vittra skrev 2010-07-22 10:09:23 följande:
Det är inte så att han drar sig för att bajsa eftersom han är rädd att det gör ont? Annars är det en vanlig orsak till att bajs hamnar i byxorna... tror nog att han känner av när det är dags men undviker det, eller har han diarré så att det bara rinner som vatten..?
Nej, någon diarre har han inte. Huruvida han är rädd och får ont av att bajsa vet jag faktiskt inte. Det får jag försöka fråga honom om.
Namaste72 skrev 2010-07-22 10:13:34 följande:
Du kan ju börja med att prova att ha en klocka som ringer vid en viss tidpunkt varje dag och då gå på pottan. Efter mat och sömn kan vara en god tid (kanske efter lunch?)
Min erfarenhet av potträning är att barn gärna går på pottan samma tid, vår dotter på 15 månader gör det precis efter lunch (och ibland på kvällen efter gröten).
Ja, det låter som vettiga ideer. Vi försöker sedan tidigare med att det ska gås på pottan när han vaknar på morgonen, före och efter måltider och innan vi åker iväg någonstans och så fort vi kommer hem (och naturligtvis däremellan också om vi är borta längre stunder).
Han bajsar det mesta i sina kalsonger och så inser han att det var ju inte så bra, säger till mig, så sätter vi honom på pottan och så bajsar han ut det sista han kan, om det finns något kvar. Han har några gånger bajsat på pottan. Jag har också fått för mig att han inte vill bajsa om det finns kiss i pottan, så därför har jag tömt den och satt honom där igen, och då händer ändå ingenting. Och 5 minuter senare har han bajsat i kalsongerna..