• Fimpen72

Metformin, hjälp till bebis?

Är det ngn här som får ägglossning av metformin? hur fungerar det eftersom man ej ska äta metformin under graviditeten??

Min fru vill så gärna få till till barn men pga övervikt får vi antligen ej hjälp av pergotime plus att vi ju redan har barn så de hjälper nog inte oss i första taget.

• Svar på tråden Metformin, hjälp till bebis?
  • Meja10

Metformin är till för dem som har problem med insulinkänslighet. Man borde ta ett blodprov först för att se om man behöver det, för att se om ens insulinnivåer är normala eller inte. Om inte, kan Metformin hjälpa.

Från wikipedia:
    "Många med PCOS har nedsatt insulinkänslighet och därmed ökad risk att utveckla typ 2 diabetes. Metformin ökar insulinkänsligheten vilket i sin tur kan medföra minskad produktion av manliga hormon samt minska risken att utveckla typ-2 diabetes. Metformin hävdas minska sötsuget. Med metformin kan en viss viktminskning ske, men läkemedlet är inget bantningsmedel."'

Så det hjälper väl mest med att gå ner i vikt, som i sig hjälper med fertiliteten.
    Har ni gått till läkare för samtal? Det kanske finns en chans att få hjälp på något sätt iallafall.

• Fimpen72

Hon får väl ringa kvinnokliniken ang metformin. Tror inte att fertilitetbehandling blir möjligt eftersom de gnällde om vikten när vi var där 2003 och fick hjälpen med att få de två yngsta. Ändå vägde hon "bara" 72kg till 164cm

Tyvärr tror jag inte att ev viktnedgång skulle hjälpa föruttom att risken vid ev graviditet minskar.
    Hon har vägt allt mellan 59-124kg och har aldrig haft mens mer än kanske 1-2ggn/år...

Tack för ditt svar

• LiselottePCOS

Titta in i min blogg och läs där om  gravidtetskomplikatione och metformin vid  PCOS.

Är andra hormonella rubningar  uteslutna av läkaren ? Jag kan också undra om din fru har högt prolaktinvärde i såfall behöver det behandlas för att hon ska bli gavid.
     PCOS brukar bli bättre med stigande ålder och då ökar chansen till spontan gravdietet.

Metformin stabiliserar insulinproduktionen sokm även kan vara hög hos under och normalviktiga. Högt insulin gör att äggstockarna bildar fel hormoner, dvs för mycket manliga.Insulin  påverkar mycket mer än  socker och fettomsättning i kroppen.Just en kombination av Metformin och Pergotime kan göra att pergotime fungerar bättre.Många läkare är skeptiska / försiktiga med metformin då det inte finns någon studie som säger att alla kvinnor med PCOS blir hjälpta. De har svårt att förutspå vem som blir hjälpt. Det är inte farligt att ta Metformin om man inte har diabets, man kan inte få för lågt socker av den. Metformin verkar i levern. Biverkningar diarre , gasig mage och magknip är vanligt i början.

Läs gärna boken "Förbättra din fertiltet" av Camilla Porscheryd.Kost och motion är annars  första hand behandling vid PCOS. LCHF som annika Dahöqvist förespåker kan vara en ide att pröva eller kansk nya ISO-dieten. P-piller kan göra att  äggstockarna fungerar bättre när man vill bli gravid henom att de "vart avstängda" en tid och hormonbalansen blir mer normal.

• Fimpen72
    LiselottePCOS skrev 2010-08-01 09:47:14 följande:
    Titta in i min blogg och läs där om  gravidtetskomplikatione och metformin vid  PCOS.

Är andra hormonella rubningar  uteslutna av läkaren ? Jag kan också undra om din fru har högt prolaktinvärde i såfall behöver det behandlas för att hon ska bli gavid.
     PCOS brukar bli bättre med stigande ålder och då ökar chansen till spontan gravdietet.

Metformin stabiliserar insulinproduktionen sokm även kan vara hög hos under och normalviktiga. Högt insulin gör att äggstockarna bildar fel hormoner, dvs för mycket manliga.Insulin  påverkar mycket mer än  socker och fettomsättning i kroppen.Just en kombination av Metformin och Pergotime kan göra att pergotime fungerar bättre.Många läkare är skeptiska / försiktiga med metformin då det inte finns någon studie som säger att alla kvinnor med PCOS blir hjälpta. De har svårt att förutspå vem som blir hjälpt. Det är inte farligt att ta Metformin om man inte har diabets, man kan inte få för lågt socker av den. Metformin verkar i levern. Biverkningar diarre , gasig mage och magknip är vanligt i början.

Läs gärna boken "Förbättra din fertiltet" av Camilla Porscheryd.Kost och motion är annars  första hand behandling vid PCOS. LCHF som annika Dahöqvist förespåker kan vara en ide att pröva eller kansk nya ISO-dieten. P-piller kan göra att  äggstockarna fungerar bättre när man vill bli gravid henom att de "vart avstängda" en tid och hormonbalansen blir mer normal.
    HOn har vägt normalt i flera år utan att mensen blev bättre. Kanske 1-2ggr/år.
    Hormonvärdena såg bra ut eller iallafall hyggligt normala med äggstockarna hade klassiskt PCO utseende. Hon har även väldigt problem med generande hår i ansikte, bröst, rygg osv.

Vi fick pergo 2003 och hon blev gravid på tredje kuren men eftersom det blev flerbörd vill vi helst inte riskera det igen utan tänkte ett mera "naturligt" sätt tex Metformin som inte ökar äggmängden.

Det jag främst tänkte på var om det kan uppstå problem med att bli gravid med metformin tex missbildningar på bebis.
    Ska absolut titta i blogg och bok.
    LCHF har hon provat men går inte pga problem med gallan.
  • LiselottePCOS

Det är inte farligt att ta metformin och blir grvid när man tar medcinen. Jag hörde även 2004 av en IVF läkare att det inte fanns kända missbildningar på barn födda av mammor som ätit metformin hela gravidteten. 

Bra att jag har mycket av det du söker som kommer först i min blogg.   Läkaren från Norge ,Eszter  Vanky och  Dr  Roos  från Sverige.

• dunna
    Fimpen72 skrev 2010-07-23 18:13:20 följande:

Hon får väl ringa kvinnokliniken ang metformin. Tror inte att fertilitetbehandling blir möjligt eftersom de gnällde om vikten när vi var där 2003 och fick hjälpen med att få de två yngsta. Ändå vägde hon "bara" 72kg till 164cm

Tyvärr tror jag inte att ev viktnedgång skulle hjälpa föruttom att risken vid ev graviditet minskar.
    Hon har vägt allt mellan 59-124kg och har aldrig haft mens mer än kanske 1-2ggn/år...

Tack för ditt svar

72 kg och 164 cm! det är ingen ting! Det har ingen, utom jag själv då, gnällt över min vikt i den här processen. Jag är  ca 165 cm och i nuläget säkert 80 kg. Jag tror ni kan prova gå till kliniken igen.
  • Lizettan

Hej! Jag fick min diagnos i vintras och har varit på en massa undersökningar. Är överviktig och får därför ingen hjälp med att bli gravid försen jag har ett BMI under 33 som var gränsen sa dom.

Jag äter ni Metformin sedan 6 veckor tillbaka, har inte fått någon ägglossning än vad jag vet om.  Men har lyckats gå ner ca 2 kg i allafall.

• Fimpen72

dunna - det var vikten 2003 när vi fick hjälpen. Nu väger hon drygt 105kg
    Så nu är det kört med fertilitetsklinikens hjälp eftersom de redan vid 72kg gnällde.

• dunna

Jo, 105 kg är kanske lite mycket... men det skadar inte att prata med läkarna. Dem kanske har bra tips att komma igång med att bli av med några kg och kan säga hur mycket hon får väga för att få hjälp?

Svar på tråden Metformin, hjälp till bebis?