Utmattningsdepression/utbrändhet trots att man inte jobbar "för mycket"?
Jag är 23 år, jobbar 80% nu under sommaren, men med ett jobb där jag verkligen inte trivs. Jag känner mej konstant trött och slut, har inte lust med nånting längre då jag väl är ledig. Känner mig ledsen, stressad och orolig för minsta lilla. Magen reagerar och jag kan inte äta ordentligt. Har fått väldigt svårt att fokusera och minnet är helt åt skogen.
Kan inte njuta av saker längre, och sexlusten är helt borta. Känner mej otillräcklig både på jobbet och hemma, får skuldkänslor för att jag inte orkar leka med min 4-åring eller mysa med min sambo.
Känner även press över att hitta ett jobb när mitt vikariat tagit slut. Jag vill inget annat än att få ett jobb, det är inte det, men själva jobbsökandet är väldigt ångestfyllt för mej, och jag känner mej helt oduglig och värdelös.
Hur vet man om man är utbränd eller har utmattningsdepression? Är det alltid kopplat till att jobba för mycket? Är rädd att inte bli tagen på allvar om jag söker hjälp.. Vet inte vem jag ska prata med, känns som att jag bara gnäller när jag tar upp det..