• Tesse80

Magnetsmycken?

Jo jag undrar om magnetsmycken.
    Jag köpte ett och började använda innan jag blev gravid, ca 2 veckor innan.
    När jag köpte det frågade jag om man kunde ha det när man var gravid.
    Hon sa att det var helt ok om man börjat använda det innan man blev grav då det inte har gjorts några forskningar hur det funkar om man börjar använde dessa smycken när man redan är gravid...

Vet ni något om detta???
    Känner mig lite fundersam om jag borde ta av mig smycket eller om jag kan låta det vara kvar.
    Borde ju inte vara någon fara iof men lite fundersam blir man.
    Nån med erfarenhet????

• Svar på tråden Magnetsmycken?
  • pcotjej

Jag skulle ta av mig det om jag vore du. Som sagt det finns inga direkta studier gjorda på magnetismens verkan vid graviditet.
    Kanske inte farligt eller kanske.......ta av dig det så slipper du tänka på det.

Ha det så gott!

• Temugg

Jag fick ett Nikkenhalsband i julklapp och blev gravid i februari. Tog då upp etuiet igen för jag hade för mig jag läst något om magneterna och graviditet. Där stod att man skulle undvika att bära det under de tre första månaderna men därefter skulle det tydligen inte vara någon fara. Tror för övrigt att detta stämmer (alltså att det är ok att använda det efter tredje månaden), det är under den första tiden som kroppen utvecklas och är mest känslig för påverkan.

Jag tog av mig halsbandet och lånade sen ut det till min mamma... Har fortfarande inte fått tillbaka det eller frågat efter det för jag har egentligen glömt bort det (tack för du påminde mig ).

• Tesse80

Pajo, ok tack för ditt svar.

Men tror du det är nån fara då jag redan haft på mig detta sen plusset för en vecka sen??

• Temugg

Nej, jag tror inte att det är nån större fara... Tog själv medicin som ej var lämplig för gravida när jag skulle ha barn förra gången. När jag hörde efter med doktorn sa de att den allra första tiden är embryot skyddat av gulkroppssäcken (eller nåt sånt... jag är inte jättehemma i den tidiga utvecklingen...). Tror också att det inte finns tillräcklig forskning och att tillverkarna därför tar det säkra för det osäkra och därför rekommenderar att inte använda produkten fast de i själva verket inte vet...

Jag hade mitt halsband den första tiden (i alla fall lika länge som dig ) och jag tror inte vår lill* har farit illa av detta!

Svar på tråden Magnetsmycken?