• ungkvinna81

    Nyfiken på adoption från Lettland, Poland eller Ryssland!

    Hej!


    Är det någon här som har lyckats med att adoptera barn från Lettland, Poland eller Ryssland? Eller andra europiska länder? Jag uppskattar om ni skriver några radar och tipsar mig.


    -Hur började ni med processen?


    -Fick ni åka dit och träffa barnen först eller skrev ni era önskemål på papper först sen fick ni träffa barnen?


    -Kännde ni direkt kontakt med barnet? Och om inte fick ni avstå och söka vidare?


     

  • Svar på tråden Nyfiken på adoption från Lettland, Poland eller Ryssland!
  • en glad
    ungkvinna81 skrev 2010-07-21 22:33:38 följande:

    Hej!


    Är det någon här som har lyckats med att adoptera barn från Lettland, Poland eller Ryssland? Eller andra europiska länder? Jag uppskattar om ni skriver några radar och tipsar mig.


    -Hur började ni med processen?


    -Fick ni åka dit och träffa barnen först eller skrev ni era önskemål på papper först sen fick ni träffa barnen?


    -Kännde ni direkt kontakt med barnet? Och om inte fick ni avstå och söka vidare?


     


    Procssen börjar alltid likadant vid internationll adoption ... man kontaktar sin kommun och ansöker om medgivande att adoptra!
  • VNmamma

    Ska kanske tilläggas att man inte (i något land) får välja barn, inte heller framföra önskemål.

  • Namaste72
    VNmamma skrev 2010-07-21 23:32:12 följande:
    Ska kanske tilläggas att man inte (i något land) får välja barn, inte heller framföra önskemål.
     Exakt. Det är landet som väljer ut oss som föräldrar till ett barn, inte vi som väljer barn eller hur man ska uttrycka det.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • ungkvinna81
    Namaste72 skrev 2010-07-22 10:01:55 följande:
     Exakt. Det är landet som väljer ut oss som föräldrar till ett barn, inte vi som väljer barn eller hur man ska uttrycka det.
    hmmm!!! det var ju inte bra att man inte fick välja vilket barn man vill ta hand om och göra en del av familjen. Jag själv är en sån person som tror på kemin... visst älskar jag alla barn fast det är en annan grej när detta barn blir en del av min/din familj....
  • Hjärtat längtar

    Man får ju inte direkt välja barn när man får biologiska heller.

    Men vad gäller Ryssland tror jag man får åka till Ryssland och träffa barnet och officiellt tacka Ja till barnet.

  • ungkvinna81
    Hjärtat längtar skrev 2010-07-22 15:09:26 följande:
    Man får ju inte direkt välja barn när man får biologiska heller.

    Men vad gäller Ryssland tror jag man får åka till Ryssland och träffa barnet och officiellt tacka Ja till barnet.
    Tack för dina underbar tips;)
  • Namaste72
    Hjärtat längtar skrev 2010-07-22 15:09:26 följande:
    Man får ju inte direkt välja barn när man får biologiska heller.

    Men vad gäller Ryssland tror jag man får åka till Ryssland och träffa barnet och officiellt tacka Ja till barnet.
    Fast det är väl mer en cermoniell fråga? Och vad säger hemutredaren när man tackar nej till det barn som man fått samtycke för bara för att det inte "klickar" eller "känns bra" eller "passar in i familjen"?

    Då borde man banne mig inte få adoptera...
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • ungkvinna81
    Namaste72 skrev 2010-07-22 17:35:00 följande:
    Fast det är väl mer en cermoniell fråga? Och vad säger hemutredaren när man tackar nej till det barn som man fått samtycke för bara för att det inte "klickar" eller "känns bra" eller "passar in i familjen"?

    Då borde man banne mig inte få adoptera...
    NEJ! det klart man ska klicka med barnet det är inga tomater man plockar!!! Det klart man måste välja rätt!! Jag förstår inte dina argument :O man är inte en "dålig/elak" människa och inte passar för adoption bara för att man vill vällja ett/flera barn.  
Svar på tråden Nyfiken på adoption från Lettland, Poland eller Ryssland!