• M  och  M

Kudde till 4 månaders bebis?

När bör man börja använda en kudde till bebisen och vad för kudde ska man ha då och vars kan man köpa den?

• Svar på tråden Kudde till 4 månaders bebis?
  • SilverEmma

Min äldsta har inte använt kudde förrän hon var runt året, kändes onödigt. Då fick hon en helt vanlig huvudkudde.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Swedish down under

Innnan barnet ar 1 ar ska de inte ha kudde da de inte behover det samt att det finns risk for kvavning.

Daremot om du oroar dig for att ditt barn riskera att fa ett platt huvud (om barnet skriker nar den har "mag-gympa" eller foredrar att sova pa ett stalle pa huvudet) kan du kopa en mycket platt och mjuk kudde (avsedda for bebisar) att ha i vagnen eller nar han/hon sover och du kan se (sa att hon/han inte kvavs). 

• Edalia

barn rekommenderas visst att ha kudde innan ett år. en väldigt tunn än då såklart :) . just för att dom inte ska få platt huvud. fråga på en babybutik så får du hjälp med vilken du ska ha.

vi har en egensydd, som min mor var vänlig att lägga ner tid på att göra. den är underbar!

• Kazeer

Första barnet fick kudde, när han var omkring 7-8 månader.

Andra barnet fick kudde i stort sett meddetsamma, på inrådan av personal på neonatal och BVC. Eftersom jag kände mig förvirrad om spädbarn ska ha kudde eller inte, så frågade jag och fick svaret att "Han kan ha kudde redan nu" och då var han en knapp månad gammal.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ZacksMamma01

Fick rådet att använda kudde i både säng och vagn eftersom min lillkille fått platt bakhuvud

• Tow2Mater
    Helene70 skrev 2010-07-21 14:27:30 följande:
    Min pojke har använt IKEAs bebiskudde sedan han föddes.
    Den enda bebiskudde jag hittade vid IKEA var märkt  "från 1 år". Har de andra för mindre barn? (Isåfall kanske de var slut då jag tittade). Jag använde dock inte kudde till pojken under 1 år. Han fick istället sova växelvis på rygg och på sidorna.
  • Julia1234

Har alltid använt kudde till mina tre barn, ändå från första dan. Har köpt kuddar till dem hos babyproffsen.

• stina2

har använt kudde från födseln, finns jättebra på www.minimundus.se
    Jag har använt den lilla till korg och till barnvagn och sedan när han började sova i spjälsäng
    köpte jag kudde för spjälsäng upp till 6 mån. Den lilla funkar bra i spjälsängen också, jag växlar nu mellan. Den lilla använder jag också fortfarande i barnvagnen. Min son är sex månader. Där på deras hemsida finns också bra länkar att läsa med info om platt/assymetriskt bakhuvud.

I början när han var nyfödd rullade jag en fast filt hårt och lade runt sidorna och över kudden så att han inte skulle glida av den, men han växte ganska snart i den.

• Swedish down under

Har i australien sager de att man inte ska ha kudde till barn under 1 ar sa darav har jag inte haft det. MEN min dotter tror jag ocksa behover en kudde da hon ligger och vander och vrider sig om natterna och somnar bara om hon ligga pa min eller min mans kudde (hon sover i var sang). Hon ar 10 manader och har ar det som sagt inte att kopa bebis-kuddar eftersom de inte ska ha det har, men kan jag da ge henne en vanlig kudde? Hon ar ju anda 10 manader?

• Gaytjej

Vår BVC-'tant' sa att vi kunde börja med en gång när vi frågade (då var lillkillen nog 1 månad) och att en vanlig stor kudde gick bra. Så en sådan (lite tunnare) sover han på nu, han ligger på den med en bit av ryggen också och det fungerar bra.

Märkligt att rekommendationerna varierar så!

• stina2

om man tar en vanlig kudde antar jag att det väl bör vara en som inte är så hög men ändå fluffig. Bebisen ska ju inte ligga så högt med huvudet att hakan pressas mot bröstkorgen, men den ska ju inte heller vara så platt att den inte ger det nödvändiga stödet för att bakhuvudet ska förbli runt. De jag köpt från minimundus gör att huvudet ligger lite som i en låg skål, men ändå mjuk under bakhuvudet, när han ligger på rygg, dvs formar sig fint efter huvudet som ett skålformat stöd. Nu när han är nästan 6 månader vill han helst ligga på sidan och det fungerar också kuddarna bra för- vid sidosovning  bör den ju inte vara så fluffig att han sjunker ner så mkt att näsan hamnar i kudden eller att det blir obekvämt.

Svar på tråden Kudde till 4 månaders bebis?