• Tiril

Kan man plugga med akassa eller måste man ta csn-lån?

Ja jag har inte orkat ringa alla myndigheter hit o dit, går in på fl istället.

Jag funderar på att plugga nästa höst (om jag hittar nåt att bli), men måste man ta csn-lån?
    har redan ett gammalt jag betalar av och har jag fattat allt rätt så måste man betala av det gamla samtidigt som man påbörjar ett nytt, förr kunde man frysa det gamla lånet.

Vad ligger csn-pengar på nuförtiden per månad?

af är inte till nån hjälp, dom kan inte hjälpa mig alls med utbildning eller jobb, dom har ingen befogenhet som dom säger. Det enda dom tjatar om är komvux, det är nog enda ordet dom kan.

• Svar på tråden Kan man plugga med akassa eller måste man ta csn-lån?
  • missteddy

om det är en högskoleutbildning måste man ta lån tyvärr.

• MallaMojs

man MÅSTE ju inte ta lån om man inte vill...men du får nog inte a-kassa när du pluggar (på sommaren dock, tror jag!)...hmm, inte riktigt säker så *puffar lite*

lån+bidrag från csn ligger på 6900:-/månad (inte alla månader dock)

kolla på www.csn.se!

• Jefa

Det beror ju på hur mycket du ska läsa. Jag fick för mig att jag skulle läsa en kurs på komvux förra hösten. De sa då att om jag gr på den, men är beredd att sluta direkt om jag får jobb, så fick jag fortfarande ersättning. Men har du heltid får du ju inte det. För att få ersättning måste du "stå till arbetsmarknadens förfogande" (som det så fint heter)

• Åsa31

Det gäller nästan alltid även komvux! Jag är mycket säker på min sak. För att få a-kassa ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. det gör man inte som studerande.
    Du kan aldrig på eget bevåg bevija dig själv a-kassa när du studerar!!!A-kassan kollar detta! Vet flera som åkt dit! Man samkör register hela tiden!
    Samtidigt måste jag väl säga att det är rätt! Studerar man är man inte tillgänglig för arbete, dessutom så vore det ju märkligt om vissa (de som tex går direkt får gymnstiet till universitetet)måste ta lån och andra får fullt bidrag...Är ju inte så rättvist...
    Gällade CSN...Om jag inte minns fel så är deras hemsida väldigt informativ.

• Åsa31

Gällade a-kassa på sommalovet.:
    Om du läser ett program på tex 3-år så kan du inte få A-kassa mellan årskurserna/terminerna..Du måste ha avslutat kursen/programmet..Så det funkar alltså om du läser fristående kurser....Märkligt, men så är det!

• Shoegal

Om man redan har påbörjat en stämplingsperiod får man stämpla på sommaren även då man pluggar och inte har avslutat utbildningen. Jag hade tyvärr inte gjort det så jag måste jobba medan klasskompisen hade påbörjat en period och får stämpla

• Åsa31

Missteddy
    Är nog inte så vanligt att man får aktivitetsstöd för komvux. Antar att du varit arbetslös länge och var lågutbildad.Är ju samma peng som man får om man går på tex aktivitetsgarantin och då har man ju varit långtidsarbetslös.......

• Åsa31

shoegirl
    Är du säker på det? Många "hoppar av" sista veckan för att få a-kassa under sommaren..

• Monsa

OM man står till arbetsmarknadens förfogande så kan man studera men det är A-kassan som bestämmer det och dom kan säkert ha olika regler osv. OM du planerat att plugga över en längre tid så trr jag inte du får det beviljat utan jag tror mer att det är så att du kasnke kan studera i väntan på jobb för at förkovra dig lite. Självklart måste du uppfyll alla de krav som du ska annars när du söker jobb och har ersättning.

Lycka Till, om du jobbar ltie så kasnke du kan ta bara bidraget till exempel. Det är kul att plugga, hoppas du får göra det du vill sen! /Monsa

• missteddy

nä det hade jag inte hade bara varit arbetslös ett tag och någong långutbildning har jag inte bara en usk utbildning på gymnastiet. de kanske har ändrat det nu för detta var 2000-2001

• Shoegal

Åsa31: Säker på vad? För mig och min klassis är det ju så...så ja, jag är säker på att hon får stämpla eftersom hon påbörjat en stämplingsperiod medan jag inte får stämpla eftersom jag inte hade påbörjat en period innan vi började utbildningen. Hoppa av? Hoppa av utbildningen? Men då har man ju inte kvar sin plats....eller??

• Helena S

jag trodde det var så här:
    Studerar man vid uni/högskola gäller csn (6900 kr/mån, 10 mån per år) framför a-kassa.
    Har man jobbat oavbrutet i x-antal månader (tror det är 12) innan man började plugga har man rätt till a-kassa under sommaren, även om man läser ett program!!
    Af kan erbjuda en att studera kurser på komvux eller liknande (om man anses behöva vidareutbildning) och då gäller fortfarande a-kassan! Vet inte om det är det ni kallar aktivitetetsstöd!?

Hoppa av utbildningen är nog inget bra alternativ, då förlorar man ju sin plats plus att man inte får poängen.....

Från vad jag vet så varierar systemet från stad till stad och kan även bero på vem man pratar med på af (har iofs inte själv varit med om allt detta, men har jobbat med dessa frågor på universitetet, dom stora universitetsstäderna har inte samma regler som andra städer osv), så gå dit och fråga så får du veta vad som gäller!!

Eftersom du verkar ha läst vid uni tidigare så jag förstår varför afs tjat om komvux inte känns så kul Min mamma blev förövrigt skickad till en komvuxkurs i datoranvändande när hon var arbetslös i några månader.... tilläggas skall att hon är datakonsult sedan 20 år tillbaka!!

Svar på tråden Kan man plugga med akassa eller måste man ta csn-lån?