• Anonym (Blöt Trosa)

Kraftiga flytningar eller sipprande fostervatten?

Jag undrar hur man vet om man sipprar fostervatten eller om det bara är kraftig flytning? Jag har hört att många får till svars att det möjligen kan vara kraftigare flytningar, men hur vet man?

• Svar på tråden Kraftiga flytningar eller sipprande fostervatten?
  • Anonym

Fostervatten luktar i många fall ganska speciellt, jag skulle beskriva det som lukt av som sperma..

• Anonym

Är det slemmigt eller mer som vanligt vatten? kan mycket väl vara fostervatten om det är väldigt blött och vattnigt, om du förstår =)

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-22 20:53:31 följande:
    Fostervatten luktar i många fall ganska speciellt, jag skulle beskriva det som lukt av som sperma..
    Mitt luktade dock ingenting
  • AannaH

Med mitt 2.a  barn va det flytningar men med 3.e då va det vattnet. Förlossningen luktade ju för att "se" om det va vatten eller flytningar. När mitt vatten sipprade kändes det mer som det rann varje gång jag ställde mig upp o sprang till toa för jag trodde jag behövde kissa. Har du sammandragningar? Då känner man det mer att det rinner till liksom

Robin -97 Nemo -05 Elina -10
  • Anonym (Blöt Trosa)

Det är så svårta att förklara, men förut när jag satte mig på toaletten så kände jag hur det kom ur mig något, me syntes inget i toastolen.... Och nu när jag stog upp kände jag hur jag blev blöt i trosan, inget kladd men skulle inte säga att det luktar så värst.. Jag är precis 38 fulla veckor.

• Aruten
    Anonym (Blöt Trosa) skrev 2010-07-22 20:56:59 följande:

Det är så svårta att förklara, men förut när jag satte mig på toaletten så kände jag hur det kom ur mig något, me syntes inget i toastolen.... Och nu när jag stog upp kände jag hur jag blev blöt i trosan, inget kladd men skulle inte säga att det luktar så värst.. Jag är precis 38 fulla veckor.

Då är det nog lite vatten ska du se. Om man känner att det liksom rinner ur lite och det nästan känns som man kissat på sig lite då är det vatten.
  • Birgitta L

Svar till Anonym (Blöt Trosa):

Flytningar är "slemmiga" och fostervattnet som vatten helt enkelt, det behöver inte lukta illa. Eftersom du är osäker bör du definitiv ringa förlossningsavdelningen.

• Anonym

om man lägger papper i trosorna och det blir lixom blött rakt genom så är det fostervatten..
    flytningar brukar lixom lägga sig mer på ytan....

• Anonym (Blöt Trosa)

Jag har ganska mycket sammandragningar, men det har jag haft de sista två-tre veckorna?
    (Molande värk har jag haft i ryggen i 4 dagar nu) Det, som nu kommer i trosan, rinner inte direkt utan jag känner hur det - poff - blir blött. Får kanske se om det kommer mer?

Jag blir så nervös!

• Birgitta L

Om det "poff" blir blött så är det troligen fostervatten. Ring förlossningen så får de råda dig om du ska komma in eller inte. Det där bör nog kollas upp, speciellt eftersom du också har värkar.

• frukarlssonn

Jag tycker oxå du ska ringa fl och be om att få komma in och kolla. Mitt fostervatten luktade ingenting men det kom såpass mkt så det rådde ingen tvekan om att det va vattnet. Det forsade alltså inte men det sipprade såpass att det kändes som jag kissade på mig.

Olivia 090610 ~ bf 101112
  • frukarlssonn

Och jag va oxå 38 fulla veckor när min fl satte igång.

• Anonym (Blöt Trosa)

Fast ja, det känns ju inte som att jag kissa på mig.... Men heller inte som att det är så tätt som det kanske borde?
    VARFÖR får man ingen introduktionsbok när man väntar första barnet? Vore väldigt mycket smidigare så...

• frukarlssonn
    Anonym (Blöt Trosa) skrev 2010-07-22 21:08:52 följande:
    Fast ja, det känns ju inte som att jag kissa på mig.... Men heller inte som att det är så tätt som det kanske borde?
    VARFÖR får man ingen introduktionsbok när man väntar första barnet? Vore väldigt mycket smidigare så...
    Det är svårt dedär. För mig kom det i omgångar och rätt mkt men ändå tänkte jag att kanske är det flytningar! Hade jag vart dig hade jag kontaktat fl
  • Anonym (Blöt Trosa)

Nu gick jag på toaletten igen, satte mig - kände hur det kom ut något - Snabbt som attan dit med papper för att kunna se om det syntes något (vet inte vad jag förväntades se?). Pappret blev blött men ingen speciell färg och ingen lukt.
    Jag kanske skall ta och ringa förlossningen?

• sacredheart

Hej

Precis det hände mig med men det vara bara flytningar. När jag hade suttit en stund så rann det till och jag var helt säker på att det var fostervatten för det var så mycket, blev pölar på golvet och var absolut inte slemmiga alls.  Var helt chockad när det visade sig vara flytningar (fick det verifierat för vi åkte in för säkerhets skull)... ingen som berättat för mig att det kunde hända och att flytningar kunde vara så tunna,  jag gick plaskblöt i en vecka.

När vattnet väl kom så var det lite rosafärgat och luktade lite sperma-aktigt....och det rann mer konstant...Flytningarna kom liksom drösvis i omgångar..helst när man suttit en stund....

Lycka till

• Teskedsmamman
    Birgitta L skrev 2010-07-22 20:58:32 följande:

Flytningar är "slemmiga" och fostervattnet som vatten helt enkelt, det behöver inte lukta illa. Eftersom du är osäker bör du definitiv ringa förlossningsavdelningen.
    Flytningar behöver inte vara slemmiga, de som har kraftiga tunna flytningar har oftast inga slemmigheter. SWjälv har jag inte haft en slemmig flytning på 4 graviditeter, däremot har det runnit ordentligt emellanåt men det är likväl ändå bara flytningar.
    3 killar & pojke v37 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • frukarlssonn
    Anonym (Blöt Trosa) skrev 2010-07-22 21:16:46 följande:
    Nu gick jag på toaletten igen, satte mig - kände hur det kom ut något - Snabbt som attan dit med papper för att kunna se om det syntes något (vet inte vad jag förväntades se?). Pappret blev blött men ingen speciell färg och ingen lukt.
    Jag kanske skall ta och ringa förlossningen?
    Om du är osäker tycker jag verkligen du ska kolla upp det! De kommer ta emot dig, skulle bli förvånad annars! Mitt vatten va varken rosa eller luktade så hade det kommit mindre så hade jag aldrig sett skillnad. Så ring du, kan ju va flytningar men då vet du iaf
  • Anonym

Jag tycker att om du sitter och undrar om det är fostervatten så kan det ju vara det. Hade det bara varit flytningar så kanske du hade vetat det istället för att undra. Om du förstår hur jag menar. Man vet ju ändå hur flytningar ser ut men inte alltid fostervatten.... Galet konstigt svar kanske?

• sacredheart
    Anonym skrev 2010-07-22 22:15:15 följande:
    Jag tycker att om du sitter och undrar om det är fostervatten så kan det ju vara det. Hade det bara varit flytningar så kanske du hade vetat det istället för att undra. Om du förstår hur jag menar. Man vet ju ändå hur flytningar ser ut men inte alltid fostervatten.... Galet konstigt svar kanske?
    Jag var heeeeeelt säker på att det var fostervatten när det hände mig men det var flytningar...tunna som sjutton och i stora mängder...

När fostervattnet väl kom så visste jag ju skillnaden men inte innan...
Svar på tråden Kraftiga flytningar eller sipprande fostervatten?