• MissSummer

Kaninen jättevarm, kan man bada honom?

Min kanin på 9 år går fritt i lägenheten, har alltid gjort, så han har alla möjligheter att söka sig till ett svalt ställe i hettan.

Men jag ser på honom hur påfrestande värmen är och då är min fråga;
    tycker ni jag ska ge honom ett svalkande bad/dusch?

Han är inte överförtjust i att bada direkt.

• Svar på tråden Kaninen jättevarm, kan man bada honom?
  • JellyBean

Nja...

Men vet du vad du kan göra! =)

Fyll en flaska med kallt vatten och häll liten vatten i handen och "tvätta" kaninen.
    Ungefär som djur gör i naturen när dom tvättar varandra.

Asså du häller lite vatten i handen( kupad) och sedan försiktigt vänder du runt haden och stryker vattnet över pälsen.

Skit dålrig på att förklara men fråga om det är otydligt.

Det funkar jätte bra på mina katter som HATAR allt vad vatten heter.
    Det roliga är att dom inte fattar att dom får en liten dusch!!

• Birry

Det viktiga är att din hjälp inte blir mer stressande = värmealstrande än om du inte hade gjort något. Så blir han stressad av att bada, så låt bli (om han inte är överhettad a´la har stått i en varm bil, då vinner man på kalla/svala bad). Jag tycker JellyBeans råd låter bra, även om jag aldrig provat själv.

• ThisIsMe

Bada honom inte om han inte gillar det!

Prova detta istället:

Blöt hans tassar och ben med svalt vatten.
    Kyl ner hans öron, men var försiktig så han inte får in vatten i öronen.
    Byt hans dricksvatten ofta så att det alltid är svalt (men inte kylskåpskallt, då kan han få ont i magen).
    Ta några frysklampar eller en flaska med fruset vatten, linda in i handduk och prova om han gillar att ligga nära den.

• Bevabus

Se till så att hans bur står i skuggan, fyll hans vattenflaska med kallt vatten så ofta ni kan under dagen, lägg en kall vattenflaska bredvid honom som han kan kyla sig emot, blöt hans tassar och lite på ryggen (OBS! Inte mycket för då kan han bli FÖR kall istället)

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Kaninen jättevarm, kan man bada honom?