• Angel in sight

Det här med mögel i maten..

Jag märkte precis att det var mögel på ett fullkornsbröd som har utgångsdatum om två dagar. Jag såg att det var mögel på ena brödet och tittade inte så noga på de två andra i påsen utan slängde hela påsen. Så gör jag alltid när jag hittar mögel, slänger hela morotspåsen eller potatispåsen t.ex. Även om inte alla är mögliga. Jag har fått för mig att de andra bredvid nog har smittats även om det inte syns än.
    Kan man egentligen äta de som ligger bredvid om det inte syns någon mögel?

Märkte även att en blodpudding hade möglat i kanten. Skulle man kunna äta resterande del av blodpuddingen om man skar bort möglet?

• Svar på tråden Det här med mögel i maten..
  • Barbabok

Det beror på vad det är. Grönsaker kan man skära bort det dåliga på. Ost likaså men ta bort en bit extra då möglets sporer är rätt långa, jag tar minst 1cm runtom. Chark skulle jag inte äta då det rimligtvis är gammalt. (bortsett från att jag är veg. då). Bröd går nog att äta men smakar nog inget vidare.

Fick jag lära mig på hemkunskapen i skolan

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • SweetNilam

Jag upptäckte mögel på ett bröd (av endast två kvar) häromdagen. Det brödet slängde jag givetvis. Kollade det andra brödet och det hade klarat sig. Åt upp det, och det smakade som vanligt och jag har inga som helt symptom på att det skulle varit fel att äta det! Så lukta iaf på bröden, om inte alla är angripna. Luktar/smakar de inget konstigt är det inget konstigt med dem!

• Sandra09

Imorse när jag skulle äta frukost bar det mögel på den första mjukbrödet i påsen. Jag tog fram alla och synade dem noga och luktade på dem.. de var helt okej. så jag åt dem... och jag mår bra än. Flera timmar senare =)
    Köttvaror skulle jag dock inte äta upp...

Svar på tråden Det här med mögel i maten..