Fast i tullen, finns det några metoder för att slippa?
Dom vill ha kvitto, vad händer om jag vägrar? Finns det några "andra sett".
Dom vill ha kvitto, vad händer om jag vägrar? Finns det några "andra sett".
Om du vägrar så kan de uppskatta värdet och kräva dig på momsen för det eller så jämför de med vad vara kostar här i svensk butik.
Om du har köpt vara till ett bra pris förlorar du oftast på att inte visa kvitto.
Varför vill du slingra dig från förtullningen?
Du kanske borde skriva vilka varor det handlar om först?
ett billigare kvitto. iallafall så lönar det sig oftast inte att inte ge nått kvitto alls för då beräknas varans värde ur chabloner som oftast blir dyrare.
Du kunde ha skickat med en lista i paketet med namn på personer å vad just dessa personer får av varorna ( tex barn kläder ¨å leksaker till Mattis, Lina, jonny .. osv..) minneskort till ...., spel och smink till.. osv osv..
(alltså folk som går med på att du fifflar så tex dina föräldrar, syskon, kompisar mfl.. Oftas kollas detta inte ens upp , men ifall att) på såsätt kan varje mottagare ta emot gova värde 500.-.. i praktiken kan ditt paket då vara värd några tusen å du slipper moms å tullavgifter. Men kvitto är ju bästr att ha ändå,
Ett tips kan vara att få säljaren att lägga in en gift-lapp.
Om det skickas med vissa budfirmor går det rakt genom tullen (Vet inte vilka.)
Vad jag vet så ska även gåvor förtullas/momsas efter kommersiellt värde. Det gäller varjefall när företag skickar prover etc. Då skriver dom oftast en "proforma" iställlet för faktura där det står tullvärde x kr.
Vill du få tips så ring tullen på 0771-520520. Dom är faktiskt väldigt serviceminded.
Att leverantören skriver "gift" etc är absolut ingen garanti att man slipper tull, de i tullen har nog varit med om mycket och är inga idioter.
Att paket slipper igen tullen är nog barar tur.
Vet tom att de kan röntga brev om det misstänker att innehållet bör förtullas.
Vad jag vet så ska även gåvor förtullas/momsas efter kommersiellt värde. Det gäller varjefall när företag skickar prover etc. Då skriver dom oftast en "proforma" iställlet för faktura där det står tullvärde x kr.
Vill du få tips så ring tullen på 0771-520520. Dom är faktiskt väldigt serviceminded.
Om det deklararerats som gåva och värdet understiger 500:- så betalar man ingen tull. Ibland frågar de ändå efter kvitto för att man ska bevisa att värdet verkligen är mindre än 500:-. Det gör stickprover med andra ord.
Jag har varit med om det flera gånger, och om jag kan skicka att kvitto på att det faktiskt understeg 500:- så skickas varan bara ut. I annat fall tillkommer avgifterna, och som andra redan konstaterat så blir det oftast billigare om man skickar kvittot, än om man låter dem göra schablonavdrag eftersom detta grundar sig på priset i Sverige, och man får ju förmoda att om man gör sig besväret att importera så är det för att man hittat något till ett lägre pris utomlands.