• JaneDoe10

Skyll dig själv för du har haft sex.

En helt påhittat historia, som visserligen har hänt flera kvinnor.

"Jag är gift med en underbar man, vi har två barn tillsammans och vi har oskyddat sex såsom man har om man lever ihop. Jag använder hormonspiral då vi inte vill ha fler barn. Jag funderar på att bli blodgivare så jag går till blodgivarcentralen för de obligatoriska testerna. Efter någon vecka ringer en läkare upp och vill träffa mig. Han informerar mig om att jag har HIV.

Jag vet att jag inte hade HIV senast jag var gravid då jag blev testad för detta. Jag konfronterar min man varpå han erkänner att han har varit frekvent otrogen utan att skydda sig."

HAHA; dumma kvinna! Skyll dig själv! Ville du inte ha HIV så skulle du ha använt kondom. Alla vet att det finns en risk för HIV när man har sex utan kondom och nu har du struntat i det och får skylla dig själv. Du kommer säkert bli glad sedan för du kommer att se livet på ett helt annat sätt i och med sjukdomen.
    Fråga ett
    Är det kvinnans fel? Har hon bara sig själv att skylla för att hon haft sex med mannen hon älskar och litar på?

En helt påhittad historia som visserligen har hänt flera män:
    "Jag är tillsammans med en underbar kvinna. Men ibland är jag lite tveksam till om hon är den jag vill leva resten av livet med. Men vi har det bra och vi har kommit överens om att vänta något år till med att skaffa barn. Vi har kommit överens om att ha utbildning och jobb först. Flickvännen äter p-piller. Plötslig säger hon sig vara gravid och att jag faktiskt skulle ha räknat med den risken när jag har haft sex med henne utan kondom. Hon har varit lite slarvig med pillrena på senaste. Jag vet att hon har en stark barnlängtan"
    Fråga två
    Är det mannens fel? Har han bara sig själv att skylla för att han haft sex med kvinnan han älskar och litar på?

Det konstiga är att svaret ofta är Nej på fråga 1 och Ja på fråga 2. Har inte både män och kvinnor lika mycket ansvar för sitt sexualliv isåfall. Är det plötsligt bara mannen. Ska man inte kunna lita på den man är tillsammans med i båda lägen? Är man inte ett offer i bägge lägen?

Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 09:51
    Eftersom folk inte begriper att tråden inte handlar om huruvida det är värst att få HIV eller barn så är det väl bäst att jag talar om det. Självfallet handlar det inte om det. Det handlar om vems ansvaret är för att något oönskat händer vid sex. Oavsett vad det må vara. Eller rättare sagt, jag jämför de faktum att folk tycker att karlar får skylla sig själva som litar på sin partner och inte använder kondom i en fast relation. Men kvinnor behöver inte skylla sig själva om de litar på sin karl och inte kräver att han ska använda kondom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 09:56
    I exempel 2 vet han inte att hon slarvat med p-piller.
  • Svar på tråden Skyll dig själv för du har haft sex.
  • Some

Det där är att jämföra äpplen och kor.

• Anonym (L)

Håller med man ska absolut kunna lita på sin partner i båda lägen. Jag tycker att båda blivit "lurade"

• Ant85
    Some skrev 2010-07-21 15:26:55 följande:
    På vilket sätt är det det?
  • pussgurkan86

svar på fråga 1: nej det är inte kvinnans fel
    svar på fråga 2: nej det är inte mannens fel

båda har blivit lurade.

• JaneDoe10
    Some skrev 2010-07-21 15:26:55 följande:
    Nej, det tycker jag verkligen inte att det är. Handlar om att skydda sig vid sex i båda fallen. Men utveckla gärna hur du tänker.
    Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars. <3
  • Anonym (Wooot)

HIV är en sjukdom och en graviditet leder ofta till ett BARN.

Barn är ingen sjukdom.

(Äpplen och kor.)

• Ant85
    Ant85 skrev 2010-07-21 15:29:35 följande:
    På vilket sätt är det det?
    ja just, jag kanske skulle svarat på TS också.

Jag anser att i båda fallen så är svaret Nej, man bör kunna lita på den person man lever tillsammans med och älskar (och förhoppningsvis säger sig älska en tillbaka)
  • Some

Det ena är en smitta som kan leda till en dödlig sjukdom, det andra är ett barn. Not the same.

• JaneDoe10
    pussgurkan86 skrev 2010-07-21 15:30:55 följande:

svar på fråga 1: nej det är inte kvinnans fel
    svar på fråga 2: nej det är inte mannens fel

båda har blivit lurade.

Roligt att du tycker det, det tycker jag också nämligen. Men många tycker att män i denna situation alltid ska skylla sig själva för att de har haft sex.
    Snälla stanna nu, så vi får träffa dig i mars. <3
  • Some

Givetvis ska man kunna lita på den man lever med i alla lägen, och jag tycker inte det är rätt att lura till sig ett barn. Men det är ändå en jävla skillnad på att smitta någon med hiv och lura på någon ett barn.

Svar på tråden Skyll dig själv för du har haft sex.