Behandling för endometrios
Jag har, sen jag var tolv år och fick min mens, haft väldigt mycket problem. Smärtstillande har inte hjälpt mig på annat vis än att det varit lättare att somna, och ofta blir jag sängliggande i en vecka i samband med mens då jag får massiva kramper. Jag har också alltid ont vid ägglossning och blir runt den tiden i månaden mycket arg, nedstämd, tillbakadragen samt svullen. För sex månader sen fick jag genomgå en akut titthålsoperation p.g.a mina smärtor, och det visade sig att jag har endometrios på vänster bukhinna. Jag har små men väldigt aktiva cystor, som inte togs bort under op.
Sen dess har jag tagit GnRH-agonister i sprutform en gång i månaden. Under behandlingen har jag haft alla möjliga klimakteriebesvär och blir väldigt lätt nedstämd, men jag har sluppit mens och smärta helt! Jag har inte behövt tänka på mens över huvud taget och kunnat leva helt normalt. Tycker att behandlingen har varit fantastisk, men förra månaden tog jag min sista spruta, och jag undrar vad som händer nu? Har en telefontid med sjukhuset i morgon men har inte kunnat sova ordentligt på flera nätter. Jag är livrädd för att få mens igen. Jag ska börja plugga i höst! Det går helt enkelt inte att ha mens.
Så nu undrar jag, vet ni vad som händer efteråt? Jag har ätit Cerazette förut och de har då tagit bort min mens och därmed mina problem, men efter ungefär två års tid fick jag mens trots att jag åt minipiller, och då kom alla problem tillbaka. Jag har också provat ungefär sju-åtta olika sorters mini- och p-piller men besvären försvinner inte om inte mensen gör det.
Vad har fungerat för er? Vad har inte fungerat? Finns det något som tar bort min mens? Jag vill kunna ha barn -men i framtiden, inte nu. Att försöka bli gravid eller att genomgå en operation är alltså ingen lösning just nu.
Jag undrar också om det finns något som man kan göra för att underlätta besvären själv. Hört att regelbunden motion och hälsosam kost hjälper? Stämmer det?
I övrigt undrar jag också hur ni har blivit bemötta av sjukvården? Jag skrevs ut med ett recept på sprutor, utan att få veta något annat än att jag skulle höra av mig efter sex månader. Övriga frågor hade min läkare "inte tid" med. Allt jag kan har jag läst mig till själv, och när jag ringt sjukvården för att få hjälp har de många gånger slutat med att vi sitter och googlar tillsammans. Jag känner mig helt vilsen. När jag vaknade upp från op. var inte ens mina ärr där de hade sagt att de skulle finnas, trots att jag frågade tydligt innan.
Tacksam för alla svar!
MVH J