• tjohalia29

Föräldrapenning när barnet fyllt ett år?

Jag har hört rykten om att om man planerar att vara hemma med barnet länge så måste man spara på dagarn i början eftersom man när barnet fyllt 1 år så måste man ta ut 7 dagar i veckan. Hittar ingen information om detta på försäkringskassans hemsida. Är det så att det gäller om den ena föräldern ska vara hemma med barnet hela tiden? alltså att det på något vis påverkar den förälderns SGI eller gäller det även om man delar och tar 9-10 månader var?

Vi har tänkt att jag flrst ska vara hemma från bf (oktober) till augusti och sedan ska sambon vara hemma från augusti till maj och sedan löser vi det med semester och annat så att barnet inte behöver börja på dagis förrän i augusti det året det fyller 2 år. Vi tänkte hur som helst spara på dagarna och ta ut 3-4 dagar i månaden, men upplägget kanske måst bli annorlunda om det är så att man måste ta ut 7 dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 år.

Hänger ni med i min något illaformulerade ts? Någon som vet alltså?

• Svar på tråden Föräldrapenning när barnet fyllt ett år?
  • La Lola

Man måste ta ut 5 dagar efter 1 år.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • April Mamma

Från 1 år så måste man ta ut 5 d i veckan...eller ha sysselsättning 5 d i veckan..

• Gladskit
    April Mamma skrev 2010-07-22 10:25:14 följande:
    Från 1 år så måste man ta ut 5 d i veckan...eller ha sysselsättning 5 d i veckan..
    Precis, du måste inte ta FP 5 dagar i veckan men du måste ha sysselsättning och "göra något" motsvarande din arbetstid innan du fick barn. Annars har du inte rätt till samma SGI som innan.
  • tjohalia29

Så det handlar om SGI och den är ju personlig, så om man delar föräldraledigheten kan det inte spela någon roll eller??? Min sambos SGI kan väl inte påverkas av hur många dagar jag tar ut och vice versa. Det vore ju knasigt.. iofs är det försäkringskassan, så knas är väl inte helt ovanligt...?

• April Mamma
    tjohalia29 skrev 2010-07-22 12:29:58 följande:
    Så det handlar om SGI och den är ju personlig, så om man delar föräldraledigheten kan det inte spela någon roll eller??? Min sambos SGI kan väl inte påverkas av hur många dagar jag tar ut och vice versa. Det vore ju knasigt.. iofs är det försäkringskassan, så knas är väl inte helt ovanligt...?
    Din är din och din sambos är hans Sgi =)
  • tjohalia29
    April Mamma skrev 2010-07-22 12:32:22 följande:
    Din är din och din sambos är hans Sgi =)
    Ja, precis som jag tänker! Alltså behöver vi inte bekymra oss om "1-års-regeln" eftersom ingen av oss kommer att vara hemma längre än ett år var! Eller hur!?
  • längtar och väntar
    tjohalia29 skrev 2010-07-22 12:37:13 följande:
    Ja, precis som jag tänker! Alltså behöver vi inte bekymra oss om "1-års-regeln" eftersom ingen av oss kommer att vara hemma längre än ett år var! Eller hur!?
    Jo ni måste ändå bry er om det, det handlar om att barnet är över 1 år!
  • April Mamma
    tjohalia29 skrev 2010-07-22 12:37:13 följande:
    Jo, efter ett år så måste man ta 5 d eller ha sysselsättning, alltså den som är hemma med barnet måste ta 5 d om han/hon inte arbetar. Man kan ju både arbeta o vara hemma osv..
  • Tiingen
    April Mamma skrev 2010-07-22 12:41:56 följande:
    Jo, efter ett år så måste man ta 5 d eller ha sysselsättning, alltså den som är hemma med barnet måste ta 5 d om han/hon inte arbetar. Man kan ju både arbeta o vara hemma osv..
    Men hon ska ju vara hemma 10 månader - sen jobba antar jag...?
    Han ska vara hemma 9 månader - sen jobba antar jag...?
    Ingen av dom är hemma med ersättning mer än ett år - alltså behöver dom inte bry sig om 5-dagars sysselsättnig/ersättning för att skydda sin SGI. Förutsatt att de jobbar  förstås...
    Eller är jag också ute och cyklar nu???

Jag ska iallafall göra så här:
    4 dagar/v fram till 1års dagen. Efter det, 4dagar+1dag med lägsta nivå för att skydda SGI´n. Min sambo skriver över sina dagar till mig.
  • längtar och väntar
    Tiingen skrev 2010-07-22 13:35:11 följande:
    Men hon ska ju vara hemma 10 månader - sen jobba antar jag...?
    Han ska vara hemma 9 månader - sen jobba antar jag...?
    Ingen av dom är hemma med ersättning mer än ett år - alltså behöver dom inte bry sig om 5-dagars sysselsättnig/ersättning för att skydda sin SGI. Förutsatt att de jobbar  förstås...
    Eller är jag också ute och cyklar nu???

Jag ska iallafall göra så här:
    4 dagar/v fram till 1års dagen. Efter det, 4dagar+1dag med lägsta nivå för att skydda SGI´n. Min sambo skriver över sina dagar till mig.
    Ja det  har med barnets ettårsdag att göra!
Svar på tråden Föräldrapenning när barnet fyllt ett år?