LiselottePCOS skrev 2010-08-01 09:47:14 följande:
Titta in i min blogg och läs där om gravidtetskomplikatione och metformin vid PCOS.
Är andra hormonella rubningar uteslutna av läkaren ? Jag kan också undra om din fru har högt prolaktinvärde i såfall behöver det behandlas för att hon ska bli gavid.
PCOS brukar bli bättre med stigande ålder och då ökar chansen till spontan gravdietet.
Metformin stabiliserar insulinproduktionen sokm även kan vara hög hos under och normalviktiga. Högt insulin gör att äggstockarna bildar fel hormoner, dvs för mycket manliga.Insulin påverkar mycket mer än socker och fettomsättning i kroppen.Just en kombination av Metformin och Pergotime kan göra att pergotime fungerar bättre.Många läkare är skeptiska / försiktiga med metformin då det inte finns någon studie som säger att alla kvinnor med PCOS blir hjälpta. De har svårt att förutspå vem som blir hjälpt. Det är inte farligt att ta Metformin om man inte har diabets, man kan inte få för lågt socker av den. Metformin verkar i levern. Biverkningar diarre , gasig mage och magknip är vanligt i början.
Läs gärna boken "Förbättra din fertiltet" av Camilla Porscheryd.Kost och motion är annars första hand behandling vid PCOS. LCHF som annika Dahöqvist förespåker kan vara en ide att pröva eller kansk nya ISO-dieten. P-piller kan göra att äggstockarna fungerar bättre när man vill bli gravid henom att de "vart avstängda" en tid och hormonbalansen blir mer normal.
HOn har vägt normalt i flera år utan att mensen blev bättre. Kanske 1-2ggr/år.
Hormonvärdena såg bra ut eller iallafall hyggligt normala med äggstockarna hade klassiskt PCO utseende. Hon har även väldigt problem med generande hår i ansikte, bröst, rygg osv.
Vi fick pergo 2003 och hon blev gravid på tredje kuren men eftersom det blev flerbörd vill vi helst inte riskera det igen utan tänkte ett mera "naturligt" sätt tex Metformin som inte ökar äggmängden.
Det jag främst tänkte på var om det kan uppstå problem med att bli gravid med metformin tex missbildningar på bebis.
Ska absolut titta i blogg och bok.
LCHF har hon provat men går inte pga problem med gallan.