• Anonym (rätt?)

Arb. dragit av förskottsemester, får de göra det?

Jag blev uppsagd för 3 månader sedan och idag kom slutlönen. Dock har de dragit av ca 20 000:- på den för "förskottsemester"

Jag trodde att de inte fick göra så... jag hittar inget i uppsägningsavtalet heller om at jag skulle avtalat bort det. Hjälp!

• Svar på tråden Arb. dragit av förskottsemester, får de göra det?
  • Anonym (rätt?)

Det var 3 år sen jag tog ut förskottsemestern.

• skorpionen80

Förskottsemestern betalar man väl vänligtvis av på 5 år. Men sen drar man ju av en vecka för varje år, så du bör ha två veckor kvar att arbeta av.

• Anonym (rätt?)
    skorpionen80 skrev 2010-07-21 18:11:02 följande:
    Förskottsemestern betalar man väl vänligtvis av på 5 år. Men sen drar man ju av en vecka för varje år, så du bör ha två veckor kvar att arbeta av.
    fast de har dragit av... såhär står det:
    förskottsemester antal 1 pris ca 20 000:-
    sååå mycket tjänade jag inte att det är två veckor det där kan jag lova Drömmer
  • Anonym (rätt?)
    Teskedsmamman skrev 2010-07-21 18:20:38 följande:
    Kolla upp hur mycket av förskottssemestern det är du betalar av, för det låter ju nästan som 3-5 veckors semester....
    jag tror det är 4 veckor om jag minns rätt, alltså jag tog ut 20 dagar första året.
  • Anonym (ee)
    Anonym (rätt?) skrev 2010-07-21 18:24:55 följande:
    jag tror det är 4 veckor om jag minns rätt, alltså jag tog ut 20 dagar första året.
    men har du inte börjat betala av det lånet då? Hur mycket pengar fick du utbetalt den gången då? Kolla dina lönespec.
  • Ramborg

Jag tror dom får dra av hela förskottssemestern om man slutar inom fem år tyvärr.

• Anonym (rätt?)
    Ramborg skrev 2010-07-21 18:31:10 följande:
    Jag tror dom får dra av hela förskottssemestern om man slutar inom fem år tyvärr.
    även om man blir uppsagd?
    Anonym (ee) skrev 2010-07-21 18:30:20 följande:
    men har du inte börjat betala av det lånet då? Hur mycket pengar fick du utbetalt den gången då? Kolla dina lönespec.
    Betala av lånet? Inga arbetsgivare jag haft någonsin har man betalat av lånet hos, bara en klumpsumma när jag slutat sm kvittats mot lönen jag tjönat in.

Summan är typ det dom dragit av jag känner igen hur mkt pengar d rör sig om när jag tänker efter...

Taskigt om de först får säga upp en, och sen ta förskottssemestern det blir en väldig klumpsumma...
  • Anonym (rätt?)

förresten är det någon som vet  alla tror hela tiden men är det någon som faktiskt... vet?

• Teskedsmamman
    Anonym (rätt?) skrev 2010-07-21 18:44:15 följande:
    även om man blir uppsagd?
    Anonym (ee) skrev 2010-07-21 18:30:20 följande:
    Betala av lånet? Inga arbetsgivare jag haft någonsin har man betalat av lånet hos, bara en klumpsumma när jag slutat sm kvittats mot lönen jag tjönat in.

Summan är typ det dom dragit av jag känner igen hur mkt pengar d rör sig om när jag tänker efter...

Taskigt om de först får säga upp en, och sen ta förskottssemestern det blir en väldig klumpsumma...
    Det är en regel att om man slutar/blir uppsagd inom 5 år skall förskottssemester betalas tillbaka.
    3 killar & pojke v37 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Stealth
    Teskedsmamman skrev 2010-07-21 18:58:49 följande:
    Det är en regel att om man slutar/blir uppsagd inom 5 år skall förskottssemester betalas tillbaka.
    Är du verkligen säker på det? Vad är det för regel?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anonym

Det är väl ganska vanligt att det står i anställningskontrakt att man får förskottssemester som avskrivs efter 5år. Så det borde stå något i antingen ditt anställningsavtal eller ditt kolektivavtal.
    Just begreppet förskott betyder ju att man ska betala tillbaka på något sätt.

Avbetalning med 1 vecka per år har det inte varit på något av de ställen jag varit på.
    Antagligen gäller samma regler om man blir uppsagd, men vid uppsägning är det nog ganska vanligt att förskottssemester efterskänks.

• Stealth
    Teskedsmamman skrev 2010-07-21 18:58:49 följande:
    Bara för att vara partypooper så nej, det finns ingen regel som säger det.

Det finns däremot en lag som säger att blir du uppsagd pga arbetsbrist tex så behöver du inte betala tillbaka uttagen förskottsemester oberoende av antal år eller annat.

Däremot om du själv säger upp dig så måste du betala tillbaks.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    Anonym (nja) skrev 2010-07-21 22:47:59 följande:
    1. finns det ett skriftligt avtal om förskottssemester
    2. har företaget tecknat kollektivavtal?

www.unionen.se/Templates/Article____36292.asp...
    det spelar ingen roll om det finns kollektivavtal när det är skrivet i lagen...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.htm

29 a § Har en arbetstagare mottagit semesterlön i förskott, minskas semesterersättningen med sådan semesterlön. Detta gäller dock inte, om den semesterlön som togs emot i förskott utbetalades mer än fem år före anställningens upphörande eller om anställningen har upphört på grund av
    1. arbetstagarens sjukdom,
    2. förhållanden som avses i 4 § tredje stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd, eller
    3. uppsägning från arbetsgivarens sida som beror på förhållanden som inte hänför sig till arbetstagaren personligen, utom när uppsägning sker i samband med en konkurs. Lag (2009:1439).
    Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden Arb. dragit av förskottsemester, får de göra det?