkligen. T om personalen på dagis tycker de e bäst o göra så. Alla andra som fått syskon har gjort så..

Sen har hon varit hemma hela sommaren med mig+ Så hon e rastlös o uttråkad nu. Hon kommer på alla sätt vara delaktig i lilebrors ankomst. Det kommer vi vara noga med. Hon tjatar om dagis o vill dit igen..

Så vi tror absolut vi gör rätt i den saken..
  • Finesse
    vi3 skrev 2010-07-21 20:58:40 följande:
    måste få kika in här.. om de finns ett barn sen innan men endast är mannens och vi får ett syskon hur blir det då med "storebrors" timmar på dagis? Är de så att när pappa tar ut pappaledighet att han går ner på 15 timmat? Fst vi bara har honom varranan vecka?

/A 
    Ja antagligen.. det är ju han som är förälder så. Sen vet jag att vissa dagis har även så att när du är mammaledig får han oxå bara gå 15 timmar, men det är som sagt bara vissa som har så.
    Ebba 071228
  • Konvaljen

Svar ja, hon får gå vanliga tider även om ni båda är hemma i 30 dagar efter förlossningen.

• Anna Paulita

Här med din kommun/förskola, det är olika regler i hela landet.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Rosa Tussilago

Här får stora barnet bara va 15h/vecka. Och de 10 dagarna pappan e hemma efter förlossningen, ska det stora barnet va hemma, eftersom båda föräldrarna då är hemma.

• T E S S 01

Hör med din stadsdel och er förskola, det är olika överallt!  Vi har på mitt jobb (i Sthlms kommun) att barnen som fått syskon får gå 30 h per vecka med tiden 9-15 och inte 15 h som många skriver. Hos oss gäller även att man får behålla syskonets ordinarie tider en månad efter bebisens födelse och då inkluderat pappans 10 dagar.

• T E S S 01

Glömde skriva även att syskonet inte alls behöver vara hemma de 10 dagar pappan är hemma...som sagt kolla upp vad som gäller hos er. Lycka till!!

Svar på tråden Vad gäller ang dagis för syskon efter förlossningen?