• teaplease

Sonen känner inte när han är bajsnödig, behöver lite tips och råd!

Min 3-åriga son har gått utan blöja snart en månad, och med kisseriet går det bra. Däremot har vi probem med när han behöver bajsa. Han har ingen regelbundna tider, annars hade vi ju kunnat hjälpa honom förutse på ett annat sätt. Jag undrar lite vad ni har för tips oh erfarenheter? Finns det något vi kan göra för att han ska lära sig känna igen bajsnödighetskänslan och hinna gå på pottan/toaletten istället för att göra det i sina kalsonger? Eller är det bara att bida tiden och tvätta som tokar ett tag till

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Sonen känner inte när han är bajsnödig, behöver lite tips och råd!
  • lia76

Han kanske inte är redo att bajsa på toaletten/pottan ännu.
    Och så klart finns det ju inga regelbundna tider till när de ska bajsa  
    Bara att vänta och låta det ha sin stilla gång. Han känner sej säkert bajsnödig men inte redo att bajsa på toaletten 

(=
  • vittra

Det är inte så att han drar sig för att bajsa eftersom han är rädd att det gör ont? Annars är det en vanlig orsak till att bajs hamnar i byxorna... tror nog att han känner av när det är dags men undviker det, eller har han diarré så att det bara rinner som vatten..?

• Namaste72

Du kan ju börja med att prova att ha en klocka som ringer vid en viss tidpunkt varje dag och då gå på pottan. Efter mat och sömn kan vara en god tid (kanske efter lunch?)
    Min erfarenhet av potträning är att barn gärna går på pottan samma tid, vår dotter på 15 månader gör det precis efter lunch (och ibland på kvällen efter gröten).

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • teaplease
    vittra skrev 2010-07-22 10:09:23 följande:
    Det är inte så att han drar sig för att bajsa eftersom han är rädd att det gör ont? Annars är det en vanlig orsak till att bajs hamnar i byxorna... tror nog att han känner av när det är dags men undviker det, eller har han diarré så att det bara rinner som vatten..?
    Nej, någon diarre har han inte. Huruvida han är rädd och får ont av att bajsa vet jag faktiskt inte. Det får jag försöka fråga honom om.
    Namaste72 skrev 2010-07-22 10:13:34 följande:
    Du kan ju börja med att prova att ha en klocka som ringer vid en viss tidpunkt varje dag och då gå på pottan. Efter mat och sömn kan vara en god tid (kanske efter lunch?)
    Min erfarenhet av potträning är att barn gärna går på pottan samma tid, vår dotter på 15 månader gör det precis efter lunch (och ibland på kvällen efter gröten).
    Ja, det låter som vettiga ideer. Vi försöker sedan tidigare med att det ska gås på pottan när han vaknar på morgonen, före och efter måltider och innan vi åker iväg någonstans och så fort vi kommer hem (och naturligtvis däremellan också om vi är borta längre stunder).

Han bajsar det mesta i sina kalsonger och så inser han att det var ju inte så bra, säger till mig, så sätter vi honom på pottan och så bajsar han ut det sista han kan, om det finns något kvar. Han har några gånger bajsat på pottan. Jag har också fått för mig att han inte vill bajsa om det finns kiss i pottan, så därför har jag tömt den och satt honom där igen, och då händer ändå ingenting. Och 5 minuter senare har han bajsat i kalsongerna..
  • Namaste72

Har ni provat sätta han på toan? Jag har märkt att min dotter föredrar toan framför pottan, men hon måste ha något att pyssla med under tiden.
    Då slipper du problemet med att tömma pottan.

Jag har ibland fått sitta med dottern ganska länge (förr innan vi fick in rutinerna) men nu ger hon tecken direkt när hon är nödig.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • teaplease
    Namaste72 skrev 2010-07-22 11:13:25 följande:
    Har ni provat sätta han på toan? Jag har märkt att min dotter föredrar toan framför pottan, men hon måste ha något att pyssla med under tiden.
    Då slipper du problemet med att tömma pottan.

Jag har ibland fått sitta med dottern ganska länge (förr innan vi fick in rutinerna) men nu ger hon tecken direkt när hon är nödig.
    Han sitter på toaletten ibland, kanske ska försöka få honom att göra det mer då. :) allt är ju värt att testas! Tack alla för förslag och synpunkter, jag tar gärna emot fler!
  • Nadjis

Min dotter vill sitta själv med dörren nästan stängd när hon ska bajsa. Vi ger henne en hög med böcker och går ut därifrån. Hon har alltid velat vara ifred när hon bajsar, när hon hade blöja stängde hon in sig i lekrummet. Så prova att låta honom sitta själv på pottan eller toaletten med en hög med favoritböcker.

Svar på tråden Sonen känner inte när han är bajsnödig, behöver lite tips och råd!