• kirsty

När ska man ringa bm?

Har precis fått veta att jag är gravid, inne på vecka 5 nu. När ska man boka tid hos barnmorskan? I bilagan till gravtesten stod det att man skulle göra det på en gång men det känns lite väl, vad säger de såhär tidigt lixom? Vad gör man på första mötet med bm?

• Svar på tråden När ska man ringa bm?
  • nenne40

Du kan ringa redan nu, men kommer troligtvis få en tid först i vecka 9-11 ungefär. Men ring redan nu så har du tid iaf.

Första mötet brukar innefatta hälsodeklaration, ni pratar lite om hur du mår, tar lite prover och blodtryck och så.

• Runguska

Jag har ringt direkt båda graviditeterna. Var förövrigt på inskrivning idag. Det vi fick göra var att lyssna på hälsoråd, fylla i formulär om alkoholvanor, väga mig samt gå igenom min sjukdomshistoria. Fick tid igen om någon vecka, då är det dags för diverse provtagning.

Sedan ska vi även få information om den fosterdiagnostik som erbjuds (frivillig såklart) och då viss sådan behöver göras ganska så tidigt sä är det ju positivt att komma iväg och få den informationen i god tid så man hinner ta ställning till vilka prover (om några) som känns aktuella.

• akiire

Hej!
    GRATTIS TILL PLUSSET!
    Du kan ringa redan imorgon och få en tid av barnmorskan för inskrivning.

På inskrivningen får ni träffa en barnmorska och det brukar normalt vara samma barnmorska som följer er genom hela graviditeten. Om du inte skulle trivas med barnmorskan kan du givetvis byta.

Vid första besöket pratar barnmorskan med er om graviditeten och hur du mår. Hon skriver en journal och frågar om du, eller bebisens pappa, haft några sjukdomar eller om du tar någon medicin. Hon frågar också om ditt arbete och tar upp riskerna med rökning och alkohol.

Hos barnmorskan tar man ett blodtryck kollar ett urinprov samt väger dig. Ett blodprov i armen visar din blodgrupp och om du är Rhesus positiv eller negativ. De uppgifterna måste finnas i din journal.
    Blodprovet hos barnmorskan visar också om du är immun mot röda hund och om du har syfilis, klamydia eller hiv. Blodprovet i fingret visar ditt blodvärde (Hb).

Det är viktigt att kontrollera blodtrycket. Det kan nämligen sjunka något i början av graviditeten och ligger som lägst efter halva tiden. Under de tre sista månaderna återgår det sakta till sitt normala värde.
    Urinprov visar om det finns äggvita i urinen. Det kan i sådana fall tyda på att du har en urinvägsinfektion.

Hos barnmorskan tar man ett blodtryck kollar ett urinprov samt väger dig. Ett blodprov i armen visar din blodgrupp och om du är Rhesus positiv eller negativ. De uppgifterna måste finnas i din journal.
    Blodprovet hos barnmorskan visar också om du är immun mot röda hund och om du har syfilis, klamydia eller hiv. Blodprovet i fingret visar ditt blodvärde (Hb).

Det är viktigt att kontrollera blodtrycket. Det kan nämligen sjunka något i början av graviditeten och ligger som lägst efter halva tiden. Under de tre sista månaderna återgår det sakta till sitt normala värde.
    Urinprov visar om det finns äggvita i urinen. Det kan i sådana fall tyda på att du har en urinvägsinfektion.

• Waitmstar

Man bokar tid efter man har plussat.. Första samtalet brukar vara om alkohol och släktsjukdomar och så.. 

• kirsty

Tack för svaren! Kanske lika bra att ringa och få en tid då så är det gjort! Kan man ta med blivande pappan också? Känns lite viktigt att han är med från början så det känns mer verkligt för honom också.

Sen har jag ett "problem" vi kommer flytta, byta stad och kasnke tom landsände någon gång i september-november, gör man en ny inskrivning då eller "flyttar" man bara journalen?

• akiire
    kirsty skrev 2010-07-21 20:11:45 följande:
    Tack för svaren! Kanske lika bra att ringa och få en tid då så är det gjort! Kan man ta med blivande pappan också? Känns lite viktigt att han är med från början så det känns mer verkligt för honom också.

Sen har jag ett "problem" vi kommer flytta, byta stad och kasnke tom landsände någon gång i september-november, gör man en ny inskrivning då eller "flyttar" man bara journalen?
    Din pojkvän/man får självklart följa med!!
    Din "journal" bör då följa med anser jag om Ni flyttar. Men ta gärna upp detta med barnmorskan du pratar med imorgon när du ringer´för att få en tid för inskrivningen.

Lycka till!
  • Ida90
    kirsty skrev 2010-07-21 19:53:24 följande:
    Har precis fått veta att jag är gravid, inne på vecka 5 nu. När ska man boka tid hos barnmorskan? I bilagan till gravtesten stod det att man skulle göra det på en gång men det känns lite väl, vad säger de såhär tidigt lixom? Vad gör man på första mötet med bm?
    Man ska boka tid så fort som möjligt, vare sig man tycker det är för tidigt eller inte. För BM kollar ett alternativt BF & kan dessutom boka in ultraljud. Sen går hon igenom sjukdomar från din sida & killens sida.
Svar på tråden När ska man ringa bm?