• Anonym (gravid&ledsen)

    Gravid och ledsen ofta, kan det påverka mitt barn i magen?

    Hej!
    På senaste tiden har jag i stort sätt varit ledsen och arg varenda dag. Är gravid i v 19.
    Jag är känslig som person redan innan graviditeten, men nu är jag VERKLIGEN det.

    En liten sak kan bli så stor, så antingen blir jag arg eller börjar gråta. Sen blir jag orolig för att mina humörsvängningar ska påverka mitt barn i magen, och då blir jag ledsen och orolig över det.

    Mitt och min sambos förhållande har börjat ta stryk nu också , det har blivit så jobbigt att han i stort sätt skiter i vilket. Så det är så mkt på en gång nu. Han pratar t om om att jag ska hitta en annan fadersgestalt åt våran son . Och det gör så ONT att få höra dom orden.

    Det enda jag begär är lite ömhet och kärlek, men han säger att han inte kan ge mig det.

    Jag håller på att bli tokig. Jag går hos stödperson , men hon har semester nu, så därför skriver jag av mig här istället.

    Är det någon som har mått likadant under sin graviditet utan att det påverkat barnet?
    Finns det möjlighet till att den lilla känner av att jag är ledsen och sårad hela tiden??

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Gravid och ledsen ofta, kan det påverka mitt barn i magen?
  • Anonym (Jag också)

    Jag har hört att det påverkar barnet om man är ledsen under graviditeten så jag var också väldigt orolig för det. MEN... Jag var deprimerad och ledsen under större delen av graviditeten, grät flera gånger varje dag, men min dotter som nu är 3 månader är en jätteglad och trygg tjej. Så jag tror inte på det där längre.

    Kram

  • MinEmPsi

    Jag grät mycket när jag var gravid med lillasyster. Orolig för minsta lilla, men det är inte så konstigt då jag förlorade mitt förra barn ett par veckor innan förlossningen.
    Idag är lillasyster mycket busigt och tryggt barn!

  • Anonym

    barnet i magen kan känna av att du är ledsen men tror inte det påverkar barnet senare när den kommer ut.

  • Anonym (gravid&ledsen)

    Förstod nästan det, jag är ju ledsen dagligen nu vilket gör en så frustrerad då man oroar sig. Jag vill ju verkligen inte att det ska påverka mitt lilla liv i magen, men när känslorna tar över kan jag inte riktigt kontrollera det. Det känns som hormonerna spelar spratt med mig :(

  • Echidna

    Om barnet i magen skulle ta skada av att mamman var arg eller ledsen så skulle världen inte ha nåt friskt barn öht. Jag tror absolut att barnet känner av stämmningen men inte tar det skada av det.


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Lindreas
    Anonym (gravid&ledsen) skrev 2010-07-24 00:09:09 följande:

    Förstod nästan det, jag är ju ledsen dagligen nu vilket gör en så frustrerad då man oroar sig. Jag vill ju verkligen inte att det ska påverka mitt lilla liv i magen, men när känslorna tar över kan jag inte riktigt kontrollera det. Det känns som hormonerna spelar spratt med mig :(


    Jo, jag tror att barnet i magen känner av hormon-nivåerna hos mamman, absolut, om mamma mår bra och är lugn och harmonisk så känner bebisen av det och blir lugn också. Men jag tror verkligen inte att det på något sätt skadar barnet! Herregud, då skulle man ju få missfall av att bara oroa sig, och det händer inte! Så ta det lugnt!
  • Anonym (E)

    Hade det ungefär som du med förhållandet, mycket bråk o tårar. Men min dotter är nästan 4 månader o hon mår hur bra som helst.

  • MayasMamma08

    Det sägs att det tar skada, men jag tror inte riktigt på det.

    Jag grät och va ledsen varje dag under min graviditet och min dotter fyller snart 2 år och är världens gladaste

  • Hanna7401

    Hej!

    Jag råkade snubbla över ditt inlägg..
    Hur långt har du kommit nu?

    Jag är i v 36 och mitt humör har pendlat en del också. Jag är känslig i vanliga fall och under grav har min sinnesstämning också gått upp och ner.

    Hoppas att det har känts lite bättre under fortsättningen av graviditeten!

    Hanna

  • Anonym (känner igen mig)

    jag har haft samma tankar och oro, då jag varit (är) mycket ledsen och upprörd/stressad hela tiden, och förhållandet med min sambo bara blir värre och värre...
    men jag frågade om detta hos min BM, varav bebisen inte mår dåligt av det så länge inte mamman t.ex slutar äta eller dylikt som man kan göra när man inte mår bra...
    så, så länge man tänker på att sköta om sin kropp, sova och äta bra, så borde det inte vara nå fara för bebisen iaf.
    jag är mer orolig för oss (blivande-)mammor... hoppas verkligen detta går över nån gång och att man får känna lycka igen, det har jag nog inte gjort sen jag blev gravid...

  • Laguna

    När jag var gravid med förra barnet så åt jag antidepressiva, men försökte sluta. Då mådde jag sämre o var irriterad hela tiden, då sa man på spec.mödravården att det var bättre att äta med. o må bra. Jag tänkte att du kanske behöver med. för att må bättre. Om inte annat för din egen skull, du har ju ganska länge kvar.

Svar på tråden Gravid och ledsen ofta, kan det påverka mitt barn i magen?