• bakeacake

Ni som bor i riskområden för TBE är ni och era barn vaccinerade?

Om inte, motivera gärna erat beslut...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som bor i riskområden för TBE är ni och era barn vaccinerade?
  • bakeacake

Ingen som vill motivera varför ni inte är vaccinerade?

• strojes

nej, men vi ska vaccinera oss har bara inte kommit till skott ännu.

• bakeacake
    strojes skrev 2010-07-21 21:56:09 följande:
    nej, men vi ska vaccinera oss har bara inte kommit till skott ännu.
    Bra..

har fått höra förklaringen "jag får så sällan fästingar, men om jag skulle få TBE DÅ ska jag vaccinera mig"..

DÅ är det redan för sent..
  • strojes
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:57:53 följande:
    Bra..

har fått höra förklaringen "jag får så sällan fästingar, men om jag skulle få TBE DÅ ska jag vaccinera mig"..

DÅ är det redan för sent..
    håller med dig.
    det kan räcka med en fästing för att få tbe så att man inte får så många fästingar är ingen klok ursäkt.
  • bakeacake
    strojes skrev 2010-07-21 22:27:28 följande:
    håller med dig.
    det kan räcka med en fästing för att få tbe så att man inte får så många fästingar är ingen klok ursäkt.
    och enligt statistiken, om du får 5 fästingar bär 1 på TBE...
  • Dammtussan

Svårt att svara.. jag är vaccinerad men inte barnen.
    Det senaste jag hörde om TBE-vaccin och barn är att det är "bra" att få tbe som barn som då oftast ger lindriga symptom för sen är man immun resten av livet. Och mina barn är för små ännu att få vaccinet eftersom de måste vara 6 år här.

• Blå Flygare

Vilket område är i riskzon för TBE? Var till Gotland i sommaroch kom på ettpar dagar innan vi skulle åka att hoppsan, kanske borde manvaccinerat sig??? Är också till Bergslagen varje år...

• Blå Flygare
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:28:58 följande:
    och enligt statistiken, om du får 5 fästingar bär 1 på TBE...
    "Även i riskområdena är det få fästingar, högst några procent, som är bärare av viruset. Därför är risken för att smittas efter enstaka fästingbett mycket liten."

Saxat från Vårdguiden
  • strojes
    Blå Flygare skrev 2010-07-21 22:32:19 följande:
    Vilket område är i riskzon för TBE? Var till Gotland i sommaroch kom på ettpar dagar innan vi skulle åka att hoppsan, kanske borde manvaccinerat sig??? Är också till Bergslagen varje år...
    här kan du se smittspridningen över landet: www.fasting.nu/
  • Johannapanna87

Vi bor inte direkt i något "riskområde" men dottern och mannen är vaccinerade ändå.
    Räcker me 1 fästing för att få TBE och dom finns överallt.

Svar på tråden Ni som bor i riskområden för TBE är ni och era barn vaccinerade?