• Bonanza

Klart ungen ska lära sig att döda flugor!

Alltså, ni som tycker att barn inte ska få döda djur - inte ens myror eller flugor eller myggor - ni bor inne i stan va? Eller långt ifrån djur?

Vi bor bredvid en kohage. En vanlig sommardag slår jag ihjäl kanske 50-75 flugor. Då har vi ändå flugfångare överallt, nätdörrar etc etc. Min femåring är en jävel med flugsmällan och dödar ett gäng flugor varje dag han också, varför inte?

Så hur är det? Är det bara stadsbor som är så himla romantiska när det gäller varenda liten insekt, eller är det bara vi som lär ungarna att kill it before it breeds?

• Svar på tråden Klart ungen ska lära sig att döda flugor!
  • dumleklubben

Det är ju hyckleri att dadda med flugor och småkryp när man sedan käkar köttbullar till middag.

• Taurus

jag har aldrig hört någon som inte får döda flugor faktiskt :p

• marialovisa

Jag har nog aldrig i hela mitt liv träffat på någon som inte tycker det är okej att slå ihjäl flugor.

• dumleklubben

Det är ju såklart en helt annan sak om man låter barnet plåga småkryp, till exempel rycka benet av spindlar osv.

• Butterscotch

Vår treåriga dotter älskar flugsmällor, och har fått en egen barnvariant med ett ansikte på Vi bor i stan till vardags, men har ett fritidshus med tillhörande kryp och flygfän av alla de sorter.

Myror och andra "snälla" djur ber vi henne låta vara, men flugor och myggor får hon smälla om de är för närgångna och getingar får man också ta livet av (hon får inte göra det själv, men kan säga till oss så tar vi hand om dem). Spindlar försöker vi släppa ut, om inte jag blir för rädd själv (jag gillar INTE spindlar) för då slår jag ihjäl dem också.

• Linda1976

Jag bor mitt i stan, men har ingen som helst empati för flugor, mygg, getingar, långbenar eller andra kryp. Urk.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Magrat

Vi har ingen flugsmällare eftersom vi sällan ser flugor i stan, men dottern skulle gärna få smälla (och förmodligen vilja göra det) om vi hade en.
    Hon är väldigt noga med att vifta bort flugor om hon ser några däremot. "Mamma, de sätter sig gärna på smuts och djurbajs, och om de sen sätter sig på maten så kan de sprida sjukdomar!"
    Mjölkpaketen är en jättebra källa till värdefullt vetande.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Taurus

om min son vill tortera en spindel kommer han få göra det.. jag gör ju det med :p

• Suck och suck

Här dödas myggor, getingar, pälsängrar, myror (inomhus), Spindlar försöker vi låta bli. De äter pälsängrar.
    Flugor är lite somriga sådär (vi har inte så mycket såna) så de brukar få vara.
    Om de var många skulle vi naturligtvis döda dem.
    Sammanfattningsvis kan man nog säga att vi dödar skadedjur.
    Spindlar är som sagt inte skadedjur, utan äter dom istället.

Svar på tråden Klart ungen ska lära sig att döda flugor!