Dygnsrytm för era 1-2 månaders bebisar?
Undrar hur era dagar och nätter ser ut med era barn runt 1-2 månader? Äter ofta, mycket? Sover mycket, hela nätter? Vakna länge? Ont i magen efter amning? m.m.
Intressant =)
Undrar hur era dagar och nätter ser ut med era barn runt 1-2 månader? Äter ofta, mycket? Sover mycket, hela nätter? Vakna länge? Ont i magen efter amning? m.m.
Intressant =)
min blir två månader idag, han somnar OFTAST vid 22-23 tiden, sover fram till kl 02-03. Då ja ammar honom o han somnar om igen, sen vaknar han igen vid ca 4-6 får mat. sen sover vi til ca 9.' på dagen ger ja honom både ammning o ersättning. sover oftast 1-2 timmar på förmiddagen sen ca 3 på em om man har tur. din bebis då ?? :)
Min lilla tjej är 2,5månader och hon äter runt 20-21 på kvällen å somnar oftast med en gång efter hon ätit å vaknar mellan 5-6 på morgonen och äter då å somnar igen en timme eller 2. Sedan vaken någon/några timmar om man bara är hemma,men går man ut på en promenad så somnar hon. Äter var 3-4 timme under dagen, sover ett tag på em å är sedan vaken ett par timmar på kvällen, hon äter endast ersättning
Sigge är 6 veckor nu och just nu så sover han i 2-3-timmarspass (med undantag såklart, men han har aldrig sovit mer än 4 tim i sträck), äter ca 10-15 min, rapas och kräks jättestora mängder eftersom han glupar så mkt, Sedan kan han vara vaken typ 1- max 2 tim och ligga och gurgla samt bli runtburen i sjalen alt så somnar han helt sonika om igen.
Vi brukar gå och lägga oss kring 23 på kvällarna, då har han fått somna i sjalen innan och så tippar vi över honom i hans säng där han sover i mjukliften till barnvagnen.Han sover oftast i eget rum med dörren in till oss öppen.
Mellan 00-07 brukar han oftast äta 2-3 ggr och kring 07 brukar man få kliva upp för då vill han oftast vara vaken ett tag - han ska prutta och kräkas etc efter nattens ätande .
Han har inga problem med magen efter amning el så, den luft som ska t kommer ut i samband med att man rapar som tur är. På morgnarna brukar han som sagt ha ett litet pruttrace och då vill han inte ligga i sängen utan man ska hålla honom alt att han ska sitta i babysittern, den har den rätta lutningen .
Däremot kan han inte somna av sig själv i sängen utan vill bli buren och vara nära, så bärsjalen är ju en välsignelse! Han gillar inte heller att ligga där i och sova på dagtid av ngn anledning utan vill bli runtburen och vara med , trots att han sover. Men på natten går det bra att ligga i sängen, det är som att han fattat att alla andra sover då så att han inte missar ngt Vagn funkar bara om man rullar på promenad el på stan. Bil är oxå Ok, han somnar oftast.
Här ser det ungefär precis likadant ut. Han somnar runt 22-23 efter han ätit då, vaknar runt 02-03 och äter, vaknar runt 05-06 äter och sen vid ca 08-09. Vissa nätter har han haft lite ont i magen och svårt att komma till ro efter han ätit och bara ligger o bökar. Men det är sällan han grinar, det gör han endast om maten tar för lång tid då jag ger ersättning eller ammar. =)
Han somnar alltid själv i sin säng eller mellan oss om han är väldigt orolig. Han kan även ligga själv i sin vagn eller babysitter och bara titta och leka själv. Han pruttar massor, men rapar inte alltid så antagligen därför.
På dagarna är han antingen vaken lite längre på förmiddagen eller eftermiddagen och på kvällen är han alltid vaken innan det är dags o sova.
Ofta sover han jättebra så fort vi ska göra något och åka iväg än om vi är hemma...konstigt =)
Kul att det ser ungefär likadant ut. Men jag är supertrött!! Har en dotter på 5 och en bonusdotter på snart 6 så det är full fart. =)
Theo är 7½ vecka. Han somnar nån gång mellan 22-23 oftast, sover 5-6 tim, vaknar och äter och somnar om, sover ca 3 tim till. Det är lite olika, men vi brukar gå upp runt 8 tiden då övriga barnen vaknar. Ibland vill han sova vidare. Är vaken 1,5-2 tim, sen vill han sova. Brukar sova 2 pass på ca 2-3 tim om man har tur och en kortis på tidiga kvällen runtt 45 mins. Vissa dagar är han vaken jättelänge i streck och vissa dagar sover han rätt mycket. Men oftast ser de ut som jag skrev. Han ammas, men entaska undandag då jag gett ersättning.
Han somnar oftast själv om man lägger han i rätt tid, ibland vill han inte sova alls när man lägger han utan vill va uppe och vara med.
Han hatar vagnen, säklerligen för han måste ligga på rygg då.
Han sover mest på mage, iaf på dagen....har mkt svårare att somna på rygg och sover inte alls så länge då.
I bilstolen sover han oftast som en klubbad säl iaf :)
Glömde skriva att han äter ungefär var 3:e timme dagtid :)
Rytm, va? Kan nån förklara det begreppet för min son, tack? :P
Han äter allt mellan 8 och 15 gånger på ett dygn (oftast mellan 750-850 ml totalt) och går sällan mer än tre timmar mellan måltiderna. Har vi tur så sover han mellan matningarna eller tittar runt och är nyfiken. Har vi otur gallskriker han, kissar på oss och kräks ner sig själv. Alla dagar (och nätter) ser olika ut, och hans humör skiftar även under dagen.
Han föddes 20e juni och blir alltså 5 veckor på söndag.
hur gör ni för att dom ska somna, ge mig tips!
Min son är 2 månader nu och äter 5 ggr/dag. Får sista målet för natten vid 21.30, somnar ca 22.30 och sover oftast till 07.30 ungefär. Då får han mat, är vaken typ en timme och sen sover han 3-4 timmar till. Vaknar och äter, är vaken runt en timme, sen är det sovdags i 2-4 timmar till. Och så håller det på
Pumpkin: vilken tur du har :) hur får du honm o soman ? ammar du?
Oj i den åldern hade mina ingen dygnsrytm alls Eller rättare sagt den ändrade sig från dag till dag.
Ammade ibland flera gånger i timmen och ibland så kunde dom sova 3-4 timmar på raken. Men i snitt så ammade dom varje timme dygnet runt. Somnade vid bröstet, i famnen eller i bärsjalen. På natten så samsov vi.
verkar som att dom som får sina barn att sova länge ger ersättning ??
jag ger de på daganra o små ammar. Ammar helt natte tid. Men kanske ska börja ge ersättning innan han ska sova så man får han att sova längre..
då får de nästa bli de :)
Min 10-veckorsbebis vanliga dag, med undantag förstås:
På natten ammar jag ca kl 5
Vi somnar om och ammar igen ca kl 8
Har jag tur så somnar vi om igen (ev på mage) och ammar ca kl 10
Ger max 100 ml ersättning ca kl 12
Ammar ca kl 15 och 16.30
Ger max 100 ml ersättning ca kl 18
Ammar ca kl 20 och 21.30
Ger ca 100 ml ersättning ca kl 23, hon somnar i famnen eller i sängen. Om hon vaknar till strax efter så får hon det som är kvar i flaskan liggandes i sängen
På dagarna sover hon oregelbundet beroende på vad vi gör