ert bästa pizzadeg recept
ni som gör er egen pizzadeg, hur gör ni?
har köpt Mazenas färdiga mix och den är inte som jag skulle vilja ha den ...
Jag brukar köra efter det här receptet. Hittade det på en brittisk sida, vilket är varför måtten kanske är lite konstiga...
350g vetemjöl special
7g torrjäst (en halv påse)
2 tsk olivolja
225 ml mjölk eller vatten
Eventuellt
1 tsk socker
½ tsk salt
Blanda mjöl och torrjäst, plus eventuellt socker och salt. Värm vätska och olivolja till 45-50 grader och tillsätt till de torra varorna. Blanda tills man fått en smidig deg och låt jäsa.
har du inte provat den som är helt färdig som finns i kyldiskarna just nu minns ja inte namnet
Nu ska du få ett lätt recept på pizza deg.
! dl vatten
1dl mjölk.
1 tsk salt
1 stor tesked bakpulver
5 dl mjöl
Detta gör jag varje gång jag gör pizza hur enkelt som helst.man bara blandar ihop de och sen trycker man ut de på bras pannan.Denna satsen räcker till en normal braspanna.Annars dubblar man bara .
Sen tar man ju på vad man vill.
Jag glömde skriva 1 msk olja.
Hm. En riktig pizzadeg ska görs av jäsdeg (alltså jäst), inte sconesdeg (med bakpulver, som i.o.f.s. är ett snabbt alternativ). Ju längre tid det får jäsa desto mer smak hinner utvecklas.
Men vill man korta jästiden kan man använda quickjäst (kallas jäsblandning i butik) som är hälften torrjäst och hälften bakpulver. Fördelen med jäsblandningen är att degvätskan inte behöver värmas upp och att degen bara behöver jäsa i 15 minuter. Under tiden hinner ugnen bli varm och man har plockat fram och förberett pizzapålägg!
½ paket Dr Oetkers Jäsblandning (se till att det är väl blandat så de båda beståndsdelarna kan arbeta ihop. Alternativet är att dubbla satsen och använda hela påsen), eller motsv. mängd färsk- eller torrjäst.
2,5 dl vatten
1-2 msk olja
1 tsk salt
6-7 dl vetemjöl
Gärna 1-2 tsk socker som jästnäring, som påskyndar jäsningen, men som jäser bort.
Med jäst bör vattnet värmas till ljummet och degen jäsa i 30 minuter innan den bakas ut till pizzor, men degen blir som sagt godare.