Pappa G skrev 2010-07-24 11:06:41 följande:
Be firman specifisera vad som ingår. Och kontollera efter vilka regler badrummet ska byggas. Se också till att skriva ett skriftligt avtal, där allt framgår och vilka regler som gäller.
Är det så att det måste dit ex. en rörläggare för justeringar gällande brunnen (kanske annan rördragning?), en elektriker för korrigering av elen (jordfelsbrytare?) etc. och det ingår så drar det ju direkt iväg..
Prisuppgifter från företag till privatpersoner måste inkludera moms enligt lagen.
Golvbrunnar installerade före 1991 har inte korrekta klämringar och måste bytas.
Ska möbler (skåp), handfat och toalettstol etc. bytas också? Dusch? Badkar?
Tack för jättebra tips och råd!
Ja, enligt ett telefonsamtal behövdes en elektriker kopplas in, jag drog då omedelbart öronen åt mig och sa "det låter dyrt". Men jag var på språng och kunde inte fråga mer detaljerat om varför. Men det ska jag göra nu. Det jag inte förstår är varför inte besiktningsmannen sa något om elektriker etc., som var den som tyckte att våtmatta skulle läggas in överallt (nu är det bara på golvet).
Aha, då förstår jag varför golvbrunnen måste bytas ut (den är nog från när huset byggdes, 1973)
Nej, när de frågade om något skulle bytas ut sa jag att jag måste se offerten för mattläggningen först, eftersom jag inte visste om vi skulle ha råd med det. Så inga nya inredningsdetaljer är med i offerten. Det finns dusch och en separett. Utrymmet är bara 2 kvm. Vi gör den här renoveringen pga nödvändighet, eftersom vi inte vill ha vattenskador och inte av estetiska skäl (även om det hade varit trevligt att få fint med nya skåp etc.).
Till saken hör att det står en hydrofon därinne - jag vet inte om det komplicerar arbetet litet.
De kostnader som handlar om ev. elektriker och rörläggare är väl ändå arbetskostnader och borde täckas av ROT-avdraget? Jag förstår fortfarande inte varför endast 36.000 (av de drygt 74.000) täcks av ROT. Då borde ju rimligen resten vara materialkostnader?
Uppenbarligen måste jag ställa fler frågor. Men jag jag är tveksam till att det kommer att leda någon vart vad gäller sänkning av priset. Det tog tre veckor att bara få en offert och sedan undrar man ju när arbetet väl kommer att påbörjas. Jag är redan rejält trött på hantverkare kan jag säga. Efter endast 2 månader som stugägare! Nu känner jag - nej, jag vill inte och kan inte betala fler orimliga summor. Vi får göra resten själva (till saken hör att min man är den mest ohändiga person som går i ett par skor och jag är något bättre, men väldigt ovan)! Men ett våtutrymmet måste ju renoveras av ett proffs, något annat fungerar inte.
35.000kr kostade det att få ett nytt papptak på gäststugan samt ny skorstenskrans, ny hängränna och stege på taket till stugan och en "stos" har jag för mig att det hette, till ett ventilationsrör. Inte hutlöst, men mycket pengar som vi inte hade räknat med.
35.000kr kostade det också att få ekparkett (klickgolv) och väggarna målade i sovrummet och väggar och tak samt golv slipade och laserade i allrummet. Då fick de ändå göra om delar av jobbet eftersom de t ex inte hade använt rätt typ av "remsor" till väggarna i sovrummet, så sättningssprickorna syntes direkt igen efter ommålningen (proffsigt...!). De hade också åstadkommit flera fläckar på det laserade golvet, så det måste också göras om. Jag kollade med besiktningsmannen och en annan hantverkare var och tittade på väggarna och golven ("det måste göras om") innan jag bad dem att göra om det.
Vi vill också ha fasaderna ommålade till stugan och gäststugan, samt fönster utvändigt (de är i ganska dåligt skick på huvudstugan) och har fått en offert på 45.000 (före ROT) för arbetskostnaden, ingen för materialet ännu eftersom färg inte är bestämd. Det skulle ta 150 arbetstimmar att måla om - jag tycker att det låter så himla mycket. Det betyder alltså, i praktiken, att det tar en professionell målare nästan en månads heltidsarbete att måla en gäststuga på 13kvm och en stuga på 53 kvm, utvändigt?
Vi har en resterande reparationsbudget på max c:a 40.000kr, så det kommer ju inte att gå, med dessa priser.
Trött blir man. Jag trodde att en budget på 100.000 (efter ROT) skulle ha räckt till ommålning av alla rum invändigt, stugan och gäststugan utvändigt, mattläggning i våtutrymmet och nyläggningen av papptaket. Men icke! Tråkigt, jättetråkigt.