• Fluffytush

Ni som tränar men även äter godis?

Jag vill så gärna bli av med min mammamage men jag har så svårt att hålla mig från godis och glass. Ville bara kolla med er som tränar eller går på "dieter" men ändå äter gott då och då hur äter ni och hur mycket tränar ni?

• Svar på tråden Ni som tränar men även äter godis?
  • stockholmsveckan

jag tränar 6 dagar i veckan
    och äter godis nån gång men jag går inte upp hur mycket skräpmat jag än äter.
    äter det inte nu då jag tränar men nån gång

allt beror ju på ens egen kropp om man har lätt att gå upp i vikt eller inte
    men tränarman ska man träna och inte äta fett hihi  

• Fluffytush

Nej jag vet men kan inte låta bli ändå. Dock kunde jag förut gå ner när jag åt som mest skräp. Okej jag är inte direkt tjock nu men den förbaskade magen ska bort.

• bebis maj 12

Jag äter efter varannadags dieten,dvs 600 kcal varannan dag och som vanligt dom andra dagarna,och utav mina vanliga dagar så äter jag precis vad jag vill,dvs chips,glass och godis 1 gång i veckan.Tränar på min orbitrec 1,4 mil 6 dagar i veckan..plus promenader..Jag tror inte man går upp i vikt om man unnar sig de man vill 1 gång i veckan..du måste ju leva och njuta också..

• Mamma Tette

Jag har aldrig bantat men har ändå lyckats gå ner i vikt. la på mig en hel jäkla massa kilon under graviditeten men mycke var vätska. Pga av vätskan hade jag inte ork att röra mig i slutet så ett antal extra kilon satt ju kvar som jag inte kunde kissa bort ;)

Jag har alltid tränat men har funnit en helt annan njutning i det nu efter graviditeten, det är helt underbart att kunna röra sig obehindrat! O nu, 13 månader efter förlossning, är jag på målvikten igen och håller mig stadigt där. Jag har hela tiden ätit vad jag vill och känner för, tränar hellre lite extra. Försöker tänka på vad och hur mycke av varje jag lägger upp på tallriken men blir jag sugen på godis så köper jag godis, kämpar lite mer nästa träningspass istället.

Ett bra tips jag läste på aftonbladet en gång var hur man skulle tänka när man la upp på tallriken. Jag slopar allt va dieter heter, det är inte min grej men detta gick jag igång på. Ska du gå ner i vikt ska du lägga upp på tallriken så här: tre knytnävar sallad (eller dyl, sånt där vegetariskt Flört) och en handflata protein.
    Ska du äta sunt och behålla en bra vikt ska du lägga upp så här: en handflata protein, en knytnäve kolhydrater och två knytnävar sallad.
    Tränar man ska man ju även ha i sig kolhydrater så jag har aldrig kört efter "bantartallriken" men jag tyckte det var ett bra sätt att måtta upp maten så den blir anpassad till sig själv. annars kan man ju lassa på som fasen och ta flera gånger och bara rycka på axlarna och säga att man äter enligt tallriksmodellen. Men me nävarna som mått och en röst som skrek att man bara får ta en portion så tyckte jag det funkade jättebra!!

• SuzR

jag tränar ganska ofta och unnar mig godis bara när jag är sugen. Saken är den (med mig iaf) att ju mer jag tränar desto mindre godis vill jag ha. Jag vill ha riktig mat och jag äter ganska ofta eftersom jag är hungrig - förbränningen ökar ju mer man tränar och då kan man äta mer:) och då stabiliseras min blodsockernivå som gör att jag blir mindre sugen på godis. Skitbra! Men jag är långt ifrån perfekt, jag får cravings och då köper jag lite godis och sen är det bra med det.

• Novelli
    Fluffytush skrev 2010-07-21 19:04:26 följande:
    Jag vill så gärna bli av med min mammamage men jag har så svårt att hålla mig från godis och glass. Ville bara kolla med er som tränar eller går på "dieter" men ändå äter gott då och då hur äter ni och hur mycket tränar ni?
    Jag säger som någon annan här sa innan att ju mer man tränar desto mindre sugen på skräpmat blir man. Sötsuget kan du lätt få bort genom att pröva ISO-dieten. Det är ingen kort kur utan du lägger om kosten som då består av 33% protein, 33% kolhydrater och 33% fett.
     Att köra utan kolhydraterär inte att rekommendera om man tränar men 33%-fördelning funkar förvånansvärt bra. Du blir absolut av med sötsuget.
     Kolla in Fredrik Paulúns sidor på nätet genom att googla.

Ps. Om du blir sötsugen så ät frukt, det smakar otroligt gott om man inte brukar äta godis. Och drick ALDRIG saft och läsk, bara vatten. Detsamma gäller Latte... du har väl hört talas om lattemage?
  • LindaB85

Håller med. Ju duktigare jag varit med träningen dessto mindre sugen blir jag på onyttigt. Har jag tränat hårt och jag blir sugen på nåt gör jag mig en stor fruktsallad känns betydligt bättre än godis och för mig iaf är det lika gott eller till och med godare! Jag brukar säga att på helgen fredag och lördag eller iaf en av dagarna får jag äta godis eller vad jag känner för. Dottern tycker det är mysigt med "fredags-mys" Tror faktiskt ingen går upp direkt i vikt av att äta onyttigt en dag i veckan och skärpa sig resten av veckan? Så länge man rör på sig lite grann. Behöver inte vara svårare än att ta en rask promenad 2-3 ggr i veckan. Jag gick upp 24kg när jag väntade dottern och gick ner allt plus några kilo till bara på att promenera och tänka på vad jag äter.

• SuzR
    LindaB85 skrev 2010-07-22 10:14:56 följande:
    Håller med. Ju duktigare jag varit med träningen dessto mindre sugen blir jag på onyttigt. Har jag tränat hårt och jag blir sugen på nåt gör jag mig en stor fruktsallad känns betydligt bättre än godis och för mig iaf är det lika gott eller till och med godare! Jag brukar säga att på helgen fredag och lördag eller iaf en av dagarna får jag äta godis eller vad jag känner för. Dottern tycker det är mysigt med "fredags-mys" Tror faktiskt ingen går upp direkt i vikt av att äta onyttigt en dag i veckan och skärpa sig resten av veckan? Så länge man rör på sig lite grann. Behöver inte vara svårare än att ta en rask promenad 2-3 ggr i veckan. Jag gick upp 24kg när jag väntade dottern och gick ner allt plus några kilo till bara på att promenera och tänka på vad jag äter.
    ja jag brukar ta en kopp te med honung eller en yoghurt dryck med smak om jag blir godissugen....jag inbillar mig att det är bättre än riktigt godis.
    ibland äter jag chips med dipp men jag blir mätt ganska snabbt och kan inte äta en hel påse. nej jag tror inte heller man går upp om man äter onyttigt en dag i veckan och tränar resten av dagarna eller rör på sig regelbundet. allt handlar väl om en bra balans.
    duktigt av dig att gå ner allt och lite till. impad!
  • Gaby 01

Om det är en "äkta" mammamage du vill bli av med så kan jag varmt rekommendera Tupler-metoden. Den går ut på att få in de uttänjda magmusklerna och få en platt mage igen och det är superenkelt. Man lindar magen relativt hårt och tänker på att alltid dra in naveln, sedan utför man några enkla övningar varje dag och när man blivit lite starkare så kör man plankan. Ger resultat sååååå fort! Så sök på Tupler-metoden och gör övningarna + tänker på kosten så kommer mammamagen ge med sig, och fördelen när man börjar tänka sunt är att man dras med även när det gäller kosten.

Svar på tråden Ni som tränar men även äter godis?