• Klarabella89

utomkvedshavandeskap låga eller höga hcg värden?

Om graviditeten är ett utomkvedshavandeskap brukar man då har låga eller höga hcg värden väldigt tidigt? DDe som har haft detta plussade ni tidigt då? För jag plussade bim-5 så om de som får utomkvedshavandeskap har höga värden av hcg kan det vara så att jag har det då? Tycker jag har ofta ont i magen typ mensverk och när jag rör mig lite mer på kvällarna för det mesta kan jag nästan få kram känsla i magen eller jag får väligt ont kan va på ena sidan, mitten eller båda sidorna det är hela tiden olika. Vad kan detta bero på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 22:24
    glömmde skriva med att det onda började mer typ i v 4+5 och nu är jag i vecka 5+2 och har inte haft någon blödning heller.

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap låga eller höga hcg värden?
  • elinville

Vanligast är att man får ont i v. 6-8, då som rejäla hugg på endast ena sidan. När jag fick  mina "hugg var jag i v. 6 och det högg till så jag nästan svimmande av, gjorde ORDENTLIGT ont vill jag lova. Men det kan nog vara annorlunda till en början.

Vad det gäller HCG-nivån så kan man inte bara se på ett värde för att säga om det är utomkvedshavandeskap, utan man ser det på att HCG-nivån inte fördubblats på 2 dygn vilken den normalt gör.

Maja 0707, Malte 1002
  • Klarabella89

okej för tänkte jag gjorde ett clearblue digital med vecko och när jag var i v5+1 eller v 5+0 så visade det 3+ som det skulle göra så tänkte om det kunde vara så att det var ett utomkvedshavandeskap eller inte eftersom det verkar höja sig som det ska eller? Eftersom annars om det inte höjs odentligt borde det väl inte så 3+ redan v5+1 sedan gjorde jag en vecka exakt innan och då var jag i v4+1 och det visade 2-3 veckor sedan när jag var i BIM -2 testade jag och då stod det 1-2 veckor så tycker det verkar höjas som det ska tror ni det kan vara utomkvedshavandeskap då?

• Lillsnufflan

Jag hade ett utomkvedshavandeskap förra sommaren och då fick jag ont i v. 7. Och det var definitivt inte som mensvärk utan kändes som om någon stack en kniv i sidan på mig. Faktum är att det gjorde betydligt mer ont än vad förlossningen med min första son gjorde (vilket iofs delvis kan bero på att man känner att något är fel, förlossningssmärtan kändes "rätt" på något sätt). Min mamma har haft två och gemensamt för oss båda är att vi fått så ont att vi nästan svimmat (mamma svimmade faktiskt första gången) och överhuvudtaget inte kunnat stå på benen av smärta.

Och som elinville skriver så kan man på utvecklingen av Hcg-nivåerna få en indikation om att det rör sig om utomkvedshavandeskap men det måste en läkare göra, du märker inte det själv eftersom gravtestet inte ger några exakta nivåer.

Du kan nog vara lugn.

• Lillsnufflan

Är du allvarligt orolig tycker jag du ska ringa sjukvårdrådgivningen 1177, så får du prata med någon som kan ge klara besked.

• Klarabella89

okej tack så mycket iaf =)

Svar på tråden utomkvedshavandeskap låga eller höga hcg värden?