Skulle du ta någon annas egendom om du visste att du skulle komma undan?
..../ varför?
..../ varför?
beror ju på vad tror jag. Eller jag vet inte.
Nej. Fast hypotetiskt skulle jag kunna tänka mig en situation där jag skulle kunna få för mig att stjäla. Om jag saknade pengar och mina barn behövde mat och jag inte skulle kunna springa till mamma och låna t.ex. Men nu har jag det bra och stabilt och har relativt välbäergade föräldrar ifall någon riktig olycka skulle vara framme (normalt sett klarar vi oss dock bra själva, men man vet ju aldrig och jag skulle hellre låna än stjäla).
Nej, varför skulle jag?
Tänker på den som drabbas, det kan vara en fattig student som fått slita häcken av sig för den där pinalen. Det räcker för mig.
Och så ska jag inte sticka under stol med att jag hoppas att om det är multimiljonärens pinal kommer han säkert att bli superduper kär i mig just bara pga att jag är så ärlig så vi gifter oss och så får jag halva kungariket..
Bara för att jag är så ärlig!
Nej, jag är sån att jag säger till om det blivit fel på en tia i kassan... Men det är klart, i en katastrofsituation hade jag antagligen tagit andras saker om mina barn höll på att svälta ihjäl. Då bryr man sig nog inte så mycket om mitt och ditt!
nej varför skulle jag, det är jag som kommer må dåligt över att jag gjort det öven om ingen annan vet om det