• Anaiah

Bumbo eller BabyBjörn babysitter?

Vi är i valet och kvalet om vi ska köpa en Bumbo eller en vanlig BB babysitter till vår yngsta son (6 månader).

Anledningen till att vi velar är att han är så otroligt trött på att ligga just nu, vill se sig omkring och blir snabbt förbannad på att vara på golvet. Han är mitt inne i att lära sig sitta, plus att han håller på att få tänder så stackarn har det lite frustrerande.

Först tänkte vi BB babysitter då den är mest lik den sitter vi tidigare använt men som han sitter skitdåligt i, plus att den verkar bekväm och har lång användningsperiod. Sen började vi fundera på en Bumbo eftersom han sitter helt upp i den och verkligen kan sitta och titta mer fritt. Prisskillnaden gör ju sitt också. Samtidigt vill man ju inte köpa en Bumbo bara för att sedan inse att man skulle behöva en babysitter också = massa pengar.

Vad har ni för tankar och erfarenheter av de olika sittarna?

• Svar på tråden Bumbo eller BabyBjörn babysitter?
  • petrasandell

jag har en bumbo men den använde vi mest mellan 3-5 månader för nu spänner han upp stjärten så han nästan trillar ur. men om ni tror att han sitter still i den så är den kanonbra! min son som är 6 månader snart är också jätterastlös och gnällig, jag tänker att det är så dom utvecklas, blir frustrerade för att dom inte kan men sen helt plötsligt funkar det=)

• örtagård

Risken är kanske att han tycker en babysitter är för liggande. BB-babysitter är super tycker jag men har bara använt den mellan 2 och 4 mån.

Första barnet hade vi en dålig babysitter till och den var itne så poulär. Dock var barnet rätt nöjt på golvet och upptagen av  aktiviteter där. Andra barnet hade vi en bb.sitter och den var populär både hos barnet och oss. Sviktar liksom nästan av sig själv. Mellanbarnet var mycket missnöjt på golvet. Och satt och kröp på samma gång vid ca åtta månader.Han var mest i famnen eller sjalen men det är klart en babysitter var avlastande ibland men inte när han var så stor som sex månader. Han satt nog i barnmatsstol ibland vid behov.   Tredjebarnet har varit mycket nöjd på golvet och satt stadigt själv vid sex mån.
    Annars gillar hon att vara med i sjal eller barnstol.

Det är inte något att en barnstol med uppfuffat stöd duger den tiden det kan vara frågan om innan han sitter själv? Då kommer han ju upp i er bordsnivå också. Eller matlagningsnivå eller disknivå etc.

Fast det är klart i en låg variant kan ju bebisen lämnas obevakad...

• zandrita

Verkar som din bebis e för stor för båda om jag ska vara ärlig. Spar pengarna och köp nåt skoj för ;)

• myran82

Jag tycker inte man kan jämföra en babysitter & en bumbo riktigt. En babysitter (iallafall de två vi har) gungar om sonen spratlar osv. I bumbon sitter han ju bara still, eller han har inte börjat använda den nåt direkt än utan bara provsuttit. Han är inte tillräckligt stak i nacken än.

• Lottapotta08

Vi har båda varianterna till vår kille på 6 månader. Vanlig babysitter har vi haft från det att han var ca två veckor och den har vi använt massor - bra att myssitta och att somna i också . Bumbo med lekbord köpte vi nyligen för att han ska kunna sitta och plocka med sina leksaker vilket inte går lika bra i en vanlig babysitter. Verkar vara bra andrahandsvärde på Bumbo så den säljer vi direkt när han sitter själv. Så mitt "svar" är att det beror lite på syftet med sittern tycker jag!

• MissDahl

Kan du kanske testa en hoppgunga? Eller varför inte sätta honom i en matstol och lägga fram lite köksredskap, de brukar underhålla dem ett tag..

Jag har en Babybjörn babysitter till min dotter som är 4 månader, och hon tycker den är tråkig att sitta i för att den är för "liggande". Hon gillar mer att sitta i matstolen.  

• Attol

Jag har både en babybjörn babysitter och en bumbo. Köpte dessa båda till storebror och nu har lillasyster (snart 6 månader) ärvt dem. Bumbon tycker jag är en ganska värdelös grej. Mina barn har inte varit  så förtjusta att sitta några längre stunder i den, men jag vet andra som är nöjda med sina. När sonen var 6-7 månader någonting slutade jag använda den för det kändes som han satt för tight i den då.

Babysittern har jag haft mina barn i jättemycket. Det har varit min "bästa vän". Dock tror jag att dottern inte kan ha den särskilt länge till. Nu trivs hon mindre bra i den (nu vill hon sitta i matstolen istället) och hon kämpar för att luta sig framåt och därmed blir man lite rädd att den ska falla framåt nu när hon är så stor. Fast egentligen tror jag inte att den gör det, men man vet ju aldrig...

Så sammanfattningsvis säger jag som zandrita ovan, att användningstiden snart är över för dessa "stolar" när din son är så pass stor som 6 månader.

• mytrouble

Har haft Bumbo till båda mina från de var 3 månader. Gick över till dom istf vanliga babysitters. Ffa för jag ville ha något där inte bakhuvudet tryckte emot (då dom börjat bli lite platta). Dom har varit toppen och barnen har suttit jättemycket där. Men precis som en del andra sa här så har sonen nu tröttnat (6 mån) och spänner sig för att komma ur - vill hellre sitta själv på golvet (fast han inte riktigt kan) . Eller matstolarrna sitter dom också gärna i

• Kinya

Jag hade inte köpt någon av dom till en 6 månaders. Hade inte varit värt pengarna. Min dotter (7 månader) sitter visserligen snällt och lugnt i sin BB babysitter fortfarande men det är ju svårt att säga hur länge till det varar. Vi har inte provat Bumbo.

Du kan inte palla upp runt honom med kuddar när han är på golvet så han kan "sitta" med hjälp av dom? Om du har en amningskudde så kanske den kan fungera som sittstöd? 

Låt honom sitta i sin matstol ett tag annars och ge honom leksaker att leka med.

• Anaiah
    Kinya skrev 2010-07-24 13:32:12 följande:
    Jag hade inte köpt någon av dom till en 6 månaders. Hade inte varit värt pengarna. Min dotter (7 månader) sitter visserligen snällt och lugnt i sin BB babysitter fortfarande men det är ju svårt att säga hur länge till det varar. Vi har inte provat Bumbo.

Du kan inte palla upp runt honom med kuddar när han är på golvet så han kan "sitta" med hjälp av dom? Om du har en amningskudde så kanske den kan fungera som sittstöd? 

Låt honom sitta i sin matstol ett tag annars och ge honom leksaker att leka med.
    har faktiskt precis kommit fram till ungefär samma sak. Han håller ju på att lära sig att sitta så det är ju max en månad kvar tills han kan sitta och leka själv på golvet ändå. Jag får se det som att jag kommit billigt undan, helt enkelt
Svar på tråden Bumbo eller BabyBjörn babysitter?