• Här och nu

Ni som är emot skilsmässor

Vad anser ni att man ska göra om man inte älskar varandra längre? Om den ene slår den andre? Suger ut en ekonomiskt? Verbalt våld? Är otrogen?

• Svar på tråden Ni som är emot skilsmässor
  • Majsan70

Det är vid såna tillfällen man stänger luckan till sin lalla värld helt enkelt. För det skall vara en kärnfamilj vet du.

• JellyBean

Om det är våld så är det ett avtalsbrytare. Där  är det bara raka vägen ut och otrohet.
    Annars anser jag att man får förtjäna sin väg ut.
    Man måste göra allt, vända på varje sten tills man står där och känner absolut....inget. Först då får man lov att säga Jag har verkligen gjort allt så nu kan jag med bra samvete lämna denna relationen baok mig.

• Här och nu
    JellyBean skrev 2010-07-21 16:21:56 följande:
    Om det är våld så är det ett avtalsbrytare. Där  är det bara raka vägen ut och otrohet.
    Annars anser jag att man får förtjäna sin väg ut.
    Man måste göra allt, vända på varje sten tills man står där och känner absolut....inget. Först då får man lov att säga Jag har verkligen gjort allt så nu kan jag med bra samvete lämna denna relationen baok mig.
    Förtjäna sin väg ut? Jag anser också att man ska kämpa, men det räcker ju inte om en vill.
  • JellyBean
    Här och nu skrev 2010-07-21 16:41:43 följande:
    Förtjäna sin väg ut? Jag anser också att man ska kämpa, men det räcker ju inte om en vill.
    Om den som vill gå inte känner något...ingen bitterhet, inget hat , inga sårade känslor.. Ja är i stort sett likgiltig. Då kan hon/han gå.

Om hon/han inte känner så och lämnar relationen skadar...är det verkligen det bästa att "starta" sitt nya liv på dfet viset?

Det finns en fel väg ut och det finns en rätt väg ut...
  • Här och nu
    JellyBean skrev 2010-07-21 16:48:22 följande:
    Om den som vill gå inte känner något...ingen bitterhet, inget hat , inga sårade känslor.. Ja är i stort sett likgiltig. Då kan hon/han gå.

Om hon/han inte känner så och lämnar relationen skadar...är det verkligen det bästa att "starta" sitt nya liv på dfet viset?

Det finns en fel väg ut och det finns en rätt väg ut...
    Förnedring då?
  • JellyBean
    Här och nu skrev 2010-07-21 16:50:32 följande:
    Förnedring då?
    Vilken form av förnedring...?

Det finns ju massa så som skällsord, mobbing, spelar ut barnen mot varandra..osv.

När det kommer till våld och otrohet då är det inget vända på kakan. Då är det bara ut.
  • Här och nu
    JellyBean skrev 2010-07-21 16:57:14 följande:
    Vilken form av förnedring...?

Det finns ju massa så som skällsord, mobbing, spelar ut barnen mot varandra..osv.

När det kommer till våld och otrohet då är det inget vända på kakan. Då är det bara ut.
    Regelrätt mobbning. Våld o otrohet går också att vända, men kräver i regel proffshjälp.
  • JellyBean
    Här och nu skrev 2010-07-21 16:58:20 följande:
    Regelrätt mobbning. Våld o otrohet går också att vända, men kräver i regel proffshjälp.
    Våld och Otrohet är deal brekaers för mig.
    Våld mot någon annan är under botten.
    Otrohet är motsatts til kärlek.

Går att vända, visst men bör man?
    Vad gör det med den människan själ då?

Och om jag får säga det Proffshjälp behöver nog alla, det gäller inte bara i dessa frågor.
  • Här och nu
    JellyBean skrev 2010-07-21 17:08:49 följande:
    Våld och Otrohet är deal brekaers för mig.
    Våld mot någon annan är under botten.
    Otrohet är motsatts til kärlek.

Går att vända, visst men bör man?
    Vad gör det med den människan själ då?

Och om jag får säga det Proffshjälp behöver nog alla, det gäller inte bara i dessa frågor.
    Jag frågade om mobbning. Ja, om personen som är våldsam eller otrogen får klart för sig vad den håller på med, kan det hållas borta för all framtid. Vad skulle hända med själen? Vilka alla behöver proffshjälp?
  • JellyBean
    Här och nu skrev 2010-07-21 17:11:56 följande:
    Jag frågade om mobbning. Ja, om personen som är våldsam eller otrogen får klart för sig vad den håller på med, kan det hållas borta för all framtid. Vad skulle hända med själen? Vilka alla behöver proffshjälp?
    Jaha, det missade jag. OKej, ja mobbing. Kom på att jag skrev ju inte det man absolut detta är inget man kan komma ur själv om dess gammla vane spår sitter djupt. Eller jo man kan, det är klart man kan men ett proffs som man kan göra det ihop med.

det jag menade med själev var:
    Om den som blivit begragen är kvar i relationen, tar tillbaka, låter det vara. 

Med tanke på allt våld, droger, trafficing, anorexi, bullimi, djurplågeri, incest, sexuella övergrepp, våldtäkt osv borde nog större delen av männskligheten behöva och borde skaffa hjälp.
    Men tyvärr går det 1 bra psykolog på 100.
Svar på tråden Ni som är emot skilsmässor