• Tjoffsan

Torka blodpudding till hundgodis?

Jag har hört talas om att man kan torka blodpudding och ha som hundgodis. Nu funderar jag på hur man gör. Någon som vet? I ugn? Vilken temp och tid? Hur förvarar man det bäst sen? I plastburk i kylen eller i öppen burk framme? Jag skulle vilja göra lite gott till min valp.

• Svar på tråden Torka blodpudding till hundgodis?
  • dezibel

Skär puddingen i småbitar, lägg på bakplåtspapper i ugnsform, 125 grader i 1-2 timmar. Kolla så att dom är torra på utsidan så du inte blir kladdig i fickan :)
    Jag förvarar det om går åt på en/två dar i plastburk med lock i kylen, resten fryser jag in och tar upp efter behov.

• CarlHerman

Gör likadant som dezibel fast ser till att ugnsluckan är lite öppen, en liten glipa bara, så fukten försvinner ut.

• JBC

Har också gjort sånt godis men upplevde att hundarna blev lite "hyper" av det. Det är väl en del socker i blodpudding som dom inte är vana vid. Lever kan man göra ungefär samma grej med, och jag tror det är ett b ättre godis.

• Joico

Kluddar i den här tråden istället för att starta en ny, när den ändå inte var så gammal...

Jag har precis stoppat in blodpudding i ugnen. Funderar på vad som är bäst - kladdig insida eller helt genomstekta? Finns risken att hunden blir kass i magen om man ger mkt? Tänkte använda de vid klickerträning på valpkurs så de kanske blir en del i magen, men bitarna är rätt små. Valde en utan tillsatt socker.
    Är bitarna tillräckligt små? Dom ser rätt stora ut på bild iofs, hmm

Hur gick de för dig TS, gillade valpen det?

• Samma problem

Jag undrar om det är farligt med lök krydda?? Jag har blodpudding hemma som jag såg att den innehåller lök krydda men ingen riktig lök så, är den inget att ha då till hunden??

• Aniiee
    Samma problem skrev 2014-01-18 18:13:11 följande:
    Jag undrar om det är farligt med lök krydda?? Jag har blodpudding hemma som jag såg att den innehåller lök krydda men ingen riktig lök så, är den inget att ha då till hunden??
    Det lilla gör inget. "Riktig" lök ska man dock inte ge.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • MinnaQ
    Joico skrev 2010-09-07 20:22:16 följande:

Kluddar i den här tråden istället för att starta en ny, när den ändå inte var så gammal...

Jag har precis stoppat in blodpudding i ugnen. Funderar på vad som är bäst - kladdig insida eller helt genomstekta? Finns risken att hunden blir kass i magen om man ger mkt? Tänkte använda de vid klickerträning på valpkurs så de kanske blir en del i magen, men bitarna är rätt små. Valde en utan tillsatt socker.
    Är bitarna tillräckligt små? Dom ser rätt stora ut på bild iofs, hmm

Hur gick de för dig TS, gillade valpen det?

Blodpuddingen måste vara genomtorr om den ska ha bra hållbarhet i rumstemperatur.
    Om du tänkt frysta in så spelar det mindre roll.
Svar på tråden Torka blodpudding till hundgodis?