• Shorona

Någon med erfarenhet av medellinjebråck hos bebis?

Hej!

Är intresserad av att höra om någon har någon erfarenhet av medellinjebråck hos nyfödd?
    Våran minsta föddes November 2009 och har medellinjebråck. Dom sa att det oftast har växt bort innan barnet fyller ett år. Nu är han bara åtta månader än men vi har inte sett att det har blivit bättre och ska nu få en tid till kirurgen på bedömning.
    Våran bm har ingen direkt erfarenhet av detta och vet inte så mycket om det så hon har tyvärr inte kunnat gett oss någon information.

Någon som vet hur lång tid man ger barnets kropp på sig att försöka läka själv?
    Gör dom alltid något åt saken eller kan han få leva med det? Han verkar inte ha ont så en op känns ju onödigt men det kanske finns anledningar ändå?

Har nog egentligen mer funderingar men dom gömmer sig...

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 21:07
    Och om någon har erfarenhet av stelhet i ena sidan av höften på ett barn får ni gärna skriva!
    Min son ska på röntgen pga att han är stel i ena benet och att ena benet är kortare(så att det märks men troligtvis inte så att han kommer halta). Min lillasyster låg i skena när hon var nyfödd.
    Om någon har erfarenhet av liknande vore kul om ni skrev också!
  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av medellinjebråck hos bebis?
  • Shorona

Absolut ingen som har någon erfarenhet?

• anyXX

Skrev en tråd om ett liknande problem www.familjeliv.se/Forum-3-22/m53636814.html

Vi har inte fått någon diagnos än... men min son har också olika långa och tjocka ben. Hur menar du att han är stel? I höften? Har för mig att läkarna har påpekat det också för oss....

Iris 080308 & Nils 100319
  • Shorona

Aha.
    När dom gjorde olika rörelser med benen(cirkulerande rörelser) så var det högra benet stelare och han kunde inte sära lika mycket som med det andra benet.
    Vi väntar på tid hos ortopeden men man blir ju lite orolig för vad det kan vara och om det behövs någon åtgörd, vad det då blir. Våran bm visste inte så mycket om det alls. Hon slog upp det i en bok(det var på läkarkontrollen på bvc som läkaren upptäckte det men hon visste inte så mycket hon heller).

:-/

Men du skriver att din son har olika tjocka ben också? Syns det markant eller?

• anyXX

Just det, sådana rörelser gjorde de med Nils också och någon läkare har sagt att han var lite stel. Tycker det känns frustrerande att man aldrig frå några svar, jag också. Å ena sidan mår han hur bra som helst å andra sidan funderar man ju på om det är något som man bör göra och som kan bli problem längre fram för att man inte gjort det.

Ja, det syns ganska tydligt att hans ben är olika tjocka när han inte har byxor på sig. Skiljer någon cm i omfång, mer i omfång än i längd tror jag. Han är liksom lite större i den ena kroppsidan än den andra, men bara lite så det är nog inget som andra tänker på.

Har de kollat så han inte behöver ligga i skena el är det det ni väntar på tid för? För vi fick gjort UL för att se så att inte höften var ur led och det var den inte. Fast om er är 8 mån borde det ju ha märkts vid det här laget.

Hör bråcket ihop med benlängden eller är det två olika problem?

Iris 080308 & Nils 100319
  • Shorona

När Linus var nyfödd och var på läkarbesöket på bb så frågade läkaren om det fanns någon i släkten som hade haft fel/preblem med höfterna. Min lillasyster låg i skena när hon var nyfödd(6 veckor i skena). Vi var på ortopeden nån vecka efter och läkaren tyckte att det kändes bra. Vi skulle dock få komma på röntgen när han var 6 månader men det är ju semestertider... vi har fått bekräftelse på att vi står i kö till en tid iaf.
    Han kryper ju och så så det verkar ju i vilket fall som helst inte vara något han lider av. Men jag ser ju att hans ena ben är kortare. Eller, det är faktiskt låret som är kortare än det andra.

Tror inte att bråcket skulle kunna ha något med höften att göra. Han har även ett vattenbråck i pungen. Men han har nog mest haft otur.

Men det är ju så frustrerande när man inte kan få tag på någon information medan man går och väntar. Finns inte ens någon info på internet.
    Man har ju så många tankar och funderingar. Betyder dessa fel något eller kan han gå igenom livet utan problem? Kan det li åtgärder? Vad i såna fall? Operation? Är det kanske mest ett kosmetiskt fel? Även om han inte lider av det nu, kan han få problem med det sen?

Tankarna snurrar ju helt klart.....

• HallonÅsa
    Shorona skrev 2010-07-21 21:00:33 följande:
    Hej!

Är intresserad av att höra om någon har någon erfarenhet av medellinjebråck hos nyfödd?
    Våran minsta föddes November 2009 och har medellinjebråck. Dom sa att det oftast har växt bort innan barnet fyller ett år. Nu är han bara åtta månader än men vi har inte sett att det har blivit bättre och ska nu få en tid till kirurgen på bedömning.
    Våran bm har ingen direkt erfarenhet av detta och vet inte så mycket om det så hon har tyvärr inte kunnat gett oss någon information.

Någon som vet hur lång tid man ger barnets kropp på sig att försöka läka själv?
    Gör dom alltid något åt saken eller kan han få leva med det? Han verkar inte ha ont så en op känns ju onödigt men det kanske finns anledningar ändå?

Har nog egentligen mer funderingar men dom gömmer sig...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 21:07
    Och om någon har erfarenhet av stelhet i ena sidan av höften på ett barn får ni gärna skriva!
    Min son ska på röntgen pga att han är stel i ena benet och att ena benet är kortare(så att det märks men troligtvis inte så att han kommer halta). Min lillasyster låg i skena när hon var nyfödd.
    Om någon har erfarenhet av liknande vore kul om ni skrev också!
    Vår yngsta som föddes i december -00 med totalt medellinjebråck, dvs han var helt öppen från sida till sida med bara hud som täckte magen. Detta skulle växa ihop av sig självt senast när han var två år sades det, men nu när han är 11 år gammal är det fortfarande en remsa mitt på som är ca 5 cm bred som är utan skydd. Han kommer nu att få magen ihopopererad, för vi har inte sett någon förbättring alls på flera år.
  • HallonÅsa

Nu är detta en gammal tråd, men alla mina barn är födda med totalt medellinjebråck - dvs alla hinnor och muskler låg på sidorna mot ryggen och magen var helt blottad under huden. 
    Vi fick veta när de föddes att det skulle läka ihop innan de blivit 6 år gamla. Det gjorde det inte. Mellakillens bråck hade vuxit ihop helt när han blvit 13 år gammal. Yngste sonen är nu 15 år och dottern är 21 år och de har fortfarande lika stort hål kvar - ca 20 cm stort hål från bröstbenet och nedåt. Detta måste nu opereras ihop.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av medellinjebråck hos bebis?