• Primrose

Kostnad för att lägga matta i våtutrymme?

Finns det någon som vet vad det kan kosta att anlita en mattläggare/hantverkare för att lägga in en våtmatta på golv och hela väggar i ett litet våtutrymme (c:a 2kvm)? Vi har fått en offert från en firma, men jag tycker att det låter dyrt, så jag skulle gärna få höra om ni har någon erfarenhet av detta. Det gäller en sommarstuga.

• Svar på tråden Kostnad för att lägga matta i våtutrymme?
  • Pappa G

GVK, som styr reglerna för mattor i våtrum har uppdaterade, hårdare regler sedan ett tag.
    Detta fördyrar monteringen påtagligt.

Att det är en sommarstuga har ingen betydelse.

• Primrose
    Pappa G skrev 2010-07-22 21:37:52 följande:
    GVK, som styr reglerna för mattor i våtrum har uppdaterade, hårdare regler sedan ett tag.
    Detta fördyrar monteringen påtagligt.

Att det är en sommarstuga har ingen betydelse.
    VIi har precis köpt den här stugan och på besiktningsmannen lät det inte som att det handlade om en särskilt stor kostnad. Jag tycker att nära 75.000:- (före ROT-avdrag, drygt 56.000:- efter) känns litet saftigt. Och är det så mycket det kostar så kommer vi tyvärr inte ha råd med det på ett tag. Vi får duscha ytterst försiktigt helt enkelt. Obestämd

Att jag skrev att det var en sommarstuga var bara för att indikera att det inte handlade om någon "lyx"renovering i form av nya, dyra, handfat/dusch/skåp etc.
  • Mummy

Vi skulle lägga in matta och fick på 800 kr/kvm inkl arbete och material

• Primrose
    Mummy skrev 2010-07-23 11:49:59 följande:
    Vi skulle lägga in matta och fick på 800 kr/kvm inkl arbete och material
    Oj, det låter som ett bra pris. Men var det alltså i ett våtutrymme, på väggar och golv? Vanlig matta är ju något helt annat.

Det som gör mig litet fundersam ang. offerten jag har fått är, förutom det höga priset, att materialkostnaden är på 38.000kr. Eftersom arbetskostnaden, före ROT, uppgår till 36.000kr och den totala kostnaden, före ROT, är 74.000kr så kan det ju bara betyda att de vill ta ut 38.000kr för materialet (dvs. mattan och en ny golvbrunn, om jag tyder det rätt).
  • Mummy

Det gällde vårt badrum så ja, våtrum. Det var samma pris för våtrumsmatta och våtrumstapet. I det priset tar ju vi bort det kakel som finns innan. Dessutom var 800/kvm FÖRE rotavdraget

• Primrose
    Pappa G skrev 2010-07-23 20:50:51 följande:
    75000 lät väldigt dyrt..

Vad exakt ingick i den offerten?
    Ja, det var det jag tyckte. Skönt att veta det. Jag har begärt offert även från ett annat företag men har inte hört något från dem ännu. De vill alltså ha 36.000kr brutto för arbetet (så tolkar jag det eftersom de skriver att ROT-avdraget kommer att vara 18.000). Arbetskostnaden vi skulle betala ligger alltså på 18.000. Eftersom offerten (efter ROT) är på 56.000 så betyder det att materialet går på 38.000! I o f s så är det väl moms på det hela, men ändå. Jag undrar om killen som skrev offerten har hört fel av, mattläggaren, dvs killen som var i stugan och tittade. Kanske han missuppfattade ytan eller något.

Jag har inte offerten framför mig (den ligger hemma i stan). Inga kostnader var specificerade, det var en klumpsumma. De skrev att det gäller våtrumsmattsläggning (väggar och golv), att en ny golvbrunn skulle ingå (varför det behövs en ny vet jag inte), att (så klart) ned- och uppmontering av saker som sitter på väggarna ska ske, någonting om att elektriciteten dras om (det var inget som besiktningsmannen sa behövde göras och ingenting som jag begärde offert på) etc. Men allt det är ju arbetskostnader inte materialkostnader (utom golvbrunnen och mattan)
  • Primrose
    Mummy skrev 2010-07-23 20:34:37 följande:
    Det gällde vårt badrum så ja, våtrum. Det var samma pris för våtrumsmatta och våtrumstapet. I det priset tar ju vi bort det kakel som finns innan. Dessutom var 800/kvm FÖRE rotavdraget
    Otroligt! Bor du i Stockholm/Uppsala? I så fall kan du kanske inboxa vad mattläggaren heter?!
  • Mummy

Bor i Trollhättan, en bit från Göteborg. De vi pratade med heter Fluggers färg

• Pappa G
    Primrose skrev 2010-07-24 01:48:39 följande:
    Ja, det var det jag tyckte. Skönt att veta det. Jag har begärt offert även från ett annat företag men har inte hört något från dem ännu. De vill alltså ha 36.000kr brutto för arbetet (så tolkar jag det eftersom de skriver att ROT-avdraget kommer att vara 18.000). Arbetskostnaden vi skulle betala ligger alltså på 18.000. Eftersom offerten (efter ROT) är på 56.000 så betyder det att materialet går på 38.000! I o f s så är det väl moms på det hela, men ändå. Jag undrar om killen som skrev offerten har hört fel av, mattläggaren, dvs killen som var i stugan och tittade. Kanske han missuppfattade ytan eller något.

Jag har inte offerten framför mig (den ligger hemma i stan). Inga kostnader var specificerade, det var en klumpsumma. De skrev att det gäller våtrumsmattsläggning (väggar och golv), att en ny golvbrunn skulle ingå (varför det behövs en ny vet jag inte), att (så klart) ned- och uppmontering av saker som sitter på väggarna ska ske, någonting om att elektriciteten dras om (det var inget som besiktningsmannen sa behövde göras och ingenting som jag begärde offert på) etc. Men allt det är ju arbetskostnader inte materialkostnader (utom golvbrunnen och mattan)
    Be firman specifisera vad som ingår. Och kontollera efter vilka regler badrummet ska byggas. Se också till att skriva ett skriftligt avtal, där allt framgår och vilka regler som gäller.

Är det så att det måste dit ex. en rörläggare för justeringar gällande brunnen (kanske annan rördragning?), en elektriker för korrigering av elen (jordfelsbrytare?) etc. och det ingår så drar det ju direkt iväg..

Prisuppgifter från företag till privatpersoner måste inkludera moms enligt lagen.

Golvbrunnar installerade före 1991 har inte korrekta klämringar och måste bytas.

Ska möbler (skåp), handfat och toalettstol etc. bytas också? Dusch? Badkar?
  • Primrose
    Pappa G skrev 2010-07-24 11:06:41 följande:
    Be firman specifisera vad som ingår. Och kontollera efter vilka regler badrummet ska byggas. Se också till att skriva ett skriftligt avtal, där allt framgår och vilka regler som gäller.

Är det så att det måste dit ex. en rörläggare för justeringar gällande brunnen (kanske annan rördragning?), en elektriker för korrigering av elen (jordfelsbrytare?) etc. och det ingår så drar det ju direkt iväg..

Prisuppgifter från företag till privatpersoner måste inkludera moms enligt lagen.

Golvbrunnar installerade före 1991 har inte korrekta klämringar och måste bytas.

Ska möbler (skåp), handfat och toalettstol etc. bytas också? Dusch? Badkar?
    Tack för jättebra tips och råd!

Ja, enligt ett telefonsamtal behövdes en elektriker kopplas in, jag drog då omedelbart öronen åt mig och sa "det låter dyrt". Men jag var på språng och kunde inte fråga mer detaljerat om varför. Men det ska jag göra nu. Det jag inte förstår är varför inte besiktningsmannen sa något om elektriker etc., som var den som tyckte att våtmatta skulle läggas in överallt (nu är det bara på golvet).

Aha, då förstår jag varför golvbrunnen måste bytas ut (den är nog från när huset byggdes, 1973)

Nej, när de frågade om något skulle bytas ut sa jag att jag måste se offerten för mattläggningen först, eftersom jag inte visste om vi skulle ha råd med det. Så inga nya inredningsdetaljer är med i offerten. Det finns dusch och en separett. Utrymmet är bara 2 kvm. Vi gör den här renoveringen pga nödvändighet, eftersom vi inte vill ha vattenskador och inte av estetiska skäl (även om det hade varit trevligt att få fint med nya skåp etc.).

Till saken hör att det står en hydrofon därinne - jag vet inte om det komplicerar arbetet litet.

De kostnader som handlar om ev. elektriker och rörläggare är väl ändå arbetskostnader och borde täckas av ROT-avdraget? Jag förstår fortfarande inte varför endast 36.000 (av de drygt 74.000) täcks av ROT. Då borde ju rimligen resten vara materialkostnader?

Uppenbarligen måste jag ställa fler frågor. Men jag jag är tveksam till att det kommer att leda någon vart vad gäller sänkning av priset. Det tog tre veckor att bara få en offert och sedan undrar man ju när arbetet väl kommer att påbörjas. Jag är redan rejält trött på hantverkare kan jag säga. Efter endast 2 månader som stugägare! Nu känner jag - nej, jag vill inte och kan inte betala fler orimliga summor. Vi får göra resten själva (till saken hör att min man är den mest ohändiga person som går i ett par skor och jag är något bättre, men väldigt ovan)! Men ett våtutrymmet måste ju renoveras av ett proffs, något annat fungerar inte.

35.000kr kostade det att få ett nytt papptak på gäststugan samt ny skorstenskrans, ny hängränna och stege på taket till stugan och en "stos" har jag för mig att det hette, till ett ventilationsrör. Inte hutlöst, men mycket pengar som vi inte hade räknat med.

35.000kr kostade det också att få ekparkett (klickgolv) och väggarna målade i sovrummet och väggar och tak samt golv slipade och laserade i allrummet. Då fick de ändå göra om delar av jobbet eftersom de t ex inte hade använt rätt typ av "remsor" till väggarna i sovrummet, så sättningssprickorna syntes direkt igen efter ommålningen (proffsigt...!). De hade också åstadkommit flera fläckar på det laserade golvet, så det måste också göras om. Jag kollade med besiktningsmannen och en annan hantverkare var och tittade på väggarna och golven ("det måste göras om") innan jag bad dem att göra om det.

Vi vill också ha fasaderna ommålade till stugan och gäststugan, samt fönster utvändigt (de är i ganska dåligt skick på huvudstugan) och har fått en offert på 45.000 (före ROT) för arbetskostnaden, ingen för materialet ännu eftersom färg inte är bestämd. Det skulle ta 150 arbetstimmar att måla om - jag tycker att det låter så himla mycket. Det betyder alltså, i praktiken, att det tar en professionell målare nästan en månads heltidsarbete att måla en gäststuga på 13kvm och en stuga på 53 kvm, utvändigt?

Vi har en resterande reparationsbudget på max c:a 40.000kr, så det kommer ju inte att gå, med dessa priser.

Trött blir man. Jag trodde att en budget på 100.000 (efter ROT) skulle ha räckt till ommålning av alla rum invändigt, stugan och gäststugan utvändigt, mattläggning i våtutrymmet och nyläggningen av papptaket. Men icke! Tråkigt, jättetråkigt.
  • Primrose
    Mummy skrev 2010-07-24 06:06:57 följande:
    Bor i Trollhättan, en bit från Göteborg. De vi pratade med heter Fluggers färg
    Du inger hopp! Det finns en Flüggers Färg några mil härifrån - jag ska kolla med dem. Tack för tipset.
  • Pappa G

Priserna du beskriver låter häftiga, även om vi pratar stockholmsnivåer.
    (ALLT är betydligt dyrare än i övriga landet).

Försök att begära in fler offerter.

Materialkostnaden för badrummet låter ju spontant fullständigt orimlig, om inget mer ingår.
    Kan ni ha missuppfattat varandra vad gäller något?
    Kan ert utrymme för skattereduktion vara begränsat/slut?

Införandet av ROT/HUS-avdraget har ju gjort att det är full fart för alla hantverkare, och det blir långa väntetider för både offert och arbetets utförande. Ibland är det inte lätt att vara hantverkare heller.

Tiderna för fasadmålningen låter.. "helt åt skogen"..
    Så lång tid tar det inte.

• Primrose

Ja, jag ska begära in fler offerter. Jag väntar på en till för våtutrymmet. Och på två för fasaderna. Men man blir ju litet orolig att det andra ska vara lika dyra. Men jag får vara litet envis - även om jag har ont om tid just nu, och helst skulle vilja få åtminstone fönstren målade innan vintern. Jag har just fått veta att, om det går som det ska, så väntar vi en liten till i mars och då kommer man ju inte att orka "tjafsa" med hantverkare mitt upp i alltihop.

Vi har hittils utnyttjat drygt hälften av vad vi kan av ROT-avdraget, i år. Det är bara min man som kan dra av, eftersom han jobbar. Jag studerar och är hemma med vår son på 1,5 år just nu. Om jag hinner börja jobba innan året är slut (och innan ev. den nya babyn kommer) kan ju även jag dra av en del, men inte så mycket och det är inget vi räknar med.
    Drygt 40.000 (brutto) har vi kvar att kunna få ROT-avdrag på i år. Dvs. en nettokostnad för arbete på 20.000kr. Men det här är inget jag har diskuterat med mattläggaren och inget de tar upp i offerten. De skriver bara att ROT-avdraget är 18.000kr.

Jag undrar också om vi kan ha missuppfattat varandra på något sätt.

Ja, jag är medveten om att hantverkarna har mycket att göra. Jag ringde närmare tio stycken innan vi kunde hitta någon som kunde måla om och slipa golven i juni. Vi ville inte ta dit några möbler innan åtminstone det var gjort. Annars hade vi kunnat vänta till augusti/september. Tydligen har den svåra vintern också gjort att många hantverkare har en massa uppdrag från försäkringsbolagen (som det får bra betalt för) och därför prioterar dem framför andra arbete. Vilket jag har full förståelse för. Men jag vill bara ha ett fint och helt hus - och är beredd att betala normala taxor för det, men inga fantasisummor!

Det kan tilläggas att de tog ut 106 timmar i arbetskostnader för de två rummen som gjordes inomhus.... Och sluträkningen var på +25%. Jag hade bett om att få ett fast pris, men det ville de inte och där stod jag och med en mass möbler i ett dyrt magasin (efter min mamma, som dog i September) och inga andra hantverkare som kunde göra jobbet innan hösten. De skrev på sin offert att priset kunde ändras +-10%. Och så blev det +25%. De hade "glömt" att ta med kostnader för hyra av slipmaskiner och bla bla. Problemet är när man inte orkar bråka och bara vill ha ett jobb gjort. Varför ska seriösa hantverkare salta sina räkningar? Vi har ju använt oss av två olika firmor hiitils och fått offert från en till (som varmt rekommenderades av mäklaren - och alla verkar ta överpriser

Svar på tråden Kostnad för att lägga matta i våtutrymme?